Täältä löydät Volvo FH:n voimansiirtolinjan erittelyt.

  • Moottorit
  • I-Shift -vaihteisto
  • I-Shift -ohjelmapaketit
  • I-Shift DC -kaksoiskytkin
  • Manuaalivaihteistot
  • Taka-akselit
  • Taka-akselien välityssuhteet
  • Voimansiirtoyhdistelmät
  • Voimanotot

Moottorit

  D13K   D16K 
Päästöstandardi  Euro 6  Euro 6
Sylinterien lukumäärä  6
Tilavuus  12,8 dm³  16,1 dm³ 
Iskun pituus  158 mm  165 mm 
Sylinterin halkaisija  131 mm  144 mm
Puristussuhde  17.0:1  16.0:1
Taloudellinen kierroslukualue  900–1 400 rpm  1 000–1 300 rpm
Pakokaasujarrun teho 200 kW (2 300 rpm) 230 kW (2 200 rpm)
VEB+-teho  375 kW (2 300 rpm) 470 kW (2 200 rpm)
VEB+  lisävaruste lisävaruste 
Öljynsuodattimet  2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin   2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin 
Öljyntäytösmäärä mkl. suodatin  33 l  42 l 
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus  38 l  48 l 

Polttoainetta koskevat edellytykset

ULSD-laatu (erittäin vähän rikkiä sisältävä diesel, rikkipitoisuus enintään 10 ppm).

Öljynvaihtoväli

Jopa 100 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4. 

Moottorikäyttöinen voimanotto

  Vääntömomentti  Suhde 
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000,  1 000 Nm*  1.26:1
* Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.
D13K – Teho/vääntömomentti

D13K – Teho/vääntömomentti

Nettoteho (EC 582/2011)

D13K420 (309 kW)   
Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm  420 hv 
Vääntö enint. alueella 860–1 400 rpm  2 100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm  460 hv 
Vääntö enint. alueella 900–1 400 rpm  2 300 Nm  
D13K500 (368 kW)   
Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm  500 hv 
Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm  2 500 Nm 
D13K540 (397 kW)   
Teho enint. alueella 1 450–1 800 rpm  540 hv 
Vääntö enint. alueella 1 000–1 450 rpm  2 600 Nm 
D16K – Teho/vääntömomentti

D16K – Teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D16K550 (405 kW)   
Teho enint. alueella 1 350–1 900 rpm  550 hv 
Vääntö enint. alueella 900–1 350 rpm  2800 Nm*
D16K550 (405 kW)   
Teho enint. alueella 1 350–1 900 rpm  550 hv 
Vääntö enint. alueella 900–1 350 rpm  2 900 Nm 
D16K650 (479 kW)   
Teho enint. alueella 1 450–1 900 rpm  650 hv 
Vääntö enint. alueella 950–1 450 rpm  3 150 Nm 
D16K750 (552 kW)   
Teho enint. alueella 1 600–1 800 rpm  750 hv 
Vääntö enint. alueella 950–1 400 rpm  3 550 Nm 
* Saatavana vain 550 hevosvoiman moottorilla ja manuaalisella vaihteistolla
I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

Erittelyt

Tyyppi Suurin vaihde Moottorin vääntömomentti (Nm) GCW-hyväksyntä (tonnia)
AT2412F
Suora  2400 44
AT2612F
Suora  2600 100
ATO2612F
Ylivaihde  2600 100
AT2812F
Suora  2800 60
ATO3112F
Ylivaihde  3150 100
ATO3512F Ylivaihde 3550 100

I-Shift DC -kaksoiskytkimen erittelyt

Tyyppi  Suurin vaihde  Moottorin vääntömomentti (Nm) GCW-hyväksyntä (tonnia)
SPO2812 Ylivaihde 2800 60

I-Shift -ohjelmapaketit

Perusversio (TP-BAS)
TP-BAS on I-Shift -vaihteiston mukana toimitettava perusohjelmistopaketti. Se sisältää kaikenlaiseen ajamiseen soveltuvat vaihteiston perustoiminnot.

I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto jakeluajoon (TP-DIST)
TP-DIST mukauttaa vaihteiston toiminnot jakelusegmentin erityisolosuhteisiin. Ohjelmistopaketin toiminnot auttavat ajoneuvon hallinnassa liikkeelle lähdettäessä sekä ajettaessa alhaisilla nopeuksilla.

I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto maansiirtoajoon (TP-CON)
TP-CON mukauttaa vaihteiston toiminnot maansiirtosegmentin erityisolosuhteisiin. Ohjelmistopaketin toiminnot auttavat ajoneuvon hallinnassa liikkeelle lähdettäessä sekä ajettaessa alhaisilla nopeuksilla. Ohjelmisto sopii myös vaativiin tieolosuhteisiin.

I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto kaukokuljetuksiin (TP-LONG)
TP-LONG sisältää kehittyneitä toimintoja, joiden ansiosta polttoaineenkulutus on mahdollisimman pientä. Tämä ohjelmistopaketti sopii erinomaisesti kaikkiin kuljetuksiin, joissa polttoaineenkulutuksen vaikutus on merkittävä. Tämä paketti sisältää I-Roll -toiminnon.

