Kuorma-autot

Uusi Volvo FH jatkaa vahvoja perinteitä

Uuden Volvo FH:n ajo-ominaisuudet jatkavat Volvon vahvoja perinteitä, ja polttoainetaloudellisuus on kohdallaan. Tällaisia kokemuksia on kertynyt kuljetusliike R. V. Lehtosella.
Lehtonen-1

Vuosaari on Suomen tärkein vientisatama, ja siellä on kuljetusliike R. V. Lehtosen asemapaikka.
Sijainti on ulkomaankuljetuksia harjoittavalle yritykselle mitä toimivin.

Konttoritoiminnot ja kalusto operoivat samasta paikasta käsin. Kuljettajat saavat konttorilta ajokeikat ja voivat viettää tarvittavat tauot siellä.

Risto Lehtonen tietää yli 40 vuoden kokemuksella, miten kuljetusalalla pärjätään. Tällä hetkellä markkinat näyttävät pieniä piristymisen merkkejä, joten Lehtosen kuljetusliikkeellä riittää töitä.

– On toimitettava se, minkä lupaa. Jos sanomme, että toimitus on perillä johonkin aikaan, niin se on silloin perillä.

R. V. Lehtosen kuljetuskalustoon kuuluu noin 30 ajoneuvoa, joista kaksi kolmasosaa on Volvoja. Viimeisin Volvo on kesällä luovutettu uusi Volvo FH, joka on ollut heinäkuusta lähtien ajossa. Risto Lehtosen sydän sykkii Volvolle. Ensimmäisen Volvonsa Lehtonen hankki jo vuonna 1968, ja vuosien varrella hänen firmansa käytössä on ollut yli sata Volvoa. Vaihtoväli pyritään pitämään 4–5 vuodessa.

– Ulkomaanliikenteessä päästöstandardit määräävät, millaisella kalustolla ajetaan. Mahdollisimman puhdas moottori on kilpailukykytekijä. Uusiin kuorma-autoihin ei oteta kuin Euro 6 -moottoreita.

Uusi Volvo FH on linjan mukaisesti hankittu Euro 6 -ympäristöstandardit täyttävällä moottorilla. Lehtosen mukaan se on polttoaineen kulutukseltaan taloudellinen.

Kuljettajilta on tullut hyvää palautetta uudesta Volvo FH -kuorma-autosta. Yksi heistä totesi, ettei koskaan luovu tästä kuorma-autosta. Ohjaamossa on säilytystilaa niin, että kaikelle tarvittavalle löytyy oma paikkansa. Sillä on suuri merkitys, kun ajetaan pitkiä ulkomaanreissuja, jolloin kuorma-auto on käytännössä toinen koti.

Toinen kuljettaja ajoi uudella Volvo FH:lla viime kesänä 14 000 kilometriä ulkomaanliikennettä. Hän luonnehtii kuorma-autoa miellyttäväksi ajaa ja hyväkäytöksiseksi.

– Uusi Volvo FH jatkaa Volvon hyviä perinteitä ajoominaisuuksissa. Kuljettajan työympäristö on muuttunut huomattavasti paremmaksi. Penkin ja ratin säätöjen avulla ajoasennon saa säädettyä sopivaksi, hän toteaa.

Kaikkein parhaimmaksi uudistukseksi kuljettaja nostaa telematiikan. Dynafleetin uusi versio helpottaa kuljettajan työtä, koska ajoneuvotietokoneen näytöltä näkee ajo- ja lepoajat sekä polttoaineen kulutuksen. Järjestelmän kanssa pärjää hyvin, jos hallitsee numerot ja kellonajat.

Euro 6 -moottorissa polttoainetaloudellisuus on kohdallaan. Kulutus pysyi kurissa, vaikka Volvo FH:llä vedettiin pitkiä vetoja täysillä kuormilla. Dieseliä kului keskimäärin 27–28 litraa sadalla kilometrillä.

– Moottorin ja I-Shift-vaihteiston yhteistoiminta oli hyvää. FH:n hytin lepotila on hyvä, patja oli itse asiassa parempi kuin kotona. Lastauksen ja purkamisen jälkeiset kolotukset katosivat yön levon aikana, kuljettaja kertoo.

– Telematiikan ansiosta ajaminen on helppoa, ja kuljettaja saa työkalustaan kaiken irti. Kuljettajaa tukevat järjestelmät, kuten ACC-vakionopeudensäädin ja kaistavahti, tekevät kuljettajan työpäivästä turvallisemman, etenkin yöaikaan.