Volvo FM:n voimansiirtolinjan erittelyt

 

 

  • Moottorit
  • I-Shift
  • I-Shift -ohjelmapaketit
  •  

     

     

     

  • Taka-akselit
  • Taka-akselien välityssuhteet
  • Voimansiirtoyhdistelmät
  • Voimanotot

  •  

     

    Moottorit

      D11K D13K G13C
    Päästöluokitus Euro 6 Euro 6 Euro 6
    Sylinterien lukumäärä 6 6 6
    Tilavuus 10.8 dm3 12.8 dm3 12.8 dm3
    Iskun pituus 152 mm 158 mm 158 mm
    Sylinterin halkaisija 123 mm 131 mm 131 mm
    Puristussuhde 17:1 18:1 (420, 460 hv), 17:1 (500 hv) 17:1
    Taloudellinen kierroslukualue 950–1 400 rpm 900–1 400 rpm 1 000–1 400 rpm
    Pakokaasujarrun teho 160 kW (2 400 rpm) 200 kW (2 300 rpm)  
    VEB-teho 290 kW (2 400 rpm)    
    VEB- lisävaruste    
    VEB+ teho   375 kW (2 300 rpm) 375 kW (2 300 rpm)
    VEB+-   lisävaruste lisävaruste
    Öljynsuodattimet 2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin 2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin 2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin
    Öljyntäytösmäärä mkl. suodatin 36 l 33 l 33 l
    Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus 36 l 38 l 39,5 l

    Öljynvaihtoväli

    Jopa 100 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4.

    Polttoainetta koskevat edellytykset

    Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm)
    Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)
    Ajoneuvokäyttöön tarkoitettu LNG.

    Moottorikäyttöinen voimanotto

      Vääntömomentti Suhde
    EPTT350 350 Nm*  1.26:1
    EPTT650 650 Nm* 1.26:1
    EPTT1000, 1 000 Nm* 1.26:1

    * Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.

    D11K – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

    D11K – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

    Nettoteho: EC 582/2011

     

     

     

     

     

     

     

     

    D11K330 (243 kW)  
    Maks. teho 1600–1900 rpm 330 hv
    Maks. vääntö 950–1400 rpm 1 600 Nm
    D11K370 (273 kW)  
    Teho enint. alueella 1 600–1 900 rpm 370 hv
    Vääntö enint. alueella 950–1 400 rpm 1 750 Nm
    D11K410 (302 kW)  
    Teho enint. alueella 1 600–1 900 rpm 410 hv
    Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm 1 950 Nm
    D11K450 (332 kW)  
    Teho enint. alueella 1 600–1 900 rpm 450 hv
    Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm 2 150 Nm
    D13K – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

    D13K – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

    Nettoteho: EC 582/2011

     

     

     

     

     

     

     

     

    D13K420 (309 kW)  
    Maks. teho 1400–1800 rpm 420 hv
    Vääntö enint. alueella 860–1 400 rpm 2 100 Nm
    D13K460 (338 kW)  
    Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm 460 hv
    Vääntö enint. alueella 900–1 400 rpm 2 300 Nm
    D13K500 (368 kW)  
    Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm 500 hv
    Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm 2 500 Nm
    G13C – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

    G13C – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

    Nettoteho (EC 582/2011)

     

     

     

     

     

     

     

     

    G13C420 (309 kW)  
    Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm 420 hv
    Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm 2 100 Nm
    G13C460 (338 kW)  
    Teho enint. alueella 1 700–1 800 rpm 460 hv
    Vääntö enint. alueella 1 050–1 400 rpm 2 300 Nm
    I-Shift

    12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

    I-Shift

    Tyyppi Suurin vaihde Moottorin vääntömomentti GCW-hyväksyntä
    AT2412F Suora 2 400 Nm 44 t
    AT2612F Suora 2 600 Nm 100 t
    ATO2612F Ylivaihde 2 600 Nm 100 t

    I-Shift -ohjelmapaketit

    Perusversio (TP-BAS)
    TP-BAS on I-Shift -vaihteiston mukana toimitettava perusohjelmistopaketti. Se sisältää kaikenlaiseen ajamiseen soveltuvat vaihteiston perustoiminnot.

    I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto jakeluajoon (TP-DIST)
    TP-DIST mukauttaa vaihteiston toiminnot jakelusegmentin erityisolosuhteisiin. Ohjelmistopaketin toiminnot auttavat ajoneuvon hallinnassa liikkeelle lähdettäessä sekä ajettaessa alhaisilla nopeuksilla.

    I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto maansiirtoajoon (TP-CON)
    TP-CON mukauttaa vaihteiston toiminnot maansiirtosegmentin erityisolosuhteisiin. Ohjelmistopaketin toiminnot auttavat ajoneuvon hallinnassa liikkeelle lähdettäessä sekä ajettaessa alhaisilla nopeuksilla. Ohjelmisto sopii myös vaativiin tieolosuhteisiin.

