Hopea tuntuu voitolta

Suomalainen Tomi Roimola voitti upeasti hopeaa Volvo Trucksin taloudellisen ajon kilpailun Drivers’ Fuel Challengen maailman finaalissa, joka järjestettiin 19. syyskuuta Göteborgissa Ruotsissa. Voittoon ajoi Itävallan Christian Scheiflinger, ja pronssille sijoittui Viron Aare Müil.
Main-drivers-fuel-challenge

Maailman finaaliin pääsy oli iso asia Roimolalle, ja sijoittuminen kovassa seurassa toiseksi tuntui voitolta. Menestys perustui jokapäiväisessä työssä hiottuihin ajotaitoihin, joiden ansiosta omassa kuljetusliikkeessä jää enemmän viivan alle.

Tomi Roimola Miehikkälästä eteni loppukilpailuun voittamalla kovatasoisen Suomi-finaalin. Kaiken kaikkiaan kilpailun maailman finaaliin raivasi tiensä 23 kuljettajaa eri puolilta maailmaa.

Finaali oli Roimolalle ikimuistoinen ja hieno tapahtuma. Volvo Trucks piti hyvää huolta kilpailijoista, ja kaikki järjestelyt oli suunniteltu viimeisen päälle.

– Pelkästään Suomen loppukilpailun voitto oli iso asia. Kun pääsin Göteborgissa alkukarsinnoista jatkoon, se tuntui uskomattomalta. Sijoittuminen finaalissa hopealle tuntui voitolta.

Roimola kehuu suomalaisten joukkuetta ja joukkuehenkeä Göteborgissa. Volvo Trucksin Suomen kilpailuvastaava Vesa Soppi hoiti joukkueenjohtajan tehtäviä ja Pasi Ojakangas toimi valmentajana.

– Sain Vesalta ja Pasilta hyvin tukea ja vinkkejä omaa suoritusta varten. Volvo FH on niin hyvä kuorma-auto, että kuka tahansa pystyy ajamaan sillä taloudellisesti.

Menestys kovatasoisessa kilpailussa ei varmasti tullut sattumalta. Miten ajotaidot on hiottu kuntoon?

– Treenaan tavallaan joka päivä taloudellista ajotapaa, sillä ajan aina niin taloudellisesti kuin pystyn. Yrittäjällä ei ole varaa tuhlailla, jos haluaa, että jotain jää viivan alle, Roimola sanoo.

Finaalia edeltävänä päivänä kuljettajat saivat tutustua ajoreittiin, ensin bussin kyydissä ja sen jälkeen itse ajamalla. Illallisella arvottiin alkukilpailujen ryhmät ja ajojärjestys.

– Omaan suoritukseen pystyi lähtemään rennosti, kun oli ensin nähnyt screeniltä, miten muut käsittelivät kuorma-autoa ja millaisia virheitä he tekivät.

Roimola sijoittui alkuerässään toiseksi ja eteni kolmen parhaan joukossa semifinaalin. Sen voittaminen varmisti pääsyn loppukilpailuun.

– Alkuerä ei onnistunut täydellisesti, mutta semifinaalissa ja finaalissa en olisi voinut ajaa paremmin, Roimola toteaa.

Tulokset julkistettiin illalla pidetyssä juhlagaalassa.

– Se oli hieno hetki, kun Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson ripusti mitalit kaulaan. Ei sellaisia kokemuksia saa rahalla hankittua.

Roimolan mukaan taloudellinen ajotapa säästää polttoaineen lisäksi autoa muutenkin. Se myös lisää ajamisen mielenkiintoa, kun kuljettaja ennakoi ja miettii, missä kohdin voi rullata.

Roimola on toinen omistaja kuljetusliikkeessä, ja yrityksessä edistetään taloudellista ajotapaa porkkanan avulla. Maidonkeräilyautoa ajaa omistajien lisäksi kaksi palkattua kuljettajaa, joille maksetaan vapaaehtoista eläkevakuutusta ajosuorituksen perusteella.

