Kuorma-autot

Uusi Volvo FH - koeajokiertue ylitti odotukset

Lähes 3 000 kävijää testasi uuden Volvo FH:n ajamista. Koko maan kattanut kiertue kesti yhdeksän viikkoa, ja sen aikana kiertuekaluston mittareihin kertyi yhteensä reilut 80 000 kilometriä.
mikkeli

Volvo Trucksin myyntijohtaja Kimmo Ahonen on tyytyväinen kiertueen saamaan suosioon: 2 437 koeajajaa kirjoitti nimensä vieraskirjaan.

– Osa pääsi livahtamaan ohi jälkiä jättämättä, joten todellisten koeajojen määrä lähenee kolmea tuhatta. Koeajoista ja toimitetuista kuorma-autoista saadun palautteen mukaan uusi Volvo FH on lunastanut annetut lupaukset.

Ahonen kertoo, että asiakkaiden kokemuksissa korostuvat Volvo FH:n ajettavuus ja ohjaamon viihtyisyys. Kommenttien perusteella Volvo on onnistunut suunnittelemaan kuljettajien tarpeita ja toiveita vastaavan työskentely-ympäristön.

– Monet olivat odottaneet, että pääsevät koeajolle. Omakohtaiset kokemukset johtivat keskusteluihin myyjien kanssa ja uusien kuorma-autojen tilauksiin. Myös huolto- ja korjaussopimukset kiinnostivat entistä enemmän.

Koeajokiertue vieraili 31 paikkakunnalla. Matka alkoi maaliskuussa Tammisaaresta ja päättyi toukokuun lopulla Jyväskylän Truck Centeriin.

Volvo Trucks esitteli kiertueen jälkeen uudistunutta tarjontaansa Jyväskylän Kuljetus 2013 -näyttelyssä. Kiertueen tapaan messuilla esiteltiin Volvo FH –sarjan ominaisuuksia, tekniikkaa ja palveluita. Messuvieraat saivat myös ensikosketuksen huhtikuussa lanseerattuun uuteen Volvo FMX -kuorma-autoon.

– Kiertuemenestys jatkui kuljetusnäyttelyssä. Yleisö oli erittäin kiinnostunut uusista tuotteista. Asiakkailta saadut kommentit vahvistavat, että Volvo on pystynyt entisestään vahvistamaan asemaansa markkinoiden polttoainetaloudellisimman ja myös kokonaistaloudellisimman kuorma-automalliston tarjoajana nyt kokonaan uusitun malliston myötä.

Kiertuetunnelmia Riihimäeltä
Volvo Visiitti vieraili kiertuetunnelmissa toukokuussa Riihimäellä ja hyppäsi koeajolle Juha Ruissalon sekä Tuomas Niittumäen mukaan.

Juha Ruissalo on yksi Riihimäenkiito Oy:n omistajista. Yrityksellä on kymmenen autoa, joista kahdeksan on Volvoja. Yrityksessä ajetaan pääasiassa kappaletavaraa. Ruissalo on toiminut kuljetusalalla noin 25 vuotta. Aikaisemmasta FH-mallista hänellä on paljon kokemusta, mutta Uusi FH on alla ensimmäistä kertaa nyt kiertueella. Auto on Volvo FH 460 6x2 -säiliöauto, jossa on IFS -etupään erillisjousitus, ominaisuus, joka löytyy myös pian yritykselle luovutettavasta uudesta punaisesta FH:sta.

Mitä ajatuksia uusi FH herättää?

- Kun katsoo vaikkapa mittaristoon, on uudistuksia niin paljon, että äkkiseltään tietoa on hurjasti. Mutta kun tähän tottuu niin olennaisen löytää helposti. Tosi hiljainen autohan tämä alkaa olla ja uusi on aina uusi. Todella erinäköinenhän tämä myös on kuin aikaisemmin. Tekniikkahan on aina vain enemmän ja aina vähemmän on kuljettajan itsensä tehtävissä.

Uusi FH tulee yritykseen viiden vuoden Balanssi-sopimuksella. Ruissalo kommentoi, että tällaiset sopimukset antavat hyvää joustavuutta liiketoimintaan jos haluaa esimerkiksi supistaa liiketoimintaa sopimuksen päättyessä. Yrityksen kalustossa on aina pari ajoneuvoa Balanssi-sopimuksella.

Toisena koeajolle lähdettiin Tarkkalan Kuljetus OY:ssä kuljettajana toimivan Tuomas Niittumäen kanssa. Yritys kuljettaa pääasiassa haketta, purua ja muita sahateollisuuden tuotteita sekä kierrätystavaraa.  Niittumäki on toiminut kuljetusalalla lapsesta saakka. Viimeiset kymmenen vuotta hän on ajanut pääasiassa Volvoilla ja saapui nyt kiertueella katsastamaan, millainen auto yritykseenkin tuleva Uusi FH on. Pitkänhuiskea Niittumäki huomaa heti uudistuksia ohjaamossa:

- Tilaa tuntuu olevan viimein enemmän kuin aiemmin. Ajoasento vaikuttaa hyvältä, huomaa heti, että ohjaamossa on paljon lisää tilaa. Tähän asti kaikissa autoissa on tila jäänyt aina vajaaksi, kun jalkoja on sen verran paljon. Peilit ovat kyllä erikoiset, kun heti näkee hyvin ja ne silti näyttävät niin pieniltä.

Miltä ajotuntuma vaikuttaa?

- Tuntuu, että auto menee todella johdonmukaisesti eteenpäin, ei heilu, eikä luikertele. Ylimääräisiä ohjausliikkeitä ei tarvitse eikä pidä tehdä. Pitäisi tietysti käydä turvesuollakin koettamassa, jotta olosuhteet olisivat kohdallaan, Niittumäki vitsailee.

- Autojen teknistyminen edellyttää kuljettajalta lisää opiskelua ja monen asian tarkkailua ohjaamossa, mutta samanaikaisesti tietenkin helpottaa kuljettajan työtä, hän jatkaa.

Kiertueella alle valikoitui Uusi FH, jossa on uusi I-See –järjestelmä. Riihimäen mäkisellä koeajolenkillä I-See pääsi hyvin oikeuksiinsa ja osoitti mainiosti millaisiin säästöihin järjestelmää käyttäen voidaan päästä. Yhden ajosyklin aikana voidaan säästää jopa 5 % polttoainetta kun I-Cruise on jatkuvasti päällä.

- I-See -järjestelmän ansiosta kiihdytys alkaa tasaisella eli siellä, missä kiihdyttäminen on järkevää ja sitten mäessä mennään massalla, opastaa koeajolla mukana oleva palvelutuotemyyjä Petri Matinen.

Tarkkalan Kuljetukselle kertyy vuosittaisia ajosuoritteita noin 250 tkm verran autoa kohden. Reitit ovat pääasiassa vakioita, joten Niittumäki näkee, että I-See tulee helpottamaan polttoainesäästöissä paljon.

- Minusta Volvossa on muihin merkkeihin verrattuna VEB ollut aina selkeä etu. Tuntuu, että I-See säästää kuljettajan monelta miettimiseltä kun pyritään alentamaan polttoainekuluja. Kaiken kaikkiaan koeajon perusteella tämä on hyvin tukeva ja hyvän oloinen auto, Niittumäki summaa.

Katso lisää kuvia Volvo Facebook-ryhmästä