Kuorma-autot

Volvo FH:n erittelyt

Kaikki mitä Volvo FH:sta tarvitsee tietää, yksityiskohtia myöten.

Voimansiirto

Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.

Raskaat sähkökuorma-autot – teho/vääntömomentti

 

G13 – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D13 – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D13 I-save – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

Sähkötoiminen

Volvo FH

Performance

Jopa 330–490 kW:n (450–666 hv) jatkuva teho

Toimintasäde

Enintään 300 km (4×2-vetoauto ja perävaunu)

Latausaika (täysi lataus)

9,5 tuntia AC (43 kW) 2,5 tuntia DC (250 kW)

Akkukapasiteetti

360–540 kWh, 4–6 akkua

  

Kaasukäyttöinen

G13

  

Päästöluokitus

Euro 6

  

Sylinterien lukumäärä

6

  

Tilavuus

12,8 dm³

  

Iskun pituus

158 mm

  

Sylinterin halkaisija

131 mm

  

Puristussuhde

17.0:1  

Taloudellinen kierroslukualue

900–1 400 r/min

  

Pakokaasujarrun teho

200 kW 

  

Moottorijarrun teho*

380 kW (2 300 r/min)

  

Öljynsuodattimet

2 päävirtasuodatinta

  

Öljyntäytösmäärä ml. suodatin

35 l

  

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus

38 l

  
    

*lisävaruste

 G13 420 hv (309 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 600–1 700 r/min

420 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 905–1 400 r/min

2 100 Nm

  
 G13 460 hv (338 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 600–1 700 r/min

460 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 950–1 400 r/min

2 300 Nm

  
 

G13 500 hv (368 kW)

   
 

Suurin teho alueella 1 600–1 700 r/min

500 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 980–1 404 r/min

2 550 Nm

  
     

Diesel

D13

D13 I-Save 

Päästöluokitus

Euro 6

Euro 6

 

Sylinterien lukumäärä

6

6

 

Tilavuus

12,8 dm³

12,8 dm³

 

Iskun pituus

158 mm

158 mm

 

Sylinterin halkaisija

131 mm

131 mm

 

Puristussuhde

18.0:1

18.0:1

 

Taloudellinen kierroslukualue

900–1 400 r/min

900–1 300 r/min

 

Pakokaasujarrun teho

175 kW (2 300 r/min)

150 kW

 

Moottorijarrun teho*

340 kW (2 300 r/min)

435 kW (2 300 r/min)

 

Öljynsuodattimet

2 päävirtasuodatinta

2 päävirtasuodatinta

 

Öljyntäytösmäärä ml. suodatin

35 l

35 l

 

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus

24 l

26 l

 
    

*lisävaruste

Polttoainetta koskevat edellytykset

Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm) Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)

Öljynvaihtoväli

Jopa 150 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4.

 

D13 420 hv (309 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min

420 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 905–1 400 r/min

2 100 Nm

  
 

D13 I-Save 420 hv (309 kW)*

 

  
 

Suurin teho alueella 1 230–1 600 r/min

420 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 900–1 230 r/min

2 400 Nm

  
 

D13 460 hv (338 kW)

   
 

Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min

460 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 945–1 400 r/min

2 300 Nm

  
 

D13 I-Save 460 hv (338 kW)*

 

  
 

Suurin teho alueella 1 240–1 600 r/min

460 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 900–1 240 r/min

2 600 Nm

  
 

D13 I-Save 480 hv (353 kW)*

 

  
 

Suurin teho alueella 1 250–1 600 r/min

480 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 900 –1 250 r/min

2 700 Nm

  
 

D13 500 hv (368 kW)

   
 

Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min

500 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 980–1 400 r/min

2 500 Nm

  
 

D13 I-Save 500 hv (368 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 250–1 600 r/min

500 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 900 –1 250 r/min

2 800 Nm

  
 

D13 540 hv (397 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 458–1 700 r/min

540 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 1 000–1 400 r/min

2 600 Nm

  
     

*saatavana B100-valinnalla, biodiesel

Moottorikäyttöinen voimanotto

 

Vääntömomentti

Suhde 

EPTT350

350 Nm*

1.26:1

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1 000 Nm*

1.26:1

 
    

* Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella. I-Shift-vaihteisto on myös mahdollista tilata ryömintävaihteilla, erittäin alhaisilla ryömintävaihteilla ja usealla peruutusvaihteella varustettuna.
 

