Kuorma-autot

Uusi Volvo FH - kaikkea mitä luvattiin

Kuljetusliike Reino Luttinen Oy:n viime keväänä käyttöön otettu uusi Volvo FH saa kehut molemmilta kuljettajilta. Talon pieniruokaisin auto on tälläkin hetkellä reissun päällä jossain matkalla pohjoiseen tai takaisin.
Main-Reino-Luttin

Asiat ovat hyvällä mallilla, kun sekä isäntä että kuljettajat ovat tyytyväisiä kuorma-autoon.

Pitkän linjan kajaanilainen kuljetusyrittäjä Reino Luttinen oli hieman epäilevällä mielellä, kun teki
keväällä 2012 kaupat Volvon uudesta FH-mallista.

– Tuntui hullulta tehdä ostopäätös näkemättä kuorma-autoa ennakkoon, mutta kerrankin se oli onnistunut ratkaisu, Luttinen myhäilee.

Huhtikuussa 2013 käyttöön otettu uusi Volvo FH on ollut hankintana täysosuma.

– Yli 33 vuotta olen yrittäjänä toiminut, ja tämä on ensimmäinen ostos, joka on täydellisesti vastannut sitä, mitä myyjä on meille kertonut. Talvi näyttää lopullisesti, mutta ainakin sulan maan aikana se on vastannut täysin odotuksia, Luttinen toteaa.

Uusi Volvo FH on varustettu 540 hevosvoiman moottorilla. Perävälitykset ja koneen koko oli mietitty valmiiksi Wetterin puolella siinä vaiheessa, kun kauppaa hierottiin kuormaautomyyjä Timo Sarjanojan kanssa. Virtasen Autokori Oy rakensi päällirakenteet, ja uusi yhdistelmä oli valmiina palvelukseen.

– Aiemmin meillä ei ole ollut 540 hevosvoiman moottoria Volvoissa. En uskonut, että se niin paljon pienentää polttoaineen kulutusta. Meidän ajot ovat pikitiellä, joten tuo koneen koko riittää, Luttinen kertoo.

Uusi Volvo FH on yhtiön pieniruokaisin auto.

– Kuljettajat laskivat kahden kuukauden keskikulutukseksi 32,6 litraa. Samoille lukemille ei muilla autoilla päästä, Reino Luttinen toteaa.

Autolla ajetaan vaativaa reittiä Keravalta Rovaniemelle neljä kertaa viikossa, ja sen lisäksi seitsenpäiväiseen työviikkoon mahtuu yksi reissu Ouluun. Rahtina on mennessä kantavuuskuorman verran juomaa janoiselle kansalle, ja paluumatkalla tuodaan tyhjät pullot takaisin etelään.

– Edellisellä samaa reittiä ajaneella Volvolla ajettiin 360 000 kilometriä vuodessa. Se on haastava reitti ja talviaikana siinä on välillä 5–6 erilaista säätä.

Reino Luttinen korostaa kuljettajien merkitystä pientä polttoaineenkulutusta pohdittaessa.

– Auton kuskeina meillä on kolme kaveria Pyhäjärveltä, jotka osaavat autoa käsitellä. He ovat ajaneet sitä alusta asti. Ja he todella osaavat ajaa, Luttinen painottaa.

Pyhäjärvellä yhtiön kuljetuspäällikkönä toimiva Ari Paavola on saanut kuljettajilta vain kiitettävää
palautetta uudesta autosta. On tarvittu vain normaalihuollot ja pieniä ohjelmistopäivityksiä.

– Kuskit ovat kehuneet kovasti ajo-ominaisuuksia. Lastaukseen liittyen kiitosta on saanut kallistuva tasonsäätö, jolloin epätasaisella alustalla kuormattaessa saadaan kallistettua lavaa tarpeen mukaan. Myös uusi Work Remote -kaukosäädin on koettu hyväksi. Kuskit voivat säätää asetuksia lavalta, eikä heidän tarvitse kivuta hyttiin joka välissä muuttamaan asetuksia, Paavola kertoo.

Kuljetusliike Luttinen Oy:n kalustosta noin puolet on Volvoja. Omaa huoltoa ei ole, vaan yhtiön kalustoa huolletaan pääosin Wetterin Oulun ja Kajaanin toimipisteissä. Tarvittaessa hyödynnetään toimipisteitä Rovaniemellä, Jyväskylässä ja pääkaupunkiseudulla.

– Omaa huoltoa ei tulla näillä näkymin edes harkitsemaan. Palvelu on pelannut hyvin, ja apua on saatu aina kun on tarvittu. Ja siihen hyvään palveluun tämä meidän päätös perustuukin, Reino Luttinen kertoo.

Kuljetusliike Reino Luttinen Oy

Kuljetusliike Reino Luttinen Oy on perustettu vuonna 1980. Yrityksen palveluksessa on yli 60 työntekijää, ja autoja Suomen teillä pyörii 29. Suurin yksittäinen asiakas on ollut pitkään Sinebrychoff. Itellan alihankintaajoissa on autoista lähes puolet. Yritys aloitti syyskuussa panimoiden yhteisjakelut
Kainuun ja Koillismaan alueella.