Kuorma-autot

Kreikan ensimmäinen Volvo FH16

Kreikan velkakriisi iski pahasti logistiikkasektorille. Vaikeista olosuhteista huolimatta Marinos Vasilopoulos International Transport on kasvussa.
Elias Marinos.
Marinos Vasilopoulos International Transportin omistaja Elias Marinos on luotsannut yrityksensä Kreikan talouskriisin läpi ja onnistunut jopa saamaan aikaan kasvua.

Kreikan velkakriisi on iskenyt pahasti logistiikkasektorille. Vaikeista olosuhteista huolimatta Marinos Vasilopoulos International Transport laajentaa toimintaansa.

Kreikan kuilun partaalle syössyt velkakriisi on nyt kestänyt kuusi vuotta. Paikallisille yrityksille auliisti lainoja myöntäneet pankit ovat sulkeneet luottohanansa. Maan yritysilmasto on armoton.

 

– Emme tietenkään ole voineet välttyä kriisin vaikutuksilta, kertoo Marinos Vasilopoulos International Transport -kuljetusyrityksen omistaja Elias Marinos. 

Kreikan suurin sosiaaliturvarahasto IKA on menettänyt 119 000 asiakasyritystä – kaikkiaan 38 prosenttia yrityksistä – vuodesta 2008. 

Logistiikka-alalla satoja kuljetusyrityksiä on kaatunut. Muutama yritys on kuitenkin onnistunut pysymään toiminnassa ja jopa laajentumaan laman kurimuksessa. Yksi näistä on yrityksistä on Marinos Vasilopoulos International Transport, jonka 62 kuorma-autoa ajavat elintarvikkeiden kylmäkuljetuksia eri puolille Eurooppaa. 

– Kriisi on pakottanut kreikkalaiset kuljetusyritykset toimimaan erittäin järjestelmällisesti ja hillitsemään kuluja, mutta me olemme toimineet näin aina. Olemme aina olleet erittäin säästäväisiä, laajentuneet vaiheittain ja keskittyneet hankkimaan laatuasiakkaita.

Noin 50 kilometriä Ateenan ulkopuolella Megarassa sijaitseva kuljetusyritys on onnistunut jatkamaan kasvua myös talouskriisin kurimuksessa. Yritykseen on hankittu viisi uutta kuorma-autoa vuosina 2008–2014. Nykyään Marinos Vasilopoulos International Transportin 62 ajoneuvosta 15 on Volvon kuorma-autoja, ja äskettäin yritys hankki upouuden Volvo FH16 -kuorma-auton – ensimmäisen Kreikassa. 

Löysän lainakulttuurin vallitessa ja helpon lainarahan innoittamina osa kreikkalaisista kuljetusyrityksistä osti ylimääräisiä kuorma-autoja statussymboleiksi. Elias Marinos toimi toisin ja varmisti aina ennen uuden kuorma-auton hankkimista, että hänellä oli riittävästi kuljetuksia uuden auton työllistämiseen.

Olimme harkitsevaisia silloin kun muut tuhlasivat, joten vältyimme vaikeuksilta kriisin koittaessa.

Marinos Vasilopoulos osti ensimmäisen Volvo kuorma-auton (F12) vuonna 1985 – juuri kun yritys oli laajentamassa toimintaansa kansainvälisille kuljetusmarkkinoille. Tuolloin yrityksen omisti Elias Marinosin isä, Dimitrios Marinos, ja Elias työskenteli yrityksessä kuljettajana. Volvo kuorma-autojen laadukkuus ja vahva yhteistyö Kreikan Volvo Trucks -maahantuoja ja -jälleenmyyjä Saracakis Brothersin kanssa on pitänyt Marinoksen Volvon asiakkaana jo lähes 30 vuoden, aina ajan ensimmäisen Volvon hankkimisesta saakka.

– Voisi sitä ostaa halpoja käytettyjä kuorma-autojakin, mutta Volvon kuorma-autot kestävät, myös ankarissa olosuhteissa. Laatu näkyy kaikissa yksityiskohdissa – esimerkiksi vaihteisto on erinomainen. 

Kun puheenaiheeksi tulee uusi FH16 – Kreikan ensimmäinen laatuaan – Marinoksen silmät loistavat. Marinos osti ensimmäisen FH16:n vuoden 2013 lopulla, ja nyt hän harkitsee toisen hankkimista. 

Logistiikka-alan yrityksen pyörittäminen Kreikassa ei ole koskaan ollut helppoa. Tiet ovat mäkisiä ja kapeita, ja 3,8 miljoonan asukkaan Ateenaan johtavilla teillä ruuhkat seisauttavat liikenteen usein täysin. Saarille ja muihin maihin kuljetaan lautoilla, joten aikataulussa pysyminen on ehdottoman tärkeää. Muutoin kuorma-auto saattaa joutua odottamaan seuraavaa lauttavuoroa jopa monta tuntia.

Työhön liittyvät paineet ja ongelmanratkaisu ovat mieleeni. Se on kuin shakkipeliä.

Yksi talouskriisin merkittävimmistä vaikutuksista on se, että paineet Kreikan ennestäänkin vaikealla kuljetusalalla ovat kasvaneet entisestään. Rahoitusvaikeudet ovat pakottaneet monet asiakkaat lykkäämään tilauksia aivan viime hetkeen.

– Usein asiakkaat odottavat, että heillä on tarpeeksi rahaa. Jos rahaa ei ole, he jättävät kuljetustilauksen tekemättä. Saammekin tiedot tilauksista usein aivan viime tingassa.

Myös kaupan näkymät ovat muuttuneet merkittävästi viisivuotisen talouskriisin aikana. Aiemmin pienten perheyritysten hallitsemaa vähittäiskauppaa dominoivat nykyään isot kauppaketjut. Kuljetusyritysten kilpailu maksukykyisistä asiakkaista on äärettömän ankaraa. Kilpailu suurten supermarket-ketjujen, kuten Makron ja Kreikan suurimman lihantuottajan Voudourisin, kuljetuksista on ollut rankkaa. Näiden jättien saaminen asiakkaiksi ja asiakkuuden säilyttäminen on kuljetusyrityksille kaikki kaikessa.

– Työhön liittyvät paineet ja ongelmanratkaisu ovat mieleeni. Palojen sovitteleminen yhteen: se on kuin shakkipeliä, toteaa shakkia myös vapaa-ajalla pelaava Elias Marinos. (Marinoksen toimistosta löytyy shakkilauta kimaltelevilla hopea- ja kultanappuloilla.)

Marinos ei pelkää vaativaa ja usein kuluttavaa työtä. Hän työskenteli kuorma-autoissa apukuljettajana jo teininä ja siirtyi kuljettajaksi parikymppisenä, joten hänellä on monista omistajakollegoistaan poikkeava näkemys työstä ja elämästä. 

– Se laajensi maailmankuvaani. Opin, että kova työ on välttämätöntä.

 

Kalusto

Kalusto: 62 kuorma-autoa, joista 15 on Volvoja:

  • Yksi uusi Volvo FH16 -vetoauto, 750 hv, Euro 5, 4×2 ja XL-ohjaamo.
  • Kaksi Volvo FH16 Classic -vetoautoa, 700 hv, Euro 5, 4×2 ja XL-ohjaamo.
  • Neljä Volvo FH16 Classic -vetoautoa, 600 hv, Euro 5, 4×2 ja XL-ohjaamo.
  • Kahdeksan Volvo FH -vetoautoa, 480 hv, Euro 5, 6×2 ja XL-ohjaamo.

Useimmissa kuorma-autoissa on I-Shift -vaihteisto.