Erittelyt

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntö (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

AT2412

Suora

2400

44

AT2612

Suora

2600

100

ATO2612

Ylivaihde

2600

100

AT2812

Suora

2800

70

ATO3112Ylivaihde3150100
    

I-Shift DC -kaksoiskytkimen erittelyt

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntö (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

SPO2812

Ylivaihde

2800

80

    

Tyyppi

Akseli

Hammaspyörästö

Vääntö enint. (Nm)

Akselipaino/telimassa enint. (t)

GCW-hyväksyntä (t)

Akselivälitteinen vetopyörästö

RSS1244B

Yksi

Hypoidi

2800

12

44

RSS1344C/E

Yksi

Hypoidi

2600

13

44

RSS1344E

Yksi

Hypoidi

2800

13

52

RSS1352A

Yksi

Hypoidi

2800

13

70

RSS1370A/B

Yksi

Hypoidi

3800

13

70

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3800

23

70

RTS2310A

Teli

Hypoidi

3800

23

100

Napavälitys

RSH1370F

Yksi

Kartiohampainen lieriö

3800

13

70

RT2610B/F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

26

100

RTH3210F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

32

100

RTH3212F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

32

100

RTH3312

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

33

100

RTH3815

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

38

100

      

Taka-akselien välityssuhteet

Yksi vetoakseli

RSS1244B

RSS1344C

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RSH1370F

2.06:1

2.31:1*

2.06:1

2.06:1

2.06:1

3.46:1

2.17:1

2.47:1*

2.17:1

2:17.1

2.17:1

3.61:1

2.31:1

2.47:1*

2.31:1

2.31:1

2.31:1

3.76:1

2.47:1

2.85:1*

2.47:1

2.47:1

2.47:1

4.12:1

2.64:1

3.08:1*

2.64:1

2.64:1

2.64:1

4.55:1

2.85:1

3.36:1*

2.85:1

2.85:1

2.85:1

5.41:1

3.08:1

3.70:1

3.08:1

3.08:1

3.08:1

 
3.36:1

4.11:1

3.36:1

3.36:1

3.40:1**

 
 

4.63:1

  

3.67:1**

 
 

5.29:1

  

4.11:1**

 
 

6.17:1

    
      

* RSS1344D/E

** Tuotteeseen RSS1370B

Teliakselistot

RST2370A/B

RTS2310A

RTH2610B

RTH2610F

RTH2610B7F

RTH3210F

RTH3212F

RTH3312

RTH3815

2.43:1

2.06:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:13.61:14.14:1

2.57:1

2.17:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.83:1

2.31:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.09:1

2.47:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.40:1

2.64:1

3.93:1

3.97:1

3.97:1

3.97:1

3.93:1

5.41:1

 

3.78:1

2.85:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 

4.13:1

3.08:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 

4.50:1

3.36:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

  

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

 

6.18:1

6.18:1

  

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

7.21:1

  

6.17:1

4.63:1

       
         

 

D13 420 hv

D13 460 hv

D13 500 hv

D13 540 hv

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

ATO2612

I-Shift DC -kaksoiskytkin

SP2812

 

Akselivälitteiset vetopyörästöt

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Napavälitteiset akselit

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

     

 

D13 I-Save 420 hv

D13 I-Save 460 hv

D13 I-Save 500 hv

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

 

ATO2612

 

AT2812

  

ATO3112

  

I-Shift DC -kaksoiskytkin

SPO2812

 

Akselivälitteiset vetopyörästöt

RSS1244B

 

RSS1344C/E

 

RSS1344E

 

RSS1352A

 

RSS1370A/B

 

RTS2370A

 

RTS2310A

 

Napavälitteiset akselit

RSH1370F

 

RTH2610F

 

RTH3210

 

RTH3312

 

RTH3815

 

    

 

G13 420 hv

G13 460 hv

G13 500 hv

I-Shift

AT2412

 

AT2612

ATO2612

Akselivälitteiset vetopyörästöt

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

 

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Napavälitteiset akselit

RSH1370F

RTH2610F

    

Volvolla on laaja valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.