– Motivoinnin pitää olla kohdallaan, mikäli haluaa tuloksia. Kun ajosuoritukset ovat kaikkien nähtävillä, siitä syntyy pientä kilpailuhenkeä, joka innostaa yrittämään enemmän.

Pienessä yrityksessä oppi ja oivallukset on helppo jakaa kollegojen kanssa. Koska samat reitit toistuvat säännöllisesti, ne on mahdollista nuotittaa etukäteen.

– Mäen päälle on turha kiihdytellä. Liikennettä pitää katsella vähän kauemmas, jotta ei tarvitse tehdä äkkinäisiä jarrutuksia tai kiihdytyksiä. Nykyisten vaihteistojen rullausominaisuudesta kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, painottaa Roimola.

Suomessa järjestettyihin aluekilpailuihin osallistui kaiken kaikkiaan yli 160 kilpailijaa. Vesa Sopin mukaan 12 Suomen-finalistin taso oli tänä vuonna todella kova. Erittäin vaativalla ajoreitillä pärjäsivät ne, joiden taloudellinen ajotapa oli hioutunut jokapäiväisessä työssä automaatiotasolle.

– Taloudellisella ajotavalla saa tavarat perille samassa ajassa kuin kuluttavalla ajotavalla. Se on tehokas keino parantaa kuljetusliikkeen kannattavuutta ja hallita kustannuksia, toteaa Soppi.

Kilpailun päätuomari Pasi Ojakangas kertoo, että ajotehtävä toteutettiin mahdollisimman todenmukaisesti. Kilpasuorituksessa mitattiin ajonaikainen keskikulutus, johon esimerkiksi pysähtymiset risteyksissä eivät vaikuta. Lisäksi reitillä oli tavoiteaika – liiallisesta yli- tai alinopeudesta seurasi sakkoa, joka vaikutti lopputulokseen.

Taloudellisen ajon kolme vaihetta

1. Sopeudu liikenteeseen
Taloudellisessa ajotavassa kuljettaja oppii seuraamaan ja sopeutumaan liikenteen eri tilanteisiin. Tulisi pystyä ajamaan mahdollisimman tasaisesti - koko ajan.

2. Ennakoi
Kuljettajan täytyy koko ajan olla valppaana ennakoimattomiin tilanteisiin: edelläoleva auto voi tehdä äkkijarrutuksen tai pyörä voi yllättää seuraavasta kadunkulmasta. Taloudellisesti ajava kuljettaja huomioi ja on jatkuvasti askeleen edellä muita tielläliikkujia. 

3. Tunne kuorma-autosi
Täytyy tuntea ja tietää erittäin hyvin kuorma-auton ominaisuudet ja toiminnot, jotta parhaalla mahdollisella tavalla pystyy hyödyntämään niitä. Hyvä kuorma-auton tuntemus ja eri tilanteiden mukainen ajo on suuri askel kohti pienempää polttoaineen kulutusta.

 

Volvo FH on niin hyvä kuorma-auto, että kuka tahansa pystyy ajamaan sillä taloudellisesti, kommentoi Roimola.

Related News

Suuri säästö pienellä vaivalla

Kuljetus Knuutilla positiivinen kilpailuhenki yrityksessä on siivittänyt parempiin polttoainesäästöihin....

Ennakoiva ajotapa pitää ajoneuvon kunnossa

Kun liikenteessä ennakoi, ei tarvitse turhaan pysähdellä. Se säästää jarruja, kytkintä ja polttoainetta, sanoo vantaalainen kuljetusyrittäjä Henrik Winqvist....

Suomalaiset osaavat taloudellisen ajon

Suomen Drivers’ Fuel Challenge -loppukilpailuun päässeiden kuljettajien taso oli kova....

Suodata artikkeleita

5 true 5