Kuorma-autot

Uudet innovaatiot vakuuttivat koeajajat - Visiitti Vahvempi kuin koskaan –kiertueella

Volvo Visiitti vieraili Vahvempi kuin koskaan -kiertueella toukokuussa Pohjanmaalla Ylivieskassa, Kokkolassa, Pietarsaaressa sekä Vaasassa ja istui mukaan koeajoille.
Main-nivalalaiset

Volvon koko maan kattanut kiertue kiersi Volvo jälleenmyyjäpisteillä ja muutamilla muilla paikkakunnilla maaliskuun lopusta toukokuun puoliväliin. Kiertueella koeajettavana oli koko uudistunut Volvo kuorma-automallisto aina keveimmistä FL- ja FE- malleista raskaimpiin 76 t kokonaismassan Volvo FH16 750 8x4 WoodPro –puuautoon ja 68t kokonaismassan FMX540 -8x4 maansiirtoyhdistelmään. Kiertueella mukana olleita viittä FH- ja FM–sarjojen kuorma-autoa seurattiin Dynafleet-järjestelmällä, jonka mukaan kilometrejä näihin viiteen autoon kertyi kiertueen aikana yhteensä 51 800 km.

Ylivieska

Ylivieskassa kiertueella vieraili yhtaikaa neljä nivalalaista puuautoilijaa; Heikki IsoahoJukka VähäsöyrinkiJarmo Ylikoski sekä Marko Kaarlela. Kaikkien edustamiin yrityksiin on hankittu uusi Volvo FH16 –puuauto.

Kuljetus Heikki Isoaholla on kolme kuorma-autoa ja yritys on toiminut 8 vuotta, JE Vähäsöyrinki ky:llä on yksi kuorma-auto ja toimintaa on ollut 15 vuoden ajan. Marko Kaarlelalla on käytössään yksi auto ja omalla nimellä on ajettu 8 vuotta. Kuljetus Jarmo Ylikoskella on kaksi kuorma-autoa ja Jarmo Ylikoski on ollut alalla lähes 40 vuotta. Miehet ajavat autojaan itse ja lisäksi on muutamia kuljettajia.

Miehet kiittelevät, kuinka tyytyväinen uuteen FH16 –kuorma-autoon saa olla. Muun muassa ajettavuus on parantunut huomattavasti ja ajoneuvo on luotettava.

-    Nyt on ensimmäistä kertaa minullakin I-Shifti. Aiemmin on ollut käsivälitteinen vaihteisto ja kyllä tämä I-Shifti on todella hyvä, kertoo Vähäsöyrinki. Muut nyökkäilevät, ettei tule edes miettineeksi millainen merkitys vaihteistolla on silloin, kun on käyttänyt I-Shiftiä jo pidempään.

Ylikoski ja Kaarlela kertovat myös yhdestä suusta, että ilmajousitteinen auto on parempi menemään kuin rautajousitteinen. Myös muut nyökkäilevät hyväksyvästi. Yhä useampi uuden puunkuljetusauton hankkija Suomessa valitsee ilmajousituksen. Suomi näyttää seuraavan kehityksessä Ruotsia, jossa vuosien ajan 90 prosenttia uusista puuautoista on varustettu ilmajousilla.

Suomessa vaativissa ajotehtävissä, kuten puunajossa ja maansiirrossa, on suosittu perinteisiä lehti- tai paraabelijousia. Merkittävä muutos tapahtui vuosina 2012 ja 2013, jolloin ilmajousituksen osuus Volvo merkkisissä puuautoissa nousi Suomessa 35 prosentista 80 prosenttiin.

-    Auto on ikään kuin elastisempi ja liikkuvampi, kommentoi Ylikoski.

Viimevuotiset mitta- ja massamuutokset koskettivat paljon pohjoisen yrittäjiä. Ylikoski kommentoi, että muutos kyllä nopeutti tehtäviä hankintoja.

-    Kun pannaan alle 76 t ja 5-akselinen kärry, niin ei kyllä huomaa ajossa, että olisikaan. Ei jää jumittamaan, kiittelee Vähäsöyrinki.