Kytkimestä riippumattomat voimanotot

PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan
moottorivoimanottoon.

PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun
laippaliitäntä.

PTER-100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun
laippaliitäntä.

Vaihteistokäyttöiset voimanotot

PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.

PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.

PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.

PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana
ja DIN-kytkentä edessä.

PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi
laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

Ulkopuoli ja sisätilat

Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.

Ulkoverhoilu on saatavana neljänä eri versiona tarpeen mukaan.

Volvo FH with the basic exterior trim 

Perustaso

Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö ja ovenkahvat. Ajovalot kromiviimeistelyllä. Harmaa (Lightning Grey) häikäisysuoja, sivupeilien kotelot ja puskuri.

Volvo FH Aero with the enhanced exterior trim  

Parannettu

Ohjaamon värinen jäähdyttimen säleikkö ja ajovalot kromiviimeistelyllä. Harmaa (Lightning Grey) häikäisysuoja, sivupeilien kotelot, ovenkahvat ja puskuri.

Volvo FH  with highest level exterior trim  

Korkein taso

Ohjaamon värinen jäähdyttimen säleikkö, sivupeilien kotelot, häikäisysuoja, ovenkahvat, puskuri ja spoileri. Ajovalot kromiviimeistelyllä.

Volvo FH  with basic with sturdy front exterior trim 

Järeä keulavarustus vakiona

Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö ja ovenkahvat. Ajovalot mustalla viimeistelyllä. Harmaa (Lightning Grey) häikäisysuoja ja sivupeilien kotelot. Harmaaksi maalattu teräspuskuri.

Volvo FH on saatavana kuudella erilaisella verhoilulla varustettuna tarpeen mukaan.

Volvo FH with vinyl and textile trim robust, interior trim level 

Keinonahka- ja tekstiilisisustus Robust

Kestävää keinonahkaa ja tekstiiliä, joiden modernit värit on sovitettu sisustuksen muihin osiin.

Volvo FH with textile trim dynamic, interior trim level 

Tekstiilisisäverhoilu Dynamic

Tämän tekstiiliverhoilun moderni harmaasävyjen värimaailma sointuu sisustuksen muihin osiin.

Volvo FH with plush trim progressive, interior trim level 

Pehmeä plyysinen sisäverhoilu Progressive

Tämän pehmeän plyysisisustuksen värit ovat hillittyjä ja sointuvat sisustuksen muihin osiin.

Volvo FH with leather trim robust, interior trim level 

Nahkasisustus Robust

Tässä sisustuksessa käytetään hillittyjä värejä. Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.

Volvo FH with leather trim dynamic, interior trim level 

Nahkasisustus Dynamic

Tässä harmaansävyisessä sisustuksessa käytetään kestäviä materiaaleja.
Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.

Volvo FH with leather trim progressive, interior trim level 

Nahkasisustus Progressive

Tässä sisustuksessa käytetään yhteensopivia beigen sävyjä (Skylark-värit).
Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.

Volvo FH globetrotter XXL cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: tilaa ja mukavuutta

Globetrotter XXL tarjoaa myös turvallisen ja viihtyisän majoituksen jopa kahdelle hengelle – pidennetyn ohjaamon ansiosta alavuode on entistä leveämpi ja pidempi, mikä lisää nukkumismukavuutta.

Volvo FH globetrotter XL cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter XL: säilytystilaa kerrakseen

Globetrotter XL (CAB-XHSL) ‑ohjaamossa on myös turvalliset ja mukavat yöpymistilat kahdelle hengelle ja lisätyn korkeuden myötä entistä enemmän säilytystilaa. Ohjaamon sisäkorkeus on 220 cm (moottoritunnelin kohdalla 211 cm).

Volvo FH globetrotter cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter-ohjaamo: kahdelle

Globetrotter-ohjaamo (CAB-HSLP) toimii myös mukavana yöpymistilana kahdelle henkilölle. Lisäksi ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa sen korkeuden ansiosta. Sisäkorkeus 205 cm (moottoritunnelin kohdalla 196 cm).

Volvo FH sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Makuuohjaamo

Makuuohjaamossa (CAB-SLP) on mukavat yöpymistilat kahdelle henkilölle. Sisäkorkeus 171 cm, moottoritunnelin kohdalla 162 cm.

