Täydellinen yhdistelmä

Australialainen kuljetusyrittäjä Craig Fox näkee menestykselleen kuljetusalalla kaksi syytä: tuottavien kuormien kuljettaminen ja monipuoliset tuotekuljetukset.
Fox Transportin kuorma-auto

Monipuolisia bulkkikuljetuksia ajava Fox Transport toimii australialaisesta Port Fairyn kylästä käsin.

Craig Fox

Craig Fox oli kalastaja – kunnes hän osti kuorma-autoyrityksen kuusi vuotta sitten.

Australialainen kuljetusyrittäjä Craig Fox näkee menestykselleen kuljetusalalla kaksi syytä: vain tuottavien kuormien kuljettaminen ja monipuoliset tuotekuljetukset.

Vielä kuusi vuotta sitten Craig Foxin tiedot kuorma-autoista olivat lähes olemattomat.

– Olin kalastaja, mutta kiintiöiden käyttöönoton myötä kalastamisesta tuli tuottamatonta ja minun piti etsiä jotakin muuta työtä, joten ostin isäni kuorma-autoliiketoiminnan.

Tuolloin Lounais-Australiassa Victorian provinssissa sijaitsevasta Poirt Fairyn kylästä käsin toimivalla Fox Transportilla oli vain kolme kuorma-auto- ja perävaunuyhdistelmää. Fox näki uusia tilaisuuksia laajentaa kalustoaan, ja hän onkin hankkinut kaksi kaksoisperävaunullista viljakippiautoa, Tite-liner-auton ja kemikaalisäiliöauton.

– Toimimme yhä Port Fairystä käsin, mutta ajamme nykyään kaikkialla Victoriassa, Fox kertoo. – Tyypillinen kaksoisperävaunun ajo on esimerkiksi mustan koristekiven toimitus seulontalaitokseltamme Melbourneen, josta otamme kyytiin lannoitekuorman kuljetettavaksi Milduran kylään. Sieltä puolestaan nappaamme kyytiin vilja- tai kipsilevykuorman, joka kuljetetaan takaisin Gippslandiin tai takaisin tukikohtaamme. Tällainen ajo pitää kuljettajan tien päällä noin kolme päivää.

Laajentamalla kuljetuspalvelujaan mahdollisimman paljon Fox on pitänyt huolen siitä, ettei hän tule riippuvaiseksi yhdestä kuormatyypistä.

– Vilja, kalkki, hiekka, kivi, lannoitteet tai perusrahti – me kuljetamme sen kaiken, Fox toteaa. – Meillä on myös kemikaalisäiliöauto, joten voimme ajaa myös nestemäisiä kuormia. Jos jonkin kuormatyypin kuljetusten kysyntä hiipuu, jokin toinen yleensä paikkaa tilannetta. Moninaiset kuormat pitävät myös kuljettajat hereillä, mitä he arvostavat.

Fox on erittäin käytännönläheinen johtaja, ja hän ajaakin päivittäin jollakin kuorma-autollaan paikallisia ajoja Melbourneen, Gippslandiin tai Milduraan. Ajotaukonsa hän käyttää asiakkaiden jututtamiseen, aikataulujen laatimiseen ja muiden velvoitteidensa täyttämiseen.

– Mielestäni asiakkaista huolehtiminen on kaikkein tärkeintä. Jos asiakas tarvitsee jotakin kiireellisesti, meidän on kaikin voimin pyrittävä junailemaan aikataulut sen mukaisesti, Fox painottaa.

– Juttelen asiakkaideni kanssa päivittäin, joten tiedän, mitä he haluavat. Joustavuus on äärimmäisen tärkeää. Ajamalla kuljetuksia itsekin saan ensi käden tietoa siitä, mitä kuljettajillamme on vastassaan päivittäin ja miten kuorma-automme suoriutuvat tehtävistään. Näin saan vinkkejä siihen, miten voisimme tehostaa toimintaamme entisestään.

Mielestäni asiakkaista huolehtiminen on kaikkein tärkeintä.

Craig Fox

Fox Transportin johtaja

Katteet pienenevät koko ajan, joten polttoainetaloudellisuus on eräs Foxin erityisistä kiinnostuksen kohteista.

– Polttoainetaloudellisuus kiinnostaa minua kovasti, Fox kertoo. – Se olikin yksi syistäni Volvon valitsemiseen. Saimme opastusta Volvon kuljettajakouluttajilta, mikä on tuottanut näkyviä tuloksia. Muutaman yksinkertaisen ajotekniikan sisäistäminen ja kuorma-auton teknologian täysimääräinen hyödyntäminen on vaikuttanut polttoaineenkulutukseemme merkittävästi. Kulutuksemme oli aiemmin 55,6 litraa / 100 km, mutta nyt se on enää noin 47,6 litraa.

Tämä vastaa 240 litran polttoainesäästöä viikossa kuorma-autoa kohti. On helppo nähdä, miten suuri vaikutus tällä on Fox Transportin tulokseen. – Kuljettajamme ovat saavuttaneet merkittäviä polttoainesäästöjä pelkästään opettelemalla hyödyntämään automaattista I-Shift -manuaalivaihteistoa täysimääräisesti ja totuttautumalla ajamaan vapaalla aina, kun se on mahdollista, Fox kertoo. – Eikä tämä ole näkynyt lainkaan matka-ajoissa. Seuraavaksi aiomme testailla välityssuhteita FH:n kanssa, jos vaikka saisimme kuorma-autot pysymään suurimmalla vaihteella hieman pidempään.