    I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto kaukokuljetuksiin (TP-LONG)
    TP-LONG sisältää kehittyneitä toimintoja, joiden ansiosta polttoaineenkulutus on mahdollisimman pientä. Tämä ohjelmistopaketti sopii erinomaisesti kaikkiin kuljetuksiin, joissa polttoaineenkulutuksen vaikutus on merkittävä. Tämä paketti sisältää I-Roll -toiminnon.

    Raskaskuljetusohjelmisto (TP-HD)
    TP-HD optimoi I-Shiftin toiminnan raskaisiin kuljetuksiin, joissa ajetaan suurilla yhdistelmämassoilla (yli 85 tonnia). Kuljettaja voi optimoida ajettavuuden yhdistelmämassasta riippumatta valitsemalla raskaskuljetustilan tai poistamalla sen käytöstä ja aktivoimalla kaukokuljetustilan. Ohjelmistopaketin toiminnoista on hyötyä myös
    useita perävaunuja vetäville kuorma-autoille.

    I-Shift -ohjelmapaketit

    Myytävät mallit TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
    Voimanoton perustoiminnot (APF-BAS)
    Laajennetut voimanottotoiminnot (APF-ENH) o o o o o
    Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
    Enhanced Gear Selection Adjustment, mkl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
    Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
    Enhanced Performance – huonoille teille (AVO-ENH) o o o
    Basic Shift Strategy
    Performance Shift
    Gearbox Oil Temperature Monitor
    Heavy Start Engagement
    I-Roll (•)
    Smart Cruise Control (•)
    Launch Control
    Enhanced Shift Strategy (GCW ≤ 85 t)
    Heavy Duty GCW Control (85 t < GCW ≤ 180 t)
    Erikoisalhaisiin nopeuksiin tarkoitettu ryömintävaihde* (ASO-ULC) o o o
    Ryömintävaihde* (ASO-C) o o o
    Moninopeuksinen peruutusvaihde* (ARSO-MSR) o o o
    I-See, GPS-tietojen käyttö o o

    • Vakiovaruste (•) Toimintoa voi käyttää, kun TP-LONG on aktivoituna o Lisävaruste – ei saatavana
    *Vain AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR edellyttää ASO-ULC:tä tai ASO-C:tä.
    **Vain AT2612F ja ATO2612F

    Taka-akselit

    Tyyppi Akseli- Vaihde Vääntö enint. Akselipaino/telimassa enint. GCW-hyväksyntä
    Akselivälitteinen vetopyörästö          
    RSS1144 Yksi Hypoidi 2 800 Nm 11.7 t 44 t
    RSS1344C/D Yksi Hypoidi 2 600 Nm 13 t 44 t
    RSS1356 Yksi Hypoidi 2 400/2 800 Nm 13 t 56/44 t
    RSS1360 Yksi Hypoidi 3 550 Nm 13 t 70 t
    RTS2370A Teli Hypoidi 3 550 Nm 23 t 80 t
    Napavälitys          
    RSH1370F Yksi Kartiohampainen lieriö 3 550 Nm 13 t 70 t
    RTH2610F Teli Kartiohampainen lieriö 3 550 Nm 26 t 100 t
    RTH3210F Teli Kartiohampainen lieriö 3 550 Nm 32 t 100 t
    RTH3312 Teli Kartiohampainen lieriö 3 550 Nm 33 t 120 t

    Taka-akselien välityssuhteet

    RSS1144 RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
    2.31:1 2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
    2.47:1 2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
    2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
    2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
    3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
      3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 6.18:1
      3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1 7.21:1
      4.11:1     4.50:1   5.41:1 5.41:1  
      4.63:1     5.14:1   6.18:1 6.18:1  
      5.29:1     5.67:1     7.21:1  
            6.17:1        

    * Tuotteeseen RSS1344D.

    Voimansiirtoyhdistelmät

      D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 G13C420 G13C4460
     
    Manuaalivaihteisto
    VT2009B            
    VT2214B      
    VTO2214B      
    VT2514B          
    VTO2514B          
                       
    I-Shift                  
    AT2412F  
    AT2612F
    ATO2612F
         
    Akselivälitteiset vetopyörästöt    
    RSS1344C/D
    RSS1356
    RSS1360
    RTS2370B
         
    Napavälitteiset akselit    
    RSH1370F
    RTH2610F
    RTH3210F    
    RTH3312    

    Voimanotot

    Volvolla on suuri valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.

    VOIMANOTTO MOOTTORISTA

    PTER-DIN
    Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.

    PTER1400
    Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

    PTER100
    Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

    VOIMANOTTO VAIHTEISTOSTA

    PTR-F
    Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

    PTR-FL/FH
    Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

    PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
    Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.

    PTRD-F
    Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.

    PTRD-D
    Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.

    PTRD-D1
    Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.

    PTRD-D2
    Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

     

    Etsi paikallinen jälleenmyyjä

    Tutustu tarkemmin Volvo FM -kuorma-autoon

    Määrittele ominaisuudet, joita haluat kuorma-autolta. Kaikki tämä yhteistyössä paikallisen Volvo jälleenmyyjän kanssa.

    Etsi paikallinen jälleenmyyjä