Kuorma-autot

Kumipyörät kuljettavat puuta

Puutavara liikkuu taas vilkkaasti Kainuun teillä.
Malinen-Aapo-ja-E

Toimitusjohtaja Olavi Malinen on toisen polven yrittäjä. Hänen isänsä Veikko Malinen perusti yrityksen vuonna 1966. Olavi on ollut mukana firman toiminnassa lapsesta saakka, mutta ratin taakse hän nousi vuonna 1983 suoritettuaan yhdistelmäkortin armeijassa.

Perspektiivi kuljetusalan toimintaan on siis pitkä. Miten toimiala on muuttunut vuosien varrella?

- Nykyisin ajetaan läpi vuoden, ja työmäärät ovat tasaantuneet. Meillä on useampia asiakkaita, ajoja on jatkuvasti, eikä kalustoa tarvitse seisottaa. Ennen oli keväisin ja syksyisin hiljaisempia jaksoja, Malinen muistelee.

Kuljetusliike O. Malisen tehokkuus on maksimoitu: puuautot käynnistetään maanantaisin ja sammutetaan lauantaisin. Viikonloppuisin huolletaan autot ja hoidetaan kuljettajien viikkolevot.

- 1980-luvulla 100 000 kilometriä vuodessa oli kova määrä puuautolle, mutta nykyisin ajetaan yli 200 000 kilometriä vuodessa. Mekin siirrämme yli 500 000 mottia puuta vuodessa. Se on aikamoinen kasa kalikoita.

Kuljetusliike O. Malinen ajaa pääasiassa raakapuuta metsäteollisuudelle. Keväisin kuljetetaan jonkin verran puuntaimia. Yhteen puuautoon on hankittu energiapuun ajamiseen tarvittavat varusteet.

- Tällä hetkellä liiketoiminta sujuu mukavasti: töitä on niin paljon kuin ehtii tehdä. Sellun ja kartongin hinnat ovat hyvällä tasolla, ja sanomalehtipaperikin vetää hyvin. Tehtaat pyörivät täysillä ja sahat sahaavat.

Malisen mukaan tämän tyyppisessä liiketoiminnassa pärjää yhdistelemällä meno-paluukuljetuksia. Lisäksi tarvitaan hyvät kuljettajat ja huippuluokan kalusto. -

- Vehkeiden pitää olla viimeisen päälle. Kaikissa autoissamme on hyttinosturit, nosturivaa’at ja ajoneuvotietokoneet. Luonnollisesti kuljettajat perehdytetään tehtäviinsä ja koulutetaan laatujärjestelmän mukaiseen toimintaan.

Kuljetusliike O. Malinen aloitti 45 vuotta sitten yhdellä miehellä ja autolla. Nykyisin sen palveluksessa on 23 henkilöä ja kalustona on kahdeksan Volvon puuautoa, joista neljä on Volvo FH16 700 -mallia.

Malisen mielestä FH16 700 -mallissa polttoainetaloudellisuus on onnistunut hyvin: taloudellisuus ja tehot ovat kohdallaan, ja kuorma-auto jaksaa vetää ilman virityksiä.

Suurimmassa osassa Volvoja on käytössä kuljetusten tietojärjestelmä Dynafleet, joka mahdollistaa ajotavan ja kulutuksen seurannan. Dynafleetin avulla voidaan myös lukea kuljettajien digikortit etänä.

- Olemme kokeilleet muitakin merkkejä. Volvo on käyttövarma, ja sitä on kätevä käsitellä metsässä. Kun kalusto on samaa merkkiä, huoltoon liittyvien komponenttien hankinta on helpompaa. Myös kuljettajat voivat vaihtaa kuorma-autosta toiseen, Malinen sanoo.

Käyttövarmuuden merkitys on Malisen mukaan suuri, kun ajatetaan suuria kilometrimääriä.

- Volvo on maastokelpoinen ja taloudellinen tien päällä. I-Shift -vaihteisto on auttanut säästämään polttoaineenkulutusta.

Malinen on tyytyväinen Wetteri Powerin Oulun toimipisteen palveluun. Hän kiittelee pitkiä aukioloaikoja ja ammattitaitoista henkilökuntaa, joka pyrkii auttamaan tilanteessa kuin tilanteessa.

- Kaikki kuorma-autokaupat on tehty siellä ja jälkimarkkinointi on hoidettu tyylikkäästi. Yhteistyö perustuu pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen. Wetteri Power on kantanut aina vastuunsa paikallista johtoa myöten.

Kahdeksan puuautoa

Kuljetusliike O. Malinen Ky on kuhmolainen puukuljetuksiinerikoistunut kuljetusliike, joka on perustettu vuonna 1966. Stora Enso Oyj onollut asiakas yhtiön koko historian ajan. Muita asiakkaita ovat muun muassa Metsähallitus, Kuhmo Oy ja QTeam-verkosto. Yrityksellä on kahdeksan Volvo puuautoa, ja sen palveluksessa on 23 henkilöä.