Volvo FH low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Matala makuuohjaamo

Ohjaamojousituksella varustetussa matalassa makuuohjaamossa (CAB-LSLP) on kuormatilaa ohjaamon katon yläpuolella. Sisäkorkeus 147 cm, moottoritunnelin kohdalla 138 cm.

Vetoauto

 

 

 

Korkeus A (mm)

Korkeus B (mm)

Korkeus C (mm)

Korkeus D (mm)

Vetolaite

Alustakorkeus

Jousitus

Renkaat

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

Korkea

Lehti/Ilma

315/80-R22.5

3430

3800

39503225

4x2

Korkea

Lehti/Ilma

315/80-R22.5

3440

3810

39603235

4x2

Keskikorkea

Lehti/Ilma

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Pieni

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

4x2

Pieni

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3250

3620

3770

3045

6x2

Keskikorkea

Lehti/Ilma

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

Tasakuorma-auto

 

 

 

Korkeus A (mm)

Korkeus B (mm)

Korkeus C (mm)

Korkeus D (mm)

Ajo eteenpäin

Alustakorkeus

Jousitus

Renkaat

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6×2

Korkea

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6×2

Keskikorkea

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3330

3700

3850

3125

6×2

Pieni

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

6×2

Korkea

Lehti/Lehti

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6×4

Korkea

Lehti/Lehti

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

8×4

Korkea

Lehti/Lehti

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10×4

Korkea

Lehti/Lehti

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

*Korkeudet likimääräisiä

Ohjaamon nelipistejousitus

Voit valita kierrejouset ja iskunvaimentimet, kierrejouset eteen ja ilmajousituksen taakse tai täysilmajousituksen.

 

Ilmanotot

Sijaitsevat vasemmalla puolella joko korkeana tai matalana versiona kokoonpanosta riippuen. Etuilmanotto on myös saatavana.

 

Värit

Valintasi näkyy varmasti. Valikoimassa on noin 650 värisävyä.

 

Verhoilumateriaalit

Saatavilla on useita vaihtoehtoisia tyylejä. Keinonahka, tekstiili ja plyysi. Joihinkin istuinverhoiluihin (ei keinonahka eikä tekstiili) voi tilata ilmanvaihdon.

 

Kuljettajan istuin

Valittavissa on kolme eri sisustustasoa: Progressive (plyysi tai nahka), Dynamic (tekstiili) ja Robust (keinonahka). Lisävapautta tulee joustavuudesta – pituussuunnassa säätöalueen koko on yhteensä 240 millimetriä ja pystysuunnassa 100 millimetriä. Kuljettajan istuimessa on vakiona niskatuki, säädettävä ja kääntyvä selkänoja, ristiselän tuki, säädettävyys pystysuunnassa sekä eteen/taakse sekä istuimen kaltevuuden säätö.

 

Matkustajanistuin

Valittavissa on kolme eri sisustustasoa: Progressive (plyysi tai nahka), Dynamic (tekstiili) ja Robust (keinonahka). Apukuljettajan istuimissa on vakiona niskatuki. Saatavana myös liikkuva apukuljettajan istuin.

 

Vuoteet

Taatusti mukavat yöunet. Vuodekoot: 74 × 200 cm, keskikohdan leveys 81,5 cm, tai 74 × 200 cm avattavissa mittaan 88 × 200 cm, keskikohdan leveys 95,5 cm. Globetrotter XXL -ohjaamon vuoteen pituus on 213 cm. Leveys pään, keskikohdan ja jalkojen kohdalla on 99/106,5/91 cm. Varusta ohjaamosi vaahtomuovipatjoilla tai erittäin mukavilla 16 cm:n patjoilla, joissa on pussijousitus. Kovuusvaihtoehtoja on kolme: pehmeä, puolipehmeä ja kova. Saatavana on myös kaksi erilaista patjansuojusta: ne parantavat mukavuutta ja antavat sinun palautua nopeammin. Saatavana myös: Recline säädettävällä selkänojalla ja Comfort-ylävuode (mitat 60×190 cm tai 70×190 cm).