 

Fox Transportin kuorma-auto tien päällä.

Craig Fox on erittäin käytännönläheinen johtaja, ja hän työskentelee päivittäin jollakin kuorma-autollaan.

Fox tietää hyvin, että tehokkuus on niitä harvoja jäljellä olevia keinoja tuottavuuden parantamiseen, joten hän hakee kilpailuetua myös tekniikasta.

– Olen käyttänyt Volvo Dynafleet -järjestelmää kahdessa FH-autossani, Fox kertoo. – Se antaa minulle runsaasti tietoa kuorma-auton suorituskyvyn kaikista osa-alueista. Dynafleet esimerkiksi osoitti meille täysin kiistattomasti, että emme ajaneet vapaalla lähes lainkaan. Heti kun tiedostimme tämän, aloimme etsiä tilaisuuksia vaihtaa vapaalle. Nyt ajamme vapaalla jopa 10 prosenttia ajasta. Se vaikuttaa polttoaineenkulutukseen merkittävästi.

Fox Transportista on tullut Victorian maantalouden keskeinen toimija ja liiketoiminta kukoistaa, joten yritys aikoo päivittää kuljetuskalustoa seuraavien vuosien aikana.

Dynafleet antaa minulle runsaasti tietoa kuorma-auton suorituskyvyn kaikista osa-alueista.

Craig Fox

Fox Transportin johtaja

– Päivitämme perävaunumme, vaihdamme vanhan FH:mme uuteen Euro 5 -malliin, ja todennäköisesti myös siirrymme 340-hevosvoimaiseen FE:hen, jotta voimme ajaa paikalliskuljetuksia hieman isommalla hyötykuormalla. Vaikka ajammekin kaikkialla osavaltiossa, emme ole unohtaneet paikallisia asiakkaitamme.

Vaikka Fox on toiminut alalla vasta kuusi vuotta, hän on selvästi sisäistänyt menestyvän kuljetusyrityksen vaatimukset.

– Asiakkaiden hyvä kohtelu, mahdollisimman tehokas ja laaja-alainen liiketoiminta sekä yksityiskohtiin paneutuminen ovat toimineet minun kohdallani, Fox kertoo. – Vaikka keskittyisimme tekniseen puoleen, pidämme koko ajan mielessä, että luotettava asiakaspalvelu on kaiken perusta. Ilman sitä toiminta pyörii tyhjän päällä. Olemmekin saavuttaneet hyvän maineen mukautetulla palvelulla, jollaista vain perhevetoinen yritys pystyy tarjoamaan.

– Jos jotain olen oppinut niin sen, että tässä leikissä uutta opittavaa riittää aina, Fox päättää.

KALUSTO

Ajoneuvot: FH Globetrotter XXL 6x4 kaksoisperävaunulla, FH 6x4 kaksoisperävaunulla, NH 6x4 kaksoisperävaunulla, FM-tasakuorma-auto kippiperävaunulla, FE-tasakuorma-auto Tite-liner-lavalla. Kuorma-autot ovat vuosimallia 2002–2012.
Työympäristö:
 Foxin kalustolla ajetaan kuormia moninaisissa offroad-olosuhteissa, kuten hiekkateillä, aitauksissa ja mudassa. Usein kuormauspaikalle pääsemiseen ja sieltä poistumiseen tarvitaan tasauspyörästön lukkoa, minkä jälkeen kuorma-autoilla ajetaan pitkiä matkoja maantiellä.
Varustelu:
 Kaikissa kuorma-autoissa NH:ta lukuun ottamatta on automaattinen I-Shift -manuaalivaihteisto. Kahdessa FH:ssa on Dynafleet, kaistavahti ja tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin.
Polttoaineenkulutus:
 540 hevosvoiman FH kaksoisperävaunulla 50 l / 100 km ja yhdellä perävaunulla jopa 40 l / 100 km. 520 hevosvoiman FH jopa 52,6 l / 100 km.

Aiheeseen liittyvä sisältö

175 tonnin maantiejunalla Australian takamailla

Australian takamailla 52-vuotias isoäiti istuu 175 tonnin kuormalle mitoitetun Volvo FH 16 Tri Drive -maantiejunan ohjauspyörän takana. Takana on neljä perävaunua ja edessä kuuma päivä tien päällä. Maxine Taylor, rekkakuskin tytär ja rekkakuskin ...

IT-toimintamalli

Reaaliaikainen, tarkka tieto siitä, missä kuorma-autot ovat ja mitä niillä kuljetetaan, on ratkaisevan tärkeä. Frigolanda-yhtiön Ben van Leeuwen saa nämä tiedot vaivattomasti....

Uptime Express Yhdysvalloissa

AMX:n varatoimitusjohtaja Taylor Whitella on monta syytä valita Volvo. Pohjois-Carolinan osavaltioon Greensboroon perustettu uusi Uptime Center säästää hänen yritykseltään sekä aikaa että rahaa....

Suodata artikkeleita

5 true 5