Kuorma-autot

Volvo tarjoaa vähäpäästöistä kalustoa

Helsingin kaupungin Stara on ottanut käyttöön kaksi nesteytettyä kaasua polttoaineena hyödyntävää Volvo kuorma-autoa. Valio puolestaan kerää kokemuksia Volvon hybriditeknologian soveltuvuudesta kaupunkijakeluun Tampereella.
vahapaastoinen-kalusto

Stara on Helsingin kaupungin virasto, joka huolehtii yleisten alueiden kunnossapidosta, puhtaudesta ja rakentamisesta.

– Vaihtoehtoisten polttoaineiden testaamisella on pitkä historia. Ensimmäiset kaasukäyttöiset ajoneuvot tilasimme jo vuonna 1992. Siitä lähtien olemme olleet mukana testiprojekteissa, kertoo
kalustopäällikkö Matti Tahvanainen.

Viime vuonna Helsingin kaupunginhallitus antoi ohjeen, jonka mukaan kaupunki tutkii erilaisia polttoainevaihtoehtoja ja osallistuu tutkimusprojekteihin. Stara onkin seurannut, millaisia vaihtoehtoja kuorma-autovalmistajilla on tarjolla.

Tahvanainen kertoo, että Staran oli luontevaa lähteä mukaan tutkimushankkeeseen, jossa testataan metaanidieselkuorma-autoa. Muut hankkeessa mukana olevat organisaatiot ovat Itella, VR, Gasum, Neste Oil, VTT ja Volvo Trucks.

– Meitä kiinnostaa vähäpäästöisten kuormaautojen käytettävyys ja myös käyttökustannukset.

Volvo kaasuautot ovat normaaleissa kunnossapito- ja puhdistustehtävissä. Tahvanaisen mukaan metaanidieselkuorma-autot saattavat olla yksi tulevaisuuden vaihtoehdoista, joilla kalustoa kehitetään vähäpäästöisemmäksi. Vaatimukset kaluston ympäristötehokkuudesta kasvavat, joten Stara haluaa pysyä tilanteen tasalla.

Noin kymmenen kilometrin säteellä Helsingin kantakaupungista kaasun jakeluverkosto on kunnossa. Metaanidieselkuorma-autojen tukikohta sijaitsee lähellä Ruskeasuon täyttöpistettä, jotta tankkaus olisi mahdollisimman helppoa.

– Uusiutuvan polttoaineen käyttöönotto on kuljettajille iso asia ja edellyttää asennemuutosta. Koska kuorma-autoon on tankattava kahta erillistä polttoainetta, se edellyttää kuljettajalta omaa aktiivisuutta, Tahvanainen toteaa.

Valion logistiikkapäällikkö Juhani Pöntisen mukaan yhtiö haluaa vertailla eri voimanlähteitä, kuten hybriditeknologiaa, käytännön olosuhteissa. Näin saadaan kokemusperäistä tietoa eri tekniikoiden kustannuksista ja käytettävyydestä suhteessa perinteisiin polttoaineisiin.

Valion liikennöitsijä Marko Penttilä käyttää Volvon hybridikuorma-autoa Tampereen keskusta-alueella kaupunkijakelussa. Tällaisessa ajossa tulee tyypillisesti paljon pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä.

– Kun kuorma-auto joutuu pysähtymään satoja kertoja, hybriditeknologian edut korostuvat.
Ainakin ensimmäisten tankkausten perusteella polttoaineen kulutus on ollut pienempi. Kokemuksia kerätään jatkossakin vielä kulutuksen arviointia varten.

Sähkömoottorin hiljaisuuden vuoksi jalankulkijoiden liikkeet on huomioitava entistä tarkemmin liikenteessä. Ihmiset eivät välttämättä osaa varoa äänettömästi liikkuvaa kuorma-autoa.