Sisätilojen säilytysratkaisut

Ohjaamossa on etuhylly neljällä DIN-lokerolla ja kaksi suurempaa säilytystilaa säleovilla kuljettajan ja apukuljettajan puolella. Takaseinällä on kevyt takasäilytyshylly, joka on valaistu erinomaisesti. Vuoteen alla on kaksi vetolaatikkoa, joiden kokonaistilavuus on 130 litraa. Lisäksi sängyn päädyissä patjan alla on kaksi pienempää säilytyslokeroa (10 ja 15 litraa), ja jalkapäädyssä on lisäksi säilytyslokero esimerkiksi limsapullolle.

 

Ulkoiset säilytysratkaisut

Ohjaamon kummallakin puolella on suuria säilytystiloja, joihin pääsee käsiksi niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Ohjaamon molemmilla puolilla on lämmittämätöntä lisäsäilytystilaa jopa 30 litraa.

 

Kattoikkuna/kattoluukku

Kaikissa ohjaamoissa on kiinteä kattoikkuna tai lisävarusteena saatava kattoluukku, jota voi avata 50 mm. Se toimii myös varauloskäyntinä. Kattoluukun voi avata käsin tai sähkötoimisesti.

 

Ohjauspyörä

Kuorma-auton erittelystä riippuen kaksi halkaisijaltaan erikokoista vaihtoehtoa – 450 mm tai 500 mm. Ohjauspyörän korkeuden säätövara on 90 mm ja sen kulman säätövara 28 astetta. Lisävarusteena saatavalla säädettävällä ohjauspylväällä ohjauspyörää voi säätää pystysuunnassa -5...+15 asteen kulmassa, mikä parantaa ajomukavuutta. Vakionopeudensäädintä, äänimerkkiä, puhelinta sekä mittaristonäytön ja sivunäytön valikkoja voi käyttää turvallisesti ja kätevästi ohjauspyörässä olevilla sisäisillä hallintalaitteilla.

 

Ilmastointi

Lämpötilan säätöön on saatavilla kolme eri ilmastointivaihtoehtoa. Tavanomainen lämmitysjärjestelmä. Käsisäätöinen ilmastointi (MCC). Täysautomaattinen, elektronisesti ohjattu ilmastointi (ECC/ECC2). Saatavana myös auringonvalon häikäisyn, sumun ja ilmanlaadun tunnistimilla. Järjestelmää voi täydentää ohjaamon ja moottorin pysäköintilämmittimellä sekä ohjaamon I-ParkCool-pysäköintijäähdyttimellä.

 

I-Park Cool 

Ohjaamon ilmastointi ei edellytä, että moottori on käynnissä. I-ParkCool pystyy säätelemään ohjaamon lämpötilaa, vaikka ajoneuvo on paikallaan. Se pitää lämpötilan miellyttävänä yhdessä ohjaamon pysäköintilämmittimen kanssa: tämä on hyödyllinen ominaisuus esimerkiksi öisin, kun lämpötila saattaa laskea nopeasti paljonkin. Järjestelmä valvoo akunkestoa, jotta virta riittää varmasti käynnistämiseen. Se laskee myös, kuinka paljon tehoa ohjaamon lämmittämiseen tai jäähdyttämiseen tarvitaan. Jos akun varaus on vajaa, järjestelmä laskee, kuinka paljon virtaa voidaan käyttää. Se on myös hiljainen. Järjestelmä on noin 20 dB hiljaisempi kuin kilpailevat järjestelmät. Melusaastetta on siis vähemmän, ja hyvä lepo on taattu. Järjestelmä on integroitu kokonaan ajoneuvon normaaliin ilmanvaihtojärjestelmään, ja lämmintä sekä viileää ilmaa tulee normaaleista ilmanvaihtoaukoista tarvittaessa ja tasaisesti. Järjestelmä ei heikennä ohjaamon aerodynamiikkaa tai pienennä ohjaamon seisomatilaa. Lukuun ottamatta ohjaamon lämmitintä (PH-CAB).

Alusta

Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.

