Kuorma-autot

Parhaat mahdolliset taidot

Taitavat kuljettajat ovat tärkeitä. Ruotsalaiselle Jardlers Åkeri -kuljetusyritykselle he ovat elinehto.
Jardlers Åkerin Volvo FH
Jardlers Åkeri suunnittelee yhdessä Volvo Trucksin kanssa mukautettuja harjoitusohjelmia kuljettajilleen.

Jardlers Åkeri -yhtiölle on juuri luovutettu uusi hopeinen Volvo FH keskisessä Ruotsissa sijaitsevassa Lindesbergissä. Upouusi kuorma-auto kimaltelee auringossa, kun yrityksen kuljetuspäällikkö Henrik Carlzon ihastelee sitä. 

– Tämä on toinen uusi Volvo FH meille. Tunne on todella mahtava! Carlzon tiivistää. 

Jardlers Åkerin yrityshistoria alkaa matkan takaa. Se aloitti toimintansa jo vuonna 1931. 

Nykyään se on yksi monista ruotsalaisista yrityksistä, jotka toimittavat kuorma-auton osia Volvo Trucksille. Jardlers Åkeri valmistaa Volvon kuorma-autojen akseleita kotikaupungissaan Lindesbergissä, mistä yritys kuljettaa ne kuorma-autotehtaalle Göteborgiin. 

Kolme yrityksen yhdeksästä kuljettajasta on paikalla tämänpäiväisessä kuorma-autoluovutuksessa. Henrik Carlzonin mielestä on itsestään selvää, että he ovat paikalla. 

– Kuljettajat on perehdytettävä tarkkaan kaikkiin tämän kuorma-auton uusiin toimintoihin. Jos kuorma-autolle tapahtuu jotakin, säästämme sekä aikaa että rahaa, jos kuljettaja tietää, mistä on kyse. 

Paikalla luovutuksessa ovat myös Henrik Svedberg, joka edustaa Volvo Trucks -jälleenmyyntiliike Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB:ta, sekä Volvo Trucksin kuljettajakoulutuksesta vastaava Andrew Low. 

– Jardlers Åkeri on malliesimerkki kuljetusyhtiöstä, joka on päättänyt panostaa kuljettajiensa koulutukseen. Se on täsmälleen oikea lähestymistapa. Nimenomaan kuljettajat pystyvät toteuttamaan todella isoja säästöjä käyttämällä kuorma-auton ominaisuuksia oikealla tavalla, Andrew Low kertoo. 

Haluamme antaa jotakin takaisin kuljettajillemme, jotka tekevät erinomaista työtä.

Koulutus on tärkeää myös uuteen kuorma-autoon ja sen toimintaan perehtymisen jälkeen. 

10.9.2009 lähtien kaikilta EU-alueen kuorma-autonkuljettajilta on edellytetty ammattipätevyystodistusta (CPC). Kuljettajat, joilla oli asianmukainen ammattikuljettajan ajokortti lainsäädännön voimaantulohetkellä, saavat tämän todistuksen suorittamalla 35 tunnin kuljettajakoulutuksen. Yksittäiset EU-jäsenvaltiot saavat päättää, mihin mennessä tämä koulutus on suoritettava. Ruotsissa koulutuksen aikarajaksi asetettiin 10.9.2016. 

– Järjestämme yhden ammattipätevyyskoulutuskurssin vuodessa. Vuonna 2016 kaikki kuljetusyrityksen työntekijät ovat suorittaneet vaaditun 35 tunnin koulutuksen, Carlzon kertoo.

Kuljettajien ammattipätevyyskoulutus on jaettu viiteen osa-alueeseen. Ne ovat taloudellinen ajo, turvalliset kuljetukset, kuljetusalan tietämys ja lainsäädäntö, terveys sekä turvalliset ajaminen ja asiakaslähtöisyys. Jardlers Åkerilla koulutus on järjestetty läheisessä yhteistyössä Volvo Trucks -jälleenmyyjä Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB:n kanssa.

– Jardlers Åkeri on pyrkinyt erittäin aktiivisesti järjestämään parhaan mahdollisen koulutuksen kuljettajilleen. Olemmekin yhdessä suunnitelleet koulutussuunnitelman, joka kattaa kaikki kurssin osa-alueet, kertoo kuljettajien ammattipätevyyskouluttaja Henrik Svedberg. 

Lainsäädännön mukaan jokainen kuljettaja on itse vastuussa ammattipätevyyden ylläpitämisestä tai hankkimisesta. 

Jardlers Åkeri on kuitenkin päättänyt maksaa ammattipätevyyskoulutuksen kaikille yrityksen kuljettajille.

– Ensinnäkin haluamme antaa jotakin takaisin kuljettajillemme, jotka tekevät erinomaista työtä. Ja koska olemme täysin riippuvaisia kuljettajista, parhaat mahdolliset taidot ovat myös meidän etumme, Carlzon kertoo. 

Kuorma-autonvalmistaja Volvo Trucksilla on kovat vaatimukset tuotantoprosessin kaikissa vaiheissa. Jotta Jardlers Åkeri voi kuljettaa akseleita Volvo Groupin tehtaille, he tarvitsevat ISO-sertifioinnin neljältä osa-alueelta: ympäristö, liikenne, työympäristö ja laatu. 

Koska olemme täysin riippuvaisia kuljettajista, parhaat mahdolliset taidot ovat myös meidän etumme.

– Näiden sertifiointien ylläpitäminen edellyttää esimerkiksi, että koulutamme kuljettajiamme jatkuvasti. Koulutus on siis meille kaikki kaikessa, Carlzon toteaa. 

Kuorma-auton ympäristö on tohinaa täynnä. Andrew Low ja Henrik Svedberg esittelevät parhaillaan kuorma-auton uusia toimintoja, ja samalla kuljettajat kyselevät heiltä niistä. 

Eräs kuljettajista on Anna-Lena Kristoffersson. Hän on työskennellyt Jardlers Åkerilla kahdeksan vuotta.

– Tien päällä kaikki on niin paljon helpompaa, kun on selvillä siitä, miten tärkeimmät uudet toiminnot pelaavat, Kristoffersson kertoo. 

Hän istuutuu kuljettajan istuimelle ja Andrew Low näyttää, missä kojelaudan uudet toiminnot sijaitsevat. 

– Uusia toimintoja on aika monta, mutta niihin täytyy vain totutella, Kristoffersson toteaa hymy kasvoillaan.

 

KALUSTO

Ajoneuvot: Kaksi 700 hevosvoiman Volvo FH16 -kuorma-autoa (2013), kaksi 540 hevosvoiman Volvo FH16 -kuorma-autoa (2011), kaksi 480 hevosvoiman Volvo FH -kuorma-autoa (2009) ja yksi 500 hevosvoiman Volvo FH (2011).

Muut varustelut: Neljässä Volvo FH16 -kuorma-autossa on Dynafleet. Kahdessa uudessa Volvo FH -kuorma-autossa on Volvo Trucksin Aktiivinen turvallisuus -paketti ASAFE+ ja tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin.

Polttoaineenkulutus: Kaksi uutta Volvo FH16 -kuorma-autoa kuluttavat noin 4,4 litraa / 10 km. Kahden muun Volvo FH16:n kulutus on 4,7 litraa / 10 km.