Puhe kääntyy kuljetusyritysten arkeen ja millaiset asiat merkitsevät eniten. Yksi näistä seikoista on luonnollisesti polttoainetaloudellisuus ja kaluston seuranta.
-    Dynafleet on kyllä hyvä kuljetusyrittäjälle kun pystyy seuraamaan kaikenlaista, kommentoi Isoaho.

Huollot ja kuorma-autokaupat yritykset hoitavat Wetteri Powerin kanssa. Miehet ovat yksimielisiä siitä, että Wetterillä homma on pelannut ja jälkimarkkinat ovat kunnossa.

Kokkola

Kokkolan kiertuepäivänä puuauto oli myös erityisen paljon liikkeellä ja Visiitti kävi mukana kahdella koeajolla.

Ensiksi ohjauspyörän taakse istuu Niko Miettinen Oy Adolf Lahti Yxpila AB:sta. Miettisen ensikosketus Volvo Dynamic Steering –ohjausjärjestelmään ohjauspyörästä kiinni otettaessa saa miehen kasvoille hangonkeksimäisen virnistyksen ja ihmetyksen.

-    Ei ole todellista!

Nykyisellään Miettinen on yrityksen operatiivinen suunnittelija, joten aktiivinen ajoura on jäänyt taakse. Aikanaan ratin takana on kuitenkin kulutettu paljon aikaa. Yrityksellä on monenlaista toimintaa; puunkäsittelyyn liittyviä töitä, konevuokrausta ja kokonaisurakointia. Parhaillaan satsataan kovaa metsäteollisuuteen. Kuorma-autokalustoon kuuluu 2 koukkuautoa ja yrityksellä on myös uusi Volvo FH. Yrityksen sisäiseen liikenteeseen on tehty kaksi ajoneuvoa maantiejunan idealla; esimerkiksi Pietarsaaressa on 13,65 m pitkä ajoneuvo jättimäisille massoille. Yrityksen toiminta-alueena on koko Suomi Kokkolasta ylöspäin.

-    Todella tyytyväisiä ollaan oltu uuteen FH:n. Kaikki sillä haluaisi ajaa.

Ajolenkin loppupuolella Miettinen summaa tuntojaan Volvo Dynamic Steeringistä.
-    Onhan tämä ratin keveys ihan ihme. Itseltäni vaatisi jonkin verran totuttelua. Kuten nyt muutenkin uudempi tekniikka, vaatii tottumista se, että autossa on niin paljon tietokoneella. Tietokoneista ajoneuvoissa on myös jäänyt vähän väärä kuva 90-luvulta. Kalusto kun kehittyy, niin ei voi myöskään huoltaa enää niin paljon itse. Mutta ei siihen ole mitään lisättävää, että kyllä toimii!

Mitta- ja massamuutokset puhuttavat myös Miettistä.
-    Ei tällä pelillä kyllä jalkoihin jää, eikä ole tien tukko massasta huolimatta. Jos vaikka vertaa kun vanhemmalla kiskoi n. 62 tonnia, niin siihen verrattuna nykypelillä tämä 75 t menee kuin sukkasillaan. Jos metsään mennään, niin ei tämän auton voittanutta ole.
-    Ehdottoman hyvä asia on, että tämä muutos tuli. Jos valmistajia ajatellaan, niin ei Pohjoismaiden ulkopuolella edes ole sellaisia kuorma-autovalmistajia, joiden tuotteet tällaisia painoja kestäis.

Lopuksi puhutan vielä muista yrityksille tärkeistä asioista.
-    Vehkeestä riippumatta polttoainetaloudellisuus on tärkeää ja siinä on kuljettajien osaaminen laitteiden lisäksi pääosassa. Työturvallisuudesta ei saa missään tapauksessa tinkiä. Prosessiteollisuudessa toimittaessa on ehdottoman tärkeää, että koneen huolto ja korjaus saadaan heti jos jotain sattuu. Muuten on äkkiä kokonainen iso keikka pielessä. Huollot ja korjaukset on tehtävä aina mahdollisimman pitkälti suunnitellusti, summaa Miettinen.

