Kaasukäyttöinen Volvo FH LNG. 20 % pienemmillä CO2-päästöillä

Raskaisiin alue- ja kaukokuljetuksiin sopiva kuorma-auto. Jonka ajettavuus ja suorituskyky ovat sinulle tutun Volvo FH:n veroisia. Ekologinen jalanjälki on kuitenkin pienempi, ja polttoaineenkulutusta voidaan alentaa merkittävästi. Eikä ajettavuudesta tai tuottavuudesta tarvitse tinkiä.

Euro 6 Step C ● 420 hv / 2 100 Nm tai 460 hv/ 2 300 Nm ● I-Shift ● Vetoauto tai tasakuorma-auto ● 4×2, 6×2 tai 6×4 ● Toimintasäde jopa 1 000 km 

Viisi hyvää syytä valita Volvo FH LNG

Kaasukäyttöisten Volvo FM ja FH kuorma-autojen veroista ei markkinoilta löydy. Lue lisää siitä, mikä tekee kuorma-autosta ainutlaatuisen ja miksi se on erinomainen valinta niin liiketoimintasi kuin ympäristönkin kannalta.

Dieselkäyttöisen kuorma-auton ajettavuus ja suorituskyky

Dieselkäyttöisen kuorma-auton ajettavuus ja suorituskyky

Kaasukäyttöisten kuorma-autojemme voimansiirtolinja perustuu Volvo Trucksin maineikkaaseen moottoriteknologiaan. Muiden valikoimasta ei löydy mitään vastaavaa. Suorituskyky on entisellään – mutta CO2-päästöjä syntyy 20 % vähemmän.* Kaasukäyttöinen Volvo FH LNG, jonka ajettavuus ja suorituskyky ovat tutun Volvo FH:n veroisia. 

Tutustu erittelyihin
Pienennä polttoainekustannuksiasi

Pienennä polttoainekustannuksiasi

Polttoainetehokkuudeltaan Volvon uudet kaasukäyttöiset kuorma-autot ovat vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojemme veroisia. Koska LNG on kuitenkin usein edullisempaa, valmiudet pienentää polttoainekustannuksia ovat erinomaiset.

Pienennä ekologista jalanjälkeäsi

Pienennä ekologista jalanjälkeäsi

Samoista kuljetuksista voidaan huolehtia aikatauluista tinkimättä. Mutta CO2-jalanjälki on 20 % pienempi.* Ota lentävä lähtö kohti pienempiä ympäristövaikutuksia kaasukäyttöisellä Volvo FH LNG ‑kuorma-autolla.

Jos tähtäät vieläkin korkeammalle, voit käyttää biokaasua eli bio-LNG:tä ja pienentää päästöjä kokonaiset 100 %.* Iso askel kohti hiilidioksidipäästöjen nollatavoitetta.

Laske ekologinen jalanjälkesi nyt
Uusi kaasukäyttöinen moottorimme

Hanki luotettava ratkaisu

Moottori on aina kuorma-auton sydän. Uusi kaasukäyttöinen moottori perustuu tekniikan huippua edustavaan D13K-moottoriin. Veimme sen vieläkin pidemmälle kaasun käytön mahdollistavilla innovatiivisilla ratkaisuilla. Lopputulos? Uuden G13C-moottorin tehokkuus on dieselin veroinen. Myös huoltovälit, luotettavuus ja suorituskyky ovat dieselistä tutut. 

Erotu kilpailijoista

Erotu kilpailijoista

Vaativatko asiakkaasi kestäviä kuljetusratkaisuja? Hyvä. Volvo FH LNG pienentää CO2-päästöjä heti 20 %. Tai bio-LNG:tä käyttäen voit pienentää päästöjä kokonaiset 100 %.* Eikä kuormakapasiteetista tai tuottavuudesta tarvitse tinkiä. Saati kilpailukyvystä.

*Tällä tarkoitetaan ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä ”tankista pyöriin”. 