X-matala (vetoauto)

noin 810 mm

Matala

noin 850 mm

Keskikorkea

noin 900 mm

Korkea

noin 1 000 mm

X-korkea

noin 1 200 mm

  

 

Ilma

Lehti

X-matala

8

-

Matala

8

-

Keskikorkea

10/20*

9

Korkea

10/20*

10/20*

X-korkea

-

10/20*

 

*Kahdella etuakselilla

 

 

Tyyppi

Akselit

Jousitus

Akselipaino/telimassa

Välitys

Kanto-/pusher-akselit

Yksi

RAD-L90

4x2

Paraabeli/pakkalehti

13 t

Akseli/napa

 

RAD-GR

4x2

Ilma

11,5/13 t

Akseli/napa

 

RAD-G2

4x2

Ilma (maansiirtoajoon)

13 t

Napa

 
RAD-G44x2Ilma12 tYksittäinen 
      

Teli

RADT-GR

6x2

Ilma

19/20,5/22,5/23 t

Akseli/napa

Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva)

RAPD-GR

6x2

Ilma

16/19/22 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava)

RAPD-G4

6x2

Ilma

16 t

Yksittäinen

Pusher-akseli (kiinteä)

RADD-G2

6×4/8×4

Ilma (maansiirtoajoon)

21/23/26 t

Akseli/napa

 

RADD-BR

6×4/8×4

Paraabeli

20/21 t

Akseli/napa

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Paraabeli/tavanomainen lehti

23/26 t

Akseli/napa

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Tavanomainen lehti

26/32 t

Napa

 

RADD-TR3

6×4/8×4

Tavanomainen lehti

38 t

Napa

 

RADD-GR

6×4/8×4

Ilma

21/23/26 t

Akseli/napa

 

RAPDT-GR

8×2

Ilma

27/30/30,5/31,5/32 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (ohjaava) + kantoakseli (kiinteä/ohjaava)

RADDT-GR

8×4/10×4

Ilma

27/33/36 t

Akseli/napa

Kantoakseli (ohjaava)

RAPDD-GR

8×4

Ilma

27/30,5/32/35 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (ohjaava)

RADDT-G2

8×4/10×4

Ilma (maansiirtoajoon)

27/33/36 t

Akseli/napa

Kantoakseli (ohjaava)

      

Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunuille. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.

Polttoainesäiliöt

Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton
suurin polttoainemäärä on 1 510 litraa. Kaasusäiliöt, joiden koko on 155 kg (375 l),
205 kg (495 l) ja 225 kg (545 l).

AdBlue-säiliöt

Tilavuudet 32–112 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.

Jarrut
Lukitukseneston sisältävä elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS) nopeuttaa jarruttamista, parantaa jarrutustehoa ja -tuntumaa ja sisältää useita käteviä ominaisuuksia. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.

EBS-tilan ohjaus 

EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.

Auto Hold

Kun kuorma-autoa jarrutetaan täyspysähdykseen asti, Auto Hold säilyttää viimeksi käytetyn jarrupaineen ja pitää kuorma-auton paikallaan, kunnes kuljettaja painaa kaasupoljinta.

 

Jarrupäällysteen kulumisennuste

Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä (vain levyjarruilla varustetut mallit).

 

Automaattinen seisontajarrun vapautus

Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift-vaihteisto).

Volvo Dynamic Steering

Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin – myös kahden etuakselin kuorma-autoihin. Sen saa myös yhdessä etupään
erillisjousituksen kanssa.

Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille.
Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.
 

Kantoakselit

Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5 tai 10 tonnia.

Teliakselin nosto

Mahdollistaa kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin irtikytkemisen ja nostamisen, mikä pienentää sekä polttoaineenkulutusta että kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuorma-auto on kuormattu, akseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti. Teliakselin nostotoiminto on saatavana levyjarruilla varustettuihin 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin (kaksiakselisella telillä).
 

Sähkökäyttöisen vetoauton akselikokoonpanot 

Vetoauto: 4×2, 6×2, 6×4

Tasakuorma-autot: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4

Kaikki akselit ovat ilmajousitettuja

Tietotaulukot

Tiedot – kaikki tarvittava on tässä. Voit ladata Volvo FH ‑malliston tekniset tiedot PDF-muodossa seuraavista linkeistä.

  • FH Vetoauto
  • FH Tasakuorma-auto
FH Vetoauto
FH Tasakuorma-auto

Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.

Haluatko esittää kysymyksiä?

Paikallinen Volvo Trucks -jälleenmyyjä vastaa mielellään kysymyksiisi. Käy paikan päällä, soita tai pyydä heitä käymään.