Kuorma-autot

Kaasukäyttöisten kuorma-autojen valikoima

Pyritkö pienempään hiilijalanjälkeen, hyvään suorituskykyyn ja laajaan toimintasäteeseen? Tutustu kaasukäyttöisiin kuorma-autoihimme. Saatavana kuljetuskalustoa ja malleja jätteenkeräyksestä kaukokuljetuksiin, joissa käytetään LNG:tä tai CNG:tä – saatavuuden mukaan joko bio- tai maakaasusta valmistettuna.

Kaasukäyttöinen kuorma-autosi

Oletko valmis siirtymään kaasukäyttöiseen kuorma-autoon? Räätälöi ja suunnittele tarpeidesi pohjalta kuorma-auto, jolla on entistä pienempi hiilijalanjälki.

Volvon kaasukäyttöiset FH ja FM mallit - nyt jopa 500 hv moottorilla!

Volvo lanseerasi vahvemman kaasukäyttöisen kuorma-auton, joka pystyy suorittamaan vaativia, pitkän matkan kuljetustehtäviä ja samalla vähentämään CO2-päästöjä jopa 100%.

Tietoa Volvon kaasukäyttöisistä kuorma-autoista:

  • Tuotemallit: Volvo FH, FM ja FMX
  • Tehot: 420, 460 ja 500 hv
  • Polttoaine: LBG (nesteytetty biokaasu) tai LNG. Pieni määrä dieseliä tai HVO:ta käytetään kaasun sytyttämiseen.
  • Toimintamatka: jopa 1000 km**
  • Moottoritekniikka: Dieselmoottorin korkeaa hyötysuhdetta hyödyntämällä saavutetaan sama ajettavuus kuin dieselkuorma-autossa, mikä mahdollistaa ajamisen suurilla kuormilla ja pitkillä matkoilla
  • Uudet kaasukäyttöiset moottorit ovat jopa 4 % polttoainetehokkaampia** kuin aiemmat moottoriversiot
  • Kaasumoottorit on päivitetty kokonaan ja tehokkuutta lisäävät uudet ruiskutussuuttimet ja alhaisempaa kitkaa aiheuttavat männät sekä uusi turbo, säädettävä öljypumppu ja kampikammion tuuletus, joka käsittelee suodattamatonta öljyä.

Tietoa nesteytetystä kaasusta:

  • LBG (tunnetaan myös nimellä Bio-LNG) on uusiutuva polttoaine, joka on nestemäistä biokaasua (biometaani). Mistä tahansa orgaanisesta jätteestä voidaan tuottaa biokaasua, esimerkiksi puhdistamoiden lietteestä, ruokajätteistä, lannasta ja muista jäännöstuotteista.
  • LNG (Liquiified Natural Gas) on fossiilinen kaasu (metaani), jota saadaan maanalaisista tai merenalaisista varastoista
  • Biokaasun nesteytysprosessi on sama kuin LNG:n; kaasu jäähdytetään -162 asteeseen. Polttoaine vie tällöin huomattavasti vähemmän tilaa, mikä mahdollistaa paljon suuremman energiamäärän tuomisen kuorma-autoon, mikä taas lisää toimintamatkaa merkittävästi.
  • EU:n komission tavoite (REPower EU) on nostaa vuotuinen biokaasun tuotanto kymmenkertaiseksi 35 miljardiin kuutiometriin vuoteen 2030 mennessä*. Yli 78 LBG-laitosta on jo vahvistettu valmistuvan Euroopassa vuoteen 2024 mennessä. Saksan ja Italian sekä Alankomaiden odotetaan olevan johtavia LBG-maita tulevina vuosina.

 

EBA (European Biogas Association) Statistical Report 2022.

**Todellinen polttoaineen suorituskyky ja toimintamatka voivat vaihdella monista tekijöistä riippuen, kuten ajonopeudesta, vakionopeudensäätimen käytöstä, ajoneuvon kokoonpanosta, ajoneuvon kuormasta, todellisesta topografiasta, kuljettajan ajokokemuksesta, ajoneuvon huollosta ja sääolosuhteista.

LINKKI REPower EU -asiakirjaan

Kaasukuorma-autojen hankintatuki

Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.

Haluatko esittää kysymyksiä?

Paikallinen Volvo Trucks -jälleenmyyjä vastaa mielellään kysymyksiisi. Käy paikan päällä, soita tai pyydä heitä käymään.