Myös nykyisellään harvoin ajava Christian Fredman saapui kokeilemaan uusien kuorma-autojen tunnelmia. Christian itse on siirtynyt päätoimenaan ajamaan luotsivenettä ja kuorma-auton ajaminen on nykyisin harrastus, mutta hän on osa vuodesta 1936 asti toimineen maalahtelaisen K. Fredman –perheyrityksen historiaa. Hänen isoisänsä on aikanaan perustanut kappaletavaraa kuljettavan yrityksen ja Christianin 73-vuotias isä ajaa edelleen. Yrityksellä on nykyisellään käytössä iäkäs Volvo F10. Aikanaan Christian on itse ajanut Länsi-Norjasta alumiinia monta vuotta.

Fredman kokeilee puuautoa ja kierros alkaa ensimmäisellä kosketuksella uuteen Volvo Dynamic Steering –ohjausjärjestelmään.
-    Sehän on kuin ilmaa ohjaisi!

Ensikokemus uudesta mallistosta antaa myös monia muita huomioita.
-    Tehojahan tässä on vaikka kuinka, tosi mukavasti kyllä kulkee. Kun on automaatilla, niin eipä paljon suhise jarruttaessa. Peilit on kanssa tosi hyvät ja ohjaamo on tosi iso ja tuntuu tilavalle. Ohjaus on tosi tukeva, kääntäessä tuntuu siltä, kuin ei olisi mitään vastusta. Tosi hyvä ajaa, päättää Fredman.

Pietarsaari

Pietarsaaressa koeajojen jälkeisiä tunnelmia kyseltiin lyhyesti kiertuemakkaran äärellä. Pietarsaaressa erityisen paljon koeajoja keräsi FMX540 8x4 -maansiirtoyhdistelmä, sillä alueella on ratatöiden vuoksi nyt paljon sille otollisia urakoita.

Krister Emet ajoi maansiirtoyhdistelmällä ja kehui ajotuntumaa hyväksi ja autoa kevyen tuntuiseksi. Koska oma kuorma-auto on vuodelta -96, on hyppäys uuden puikkoihin varsin suuri.

Håkan Östman ja Dennis Häggblom kokeilivat puuautoa ja rahtiautoa ja siten molempia ohjattavuuteen ja ajettavuuteen mullistavasti vaikuttavia uutuuksia, etupään erillisjousitusta ja Volvo Dynamic Steeringiä. Heidän mukaansa ohjaus on todella herkkä, ja siihen kestää varmasti hetken tottua erityisesti käännettäessä. Mutta siitä olisi töissä paljon hyötyä.

Tobias Grankulla ja Kenneth Wärn koeajoivat puuautoa ja kehuivat, että päälle 70 tonnia tuntui hyvin kevyeltä. Näin myös toinen nimettömänä pysyttelevä koeajaja, jonka mukaan ei tajua lainkaan, että on yli 70 t päällä, sen kun menee vaan.

Vaasa

Vaasassa hyppäsimme Jari Pajulan kyytiin, joka saapui koeajamaan uuden Volvo FMX:n. Kahden viikon päästä koeajosta yritykseen on myös tulossa uusi FMX. Kuljetus Jari Pajula on toiminut vuodesta 1988, yrityksellä on 4 autoa ja yritys ajaa mursketta Vaasan alueella. Pajula istuu ratin taakse ja lenkki alkaa.

-    Tämä ohjaamo on just oikeeta mallia, hyvä merkki. I-Shift on myös tosi hyvä juttu ja hyvä vaihteisto. Tärkeintä autossa on, että se toimii, on ketterä ja että maavaraa on riittävästi.

Seuraavaksi siirrytään moottoritielle, ja nopeus nousee 85 kilometriin tunnissa. Auton kokonaismassa on 75 tonnia.
-    Enemmän painoa on päällä kuin mihin on tottunut. Pehmonen on ja kova menijä, Pajula kommentoi.