Kuorma-autot

Volvo kestää, kestää…

Tammelalainen Harri Lehtonen on autoillut yli neljäkymmentä vuotta. Sinä aikana hänellä on ollut seitsemän kuorma-autoa, joista viisi on ollut Volvoja. Yli puolet urastaan Lehtonen on ajanut yhdellä ja samalla Volvolla, vuonna 1990 hankitulla Volvo N12:lla.
lehtonen-2012-1

Luotettava työkalu on vieläkin käytössä. Matkamittariin on kertynyt vuosien varrella 2 650 000 kilometriä.
– Harvoin tulee vastaan toista nokka-Volvoa, jolla on ajettu yhtä paljon. Kyllä tämä on ollut mahdottoman hyvä kuorma-auto, sanoo Lehtonen.

Aikaisemmin Lehtonen ajoi viljakuormia omiin nimiinsä, mutta myi kesällä 2012 yrityksensä Ypä-Kuljetus Oy:lle. Betoniharkkojen ja pihakivien kuljetuksiin erikoistuneen yrityksen työt keskittyvät kesäkauteen, joten syksystä kevääseen painottuvat viljakuljetukset täydensivät kokonaisuutta mukavasti.
– Ajelen viljakuormia koko ajan, mutta lastauksiin en pysty enää polvien vuoksi. Lisäksi toimin viljapuolen ajojärjestelijänä. Aika kuluu paremmin ja pääsen kotoa pois, naurahtaa Lehtonen.

Viljan vastaanottoaika on kello 7–15. Päivittäistä ajomatkaa kertyy 500–600 kilometriä, joten kuormat on lastattava illalla, jos haluaa pysyä aikataulussa. Lehtosen Volvo on ollut kestävä
työjuhta. Voimansiirtoa ei ole tarvinnut uusia, perä ja pyörännavat eivät ole hajonneet ja vaihdelaatikkokin on alkuperäinen. Pyöränlaakereista on mennyt yksi, ja olkatapeista on vaihdettu yksi. Muuten kaikki on alkuperäisessä kunnossa. Huollot on tehty säännöllisesti paikallisessa
Volvon korjaamossa.
– Ensimmäisellä kytkimellä ajoin 1 415 000 kilometriä. Turbon vaihdoin 1 700 000 kilometrin kohdalla ennen kuin se meni rikki. Nykyisellä turbolla on ajettu 950 000 kilometriä. Kone on laitettu kaksi kertaa. Viime talvena uusittiin putket, männät ja pumput niin, että moottorilla ajelee
taas yli miljoona kilometriä.

Voimansiirto on tärkein syy, miksi Lehtonen on hankkinut Volvoja. Myös ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan.
– Ajettavuus on hyvä, mikä on tärkeää metsä- ja peltoteillä. Maavara on riittävä, välillä olen ajanut sarkaojien yli täydellä kuormallakin. Matalan ohjaamon ansiosta mahdun ahtaisiin paikkoihin, joten voin ajaa myös vanhoista kuivureista läpi.

Lehtonen suunnittelee jatkavansa ajamista ainakin vuoden, ehkä pidempään. Vuodessa kilometrejä kertyy noin 120 000, joten kolmen miljoonan kilometrin rajapyykin saavuttaminen edellyttäisi noin 2,5 vuoden rupeamaa. Tuon rajan saavuttaminen ei ole ainakaan kalustosta kiinni.