Raskaskuljetusohjelmisto (TP-HD)
TP-HD optimoi I-Shiftin toiminnan raskaisiin kuljetuksiin, joissa ajetaan suurilla yhdistelmämassoilla (yli 85 tonnia). Kuljettaja voi optimoida ajettavuuden yhdistelmämassasta riippumatta valitsemalla raskaskuljetustilan tai poistamalla sen käytöstä ja aktivoimalla kaukokuljetustilan. Ohjelmistopaketin toiminnoista on hyötyä myös useita perävaunuja vetäville kuorma-autoille.

I-Shift -ohjelmapaketit

Myytävät mallit TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Voimanoton perustoiminnot (APF-BAS)
Laajennetut voimanottotoiminnot (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Enhanced Gear Selection Adjustment, mkl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Enhanced Performance – huonoille teille (AVO-ENH) o o o
Basic Shift Strategy
Performance Shift
Gearbox Oil Temperature Monitor
Heavy Start Engagement
I-Roll (•)
Smart Cruise Control (•)
Launch Control
Enhanced Shift Strategy (GCW ≤ 85 t)
Heavy Duty GCW Control (85 t < GCW ≤ 180 t)
Erikoisalhaisiin nopeuksiin tarkoitettu ryömintävaihde* (ASO-ULC) o o o
Ryömintävaihde* (ASO-C) o o o
Moninopeuksinen peruutusvaihde* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) – GPS-tietojen käyttö o o
I-See (PVT-EXT) – GPS-tietojen käyttö o o
• Vakiovaruste (•) Toimintoa voi käyttää, kun TP-LONG on aktivoituna. o Lisävaruste – ei saatavana
*Vain AT2612F, ATO2612F, ATO3112F ja ATO3512F. ARSO-MSR edellyttää ASO-ULC:tä tai ASO-C:tä.
**Vain AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F ja ATO3512F.

Manuaalivaihteistot

14-vaihteinen manuaalinen alue-/jakovaihteisto, jossa on kaksi ryömintävaihdetta, kaksitoista synkronoitua ajovaihdetta sekä neljä peruutusvaihdetta. Patentoitu ja tehostettu synkronointi keventää vaihtamista. Vaihteisto voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

Manuaalisen vaihteiston erittelyt

Tyyppi Suurin vaihde Moottorin vääntömomentti (Nm) GCW-hyväksyntä (tonnia)
VT2214B Suora 2200 100
VTO2214B Ylivaihde 2200 100
VT2514B Suora 2500 100
VTO2514B Ylivaihde 2500 100
VT2814B Suora 2800 100
VTO2814B Ylivaihde 2800 100

Taka-akselit

Tyyppi  Akseli- Vaihde Vääntö enint. (Nm) Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia) GCW-hyväksyntä (tonnia)
Akselivälitteinen vetopyörästö          
RSS1344C/D Yksi Hypoidi 2600 13 44
RSS1356 Yksi Hypoidi 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Yksi Hypoidi 3550 13 60
RTS2370A Teli Hypoidi 3550 23 70
           
Napavälitys          
RSH1370F Yksi Kartiohampainen lieriö 3550 13 70
RTH2610F Teli Kartiohampainen lieriö 3550 26 100
RTH3210F Teli Kartiohampainen lieriö 3550 32 100
RTH3312 Teli Kartiohampainen lieriö 3550 33 120

Taka-akselien välityssuhteet

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.79:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 3.10:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.44:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.67:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1   3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
      4.50:1   5.41:1 5.41:1  
      5.14:1     7.21:1  
      5.67:1        
      6.17:1        
* Tuotteeseen RSS1344D.

Voimansiirtoyhdistelmät

  D13K420 D13K460 D13K500 D13K540 D16K550 * D16K550 ** D16K650 D16K750
Manuaalivaihteisto                
VT2214B            
VTO2214B            
VT2514B          
VTO2514B          
VT2814B            
VTO2814B            
                 
I-Shift                
AT2412F            
AT2612F        
ATO2612F        
AT2812F              
ATO3112F            
ATO3512F              
                 
I-Shift DC -kaksoiskytkin                 
SP02812     ●  ●  ●        
Akselivälitteiset vetopyörästöt                
RSS1344C/D        
RSS1356      
RSS1360
RTS2370A
                 
Napavälitteiset akselit                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
* (2 800 Nm)
** (2 900 Nm)

Voimanotot

Volvolla on laaja valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.

Kytkimestä riippumattomat voimanotot

PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTER-100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

Vaihteistokäyttöiset voimanotot

PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.
PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.
PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.
PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.
PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

Lataa

Voimansiirtolinjan erittelyt

Lataa täydelliset voimansiirtolinjan erittelyt PDF-tiedostona.

Lataa(PDF, 1 MB)
Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Tutustu tarkemmin Volvo FH -kuorma-autoon

Määrittele ominaisuudet, joita haluat kuorma-autolta. Kaikki tämä yhteistyössä paikallisen Volvo jälleenmyyjän kanssa.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä