Kuorma-autot

Tarkan euron erityiskuljetuksia

Tarkka kulujen seuranta, hyvä palvelu ja kuljettajien ajotapakoulutus ovat keinoja, joilla pohjoissuomalainen kuljetus- ja logistiikkapalveluyritys Pohjaset Oy aikoo pärjätä alan kireässä kilpailussa. Huoltosopimukset takaavat, että kalustoa hoidetaan valmistajan ohjeiden mukaan.
pohjaset-1

Kuljetusalalla on pakko pitää pyörät pyörimässä. Hyvät takuuehdot, varaosien nopea saatavuus ja sujuva huolto painoivatkin vaakakupissa, kun Pohjaset aikoinaan päätyi Volvoon, jonka osuus on 85 prosenttia yrityksen nykyisestä autokannasta. Tyytyväisyydestä kertonee, että Pohjaset on jo tilannut täksi vuodeksi kaksi uutta Volvoa ja ensi vuodelle yhtä monta.
– Kalustomme koostuu erilaisiin kuljetustehtäviin soveltuvista ajoneuvoyhdistelmistä. On monitoimisia, sivulle aukeavia hakeautoja, rahtiautoja ja erikoisyhdistelmiä, erikoisajoneuvo hakkeen kuljetukseen sekä runsaasti muuta, pienempää kalustoa. Räätälöimme palvelun asiakkaan toiveiden mukaan, perheyrityksen toimitusjohtaja Raimo Pohjanen kertoo.

Yhtiön suurimmat asiakasryhmät ovat metsä-, energia- ja rakennusteollisuus. Yhtiön autot kuljettavat muun muassa paperia, sahatavaraa, rakennustarvikkeita, talopaketteja, kattoristikoita ja haketta. Logististen palveluiden lisäksi yrityksen toimintaan kuuluvat biopolttoaineiden murskaukset sekä erilaiset työkonepalvelut.

Pohjasen erikoisvalmisteiset puoliperävaunut vastaavat muun muassa Stora Enson Veitsiluodon tehtailta valmistuvan paperin kuljetuksista Ajoksen satamaan. Yhtiö kuljettaa vuodessa noin miljoona tonnia paperia, mikä merkitsee keskimäärin 90 lastia vuorokaudessa. Kaikki, mitä linjalta valmistuu, siirretään sataman varastoon odottelemaan jatkokuljetuksia.

Perheyrityksen päätoimipiste on Kemissä, mutta sen toimialueeseen kuuluu koko Suomi sekä Pohjois-Ruotsi. Emoyhtiötä vetämässä ovat Raimon lisäksi myös veljet Kari, jonka harteilla on työkonepalvelu, Risto, jonka vastuulla on muun muassa kuljetuspäällikön tehtävät, ja toiminnan kehittämisestä vastaava Janne Pohjanen. Martti-isän 50-luvulla käynnistämä taksiliikennöintiyritys on vuosien varrella kasvanut 80 ihmistä työllistäväksi monitoimijaksi. Maanrakennusurakoinnin yritys aloitti 60-luvulla, ja se jatkui 90-luvulle asti, jolloin lama pakotti tarkistamaan kurssia. Uusi tukijalka
löytyi kuljetusbisneksestä.

Kuluvan vuoden kesäkuussa voimaan astunut huoltosopimus yhtiölle Volvot toimittaneen Wetteri Power Oy:n kanssa takaa, että toiminta luistaa ilman turhia keskeytyksiä.
– Meillä oli aiemmin oma huolto. Ongelmana oli, että asentajamme olivat töissä viikolla, jolloin autot olivat ajossa. Asentajat piti kutsua erikseen töihin viikonloppuina. Nykyiset tilamme myös rajoittivat huoltotöitä, emmekä enää halunneet investoida korjaamoon.
– Huollon ulkoistaminen oli taloudellisesti välttämätöntä. Meidän piti saada kaluston käyttökatetta nostettua. Wetterillä on enemmän asentajia, ja heillä toiminta pyörii monessa työvuorossa, Raimo Pohjanen perustelee.

Pohjanen kehuu Wetterin toimintaa alueella erinomaiseksi. Huoltosopimus varmistaa, että huollot tehdään valmistajan takuiden säilymisen edellyttämällä tavalla.

Pohjaset Oy:n käytössä on parikymmentä autoa ja saman verran koneita. Polttoainekulut muodostavat merkittävän osan kokonaiskuluista. Kulutuksen seurantaan käytetäänkin siihen tarkoitettua Dynafleet – Kuljetusten tietojärjestelmää. Pohjaset myös palkitsee kuljettajiaan taloudellisesta ajotavasta ja kouluttaa heitä siihen sekä itse että yhteistyössä Wetterin kanssa.
– Kulutusta voidaan hallita hyvin yksinkertaisin keinoin. Tämän tiedon kun saisi vielä ratin ja penkin väliin. Toiset vain ajavat taloudellisemmin kuin toiset. Myös autoissa on eroja. Tämä myös on yksi syy siihen, miksi valtamerkkimme on Volvo, Risto Pohjanen sanoo.

 

Pohjaset Oy

Kotipaikka: Kemi
Perustettu: 1983 (yhtiömuotoon)
Tytäryhtiöt: PR-Trukit Oy, Suomen Hyötymurskaus Oy, LPK1 Oy
Toimialat: kuljetus, logistiikkapalvelut, koneurakointi
Kalusto: 20 kuorma-autoa ja ajoneuvoyhdistelmää, 20 työkonetta
Henkilöstö: 80
Liikevaihto 2011: 9,6 milj. euroa