Kuorma-autot

”Polttoaineenkulutuksessa voidaan säästää jopa viisi prosenttia”

Volvon I-See -järjestelmä oppii tienpinnan vaihtelut ja tallentaa ne pilvipalvelimelle myös muiden käytettäväksi.
i-see

I-Shift -vaihteiston, GPS-paikannuksen ja vakionopeudensäätimen yhteispeliin perustuva järjestelmä on jo osoittautunut tehokkaaksi keinoksi säästää polttoainekuluissa. Näin kertoo tuotepäällikkö Juha-Matti Raatikainen.

Voitko kertoa lyhyesti, mikä I-See on?
Se on Volvon kehittämä järjestelmä, joka yhdistää I-Shift -vaihteiston, GPS-paikannuksen ja älykkään I-Cruise -vakionopeudensäätimen. I-See tunnistaa tienpinnan korkeusvaihtelut ja osaa mukauttaa kuorma-auton vakionopeudensäätimen, vaihteiston ja muun voimansiirtolinjan toiminnan maaston muotoihin sopivaksi. Mikäli järjestelmä on koko ajan päällä, polttoaineenkulutuksessa voidaan säästää jopa viisi prosenttia.

Mihin I-Seen älykkyys perustuu?
Kuorma-autossa on anturit, joiden avulla I-See oppii topografian, eli tienpinnan muodostuksen, ajon aikana. I-Seen toiminta siis perustuu kerättyyn tietoon, joka vastaa todellisuutta karttapohjia paremmin. Kun kuorma-auto saapuu alueelle, jonka topografia on mitattu, järjestelmä mukauttaa vakionopeudensäätimen ja vaihteiston toiminnan optimaaliseksi polttoaineenkulutuksen kannalta. GPS-paikannuksen ansiosta kuorma-auton sijainti paikallistetaan aina oikealle alueelle. Kun I-Seellä varustettu kuorma-auto on kartoittanut uuden reitin, se lähetetään pilvipalvelimelle muiden käytettäväksi. Kun toinen kuorma-auto saapuu alueelle, järjestelmä lataa kyseisen reitin mäkitiedot automaattisesti pilvipalvelimelta.

Miten I-See toimii käytännössä?
Kun tullaan mäkeen, I-See antaa nopeuden hieman kasvaa, jotta kuorma-auton kyky nousta mäki paranee. Koska järjestelmä tuntee mäen entuudestaan, se laskee etukäteen optimaaliset vaihteenvaihdot ja minimoi vaihtamiset. Ennen mäenharjaa järjestelmä välttää turhaa kiihdytystä, jos sen jälkeen tulee alamäki, jossa nopeus saadaan takaisin rullaamalla. Alamäki rullataan vaihde vapaalla I-Shift -vaihteiston I-Roll -rullaustoiminnon turvin. Suotuisissa olosuhteissa I-Roll -toiminnon avulla voidaan rullata jopa useita kilometrejä, ja näin saadaan koottua nopeutta uutta mäkeä varten.

Miten I-See vaikuttaa kuljettajan työskentelyyn ajon aikana?
Kuljettajan on osattava luottaa I-See -järjestelmän toimintaan ja annettava järjestelmän säätää kuorma-auton nopeutta ja vaihteiston vaihtamista polttoainetta säästävällä tavalla. Nopeudelle on valittavana kolme vaihteluväliä. Lähtökohtaisesti polttoaineenkulutus on sitä pienempää, mitä suurempi vaihteluväli sallitaan. On hyvä pitää mielessä, että nopeusrajoituksia on noudatettava myös rullauksen aikana.

Millaisia kokemuksia I-Seestä on tähän mennessä kertynyt?
I-See -järjestelmä julkistettiin uuden Volvo FH -malliston kanssa noin kaksi vuotta sitten. Pääsääntöisesti kokemukset ovat olleet rohkaisevia, ja I-See on osoittanut potentiaalinsa polttoaineen säästökeinona. Järjestelmään on jo tehty päivityksiä, jotka ovat parantaneet sen tarkkuutta ja toimintaa entisestään.

Oletko itse testannut I-Seetä käytännössä?
Kyllä olen. Ajon aikana I-Seen tunnistaa mittariston näytöllä näkyvästä IS-merkistä. Kuorma-auto osaa itse päättää, kannattaako polttoaineen säästämiseksi käyttää topografiatietoa vai edetä normaalin vakionopeudensäätimen avulla. Topografiatiedon käytön huomaa siitä, että I-See saattaa rullauttaa autoa alamäessä vakionopeudensäätimen asetettua nopeutta kovempaa vauhtia tai aloittaa rullauksen ennen kuin alamäki silmämääräisesti on alkanutkaan.

Lue lisää I-See -järjestelmästä

JUHA-MATTI RAATIKAINEN

Tehtävä: Tuotepäällikkö, uudet kuorma-autot ja tuotetekniikka
Vastuut: Volvo malliston tuotetekniikka sekä päällirakentamiseen ja tyyppihyväksyntäasioihin liittyvä yhteistyö
Ura: V. 2002 lähtien Volvo Kuorma-autojen palveluksessa
Koulutus: Insinööri, auto- ja kuljetustekniikka