Domenico Monge, toimitusjohtaja, Monge & C Spa

Kaasukäyttöiset ajoneuvot eivät pelkästään auta ympäristöä. Niistä on hyötyä myös yritykselle, kun suorat ja epäsuorat kustannukset pienenevät.

Domenico Monge

Monge & C Span toimitusjohtaja kertoo kunnianhimoisista tulevaisuuden suunnitelmista.

Tobias Bergman, tuotepäällikkö, Volvo Trucks

Yhteiskunta vaatii puhtaampia vaihtoehtoisia polttoaineita. LNG:ssä on potentiaalia sekä välittömäksi että pitkän aikavälin ratkaisuksi, jonka ilmastovaikutukset ovat huomattavasti pienemmät.

Tobias Bergman

Volvo Trucksin tuotepäällikkö kertoo uusista kaasukäyttöisistä kuorma-autoista.

Päästöttömyys tavoitteena

Energiatehokkuus ja vaihtoehtoiset polttoaineet ovat ehdoton edellytys, kun siirrymme kohti kestäviä kuljetuksia. Uusi kaasukäyttöinen Volvo FH LNG pienentää CO2-jalanjälkeä heti 20 %.* Ja koska kuorma-auto toimii myös bio-LNG:llä, luku voi olla jopa 100 %. Tämä kuorma-auto avaa pitkän aikavälin mahdollisuuksia uusiutuvien polttoaineiden hyödyntämiselle – ja vähentää samalla riippuvuuttamme fossiilisista energianlähteistä.

Nämä kaikki ovat tärkeitä askeleita kohti CO2-nollapäästötavoitetta sekä kuljetuksia, jotka ovat kestäviä niin ympäristön kuin yrityksesikin kannalta.

 

*Tällä tarkoitetaan ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä ”tankista pyöriin”.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Pysy ajan tasalla kaasukäyttöiseen Volvo FH LNG ‑malliin liittyvistä asioista

Volvo Trucks ‑jälleenmyyjäsi pitää sinut ajan tasalla oman maasi tilanteesta kaasukäyttöisten kuorma-autojen alueella.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Pienennä ekologista jalanjälkeäsi

Jalanjälkilaskurillamme voit laskea, kuinka paljon uudet LNG-moottorit voivat pienentää ympäristövaikutuksia niin, ettei dieseltasoisesta suorituskyvystä tarvitse tinkiä.

Kaasuauton erottaa vain moottorin käyntiäänestä

Volvo Trucks järjesti toimittajille mahdollisuuden koeajaa Volvo FH 460 LNG - ja Volvo FH 460 -kuorma-autoja saman päivän aikana. Ensikommenttien mukaan kaasu- ja dieselmoottorien suorituskyky oli samalla tasolla, vain käyntiäänestä erotti, että alla on kaasuauto.

Tero Lahtisen mielestä hämmentävintä kaasu- ja dieselautojen vertailussa on, että eroja ei enää juurikaan löydy. Lahtinen on Metsäalan Ammattilehden toimituspäällikkö. Kaasu ja diesel ovat lähentyneet toisiaan, ja merkittävät erot ovat tasoittuneet.

– Suurin ero on moottorin ääni. Kaasuauton moottorissa on perinteisempi ääni, mikä kuulostaa minun korvaani paremmalta. Perävälityksien vuoksi kaasumoottorissa oli enemmän kierroksia.

Lahtisen mukaan kaasuauto soveltuu puoliperän vetoon siinä missä tavallinen diesel. Normaaliajossa kaasuauto pärjää tekniikan puolesta. Vaihtoehtoja punnittaessa tekniikan sijasta vaikuttavat esimerkiksi hankintahinta ja tahtotila suhteessa päästöihin.

– Kanta- ja moottoritieosuuksia sisältänyt koeajolenkki paljasti Volvon tehneen merkittäviä edistysaskelia sekä perinteisen diesel- että tuoreen maakaasumoottoriteknologian kehitystyössä. Molemmat tarjoavat erittäin hyvän suorituskyvyn laajalla vääntömomenttialueella, ja ne yltävät moottorin suoritusarvoihin nähden todella mataliin polttoaineenkulutuslukemiin. 

Lahtisesta kaasuvaihtoehto vaikuttaisi olevan koeajorupeaman perusteella jonkin verran dieseliä pieniruokaisempi: Mitä enemmän matkamittariin tuli kilometrejä, sitä pienemmäksi ajotietokoneen näyttämät keskikulutukset laskivat.

– Volvon LNG-vaihtoehto vaikuttaa lupaavalta vaihtoehdolta kaukoliikennekuljetustehtäviin. Niissä se voi tarjota konkreettisia kustannussäästöjä, ainakin pitkässä juoksussa.

Kaasun voima ja vääntö riittivät
Rahtarien puheenjohtaja Timo Kima sanoo koeajon perusteella, että kaasu- ja dieselauton erot ovat kohtalaisen pienet. Lähinnä moottorin käyntiäänestä huomasi, että kyseessä on kaasuauto. Korkeampi frekvenssitaajuus teki siitä tunnistettavan.

– Kaasuajoneuvon perävälitys oli tiuhempi. Siksi moottorin kierrosnopeus oli korkeampi. Se oli itse asiassa mukavampi kuin nykydieselit, joiden kierrosluvut ovat alhaisia. Kaasumoottorissa vaihtamiskynnys tulee aikaisemmin vastaan. 

Kiman käteen kaasuauto tuntui perinteisemmän moottorin oloiselta kuin nykyajan dieselit. Ajossa eroa ei huomannut, voima ja vääntö riitti. Vain käyntiääni paljasti, että moottoria vauhdittaa vaihtoehtoinen polttoaine.

– Tankkaustapahtuma oli hieman monimutkainen. Siksi perehdyttäminen on tärkeää, jotta kuljettaja ymmärtää paleltumisvaaran, hallitsee eri vaiheet ja käyttää suojavälineitä.

Kima ei päässyt kunnolla vertailemaan polttoaineenkulutusta, mutta hänelle jäi vaikutelma, että kaasu on taloudellisempi kuin diesel. Ajotapahtumassa ja paperilla moottorien voimavarat olivat samanlaiset.

– Kaasuauto on tuotteena ok. Se toimii kuljettajan kannalta, tankkausrituaalin oppii nopeasti. Tankkauspisteet rajoittajat vielä käyttöaluetta. Jos vuonna 2020 on ennusteiden mukainen määrä tankkauspisteitä, kaasu on varteenotettava vaihtoehto linjaliikenteeseen.

Maakaasu vähentää hiilidioksidipäästöjä
Volvo Trucksin palvelutuotepäällikkö Vesa Soppi sanoo, että maakaasu tekee vahvasti tuloaan myös raskaankaluston polttoainevaihtoehdoksi. Volvon kaasuautot voivat hyödyntää niin fossiilista kuin bioperäistä kaasua tai niiden sekoitusta.

– Maakaasu vähentää hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia. Bioperäisen maakaasun käyttö pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 100 prosenttia, tällöin myös dieselin pitää olla hiilineutraali. Kaasun polttoainekustannukset ovat pienemmät kuin dieselillä, mutta suorituskyky sama, Soppi kertoo.

Soppi toteaa, että kaasuauton hankintainvestointi on suurempi kuin dieselauton. Investointi on kannattava, kun kilometrejä tulee runsaasti mittariin, sillä polttoainekulut ovat noin 30 prosenttia pienemmät kuin vastaavassa dieselautossa.

Volvolla on kaksi kaasuautomallia, Volvo FH ja Volvo FM. Ne ovat saatavissa kaksi- tai kolmeakselisina veto- ja tasakuorma-autoina ja kahdessa teholuokassa, 420 hv ja 460 hv. Vantaalla koeajossa olleet autot olivat 460 hv.

Saatavilla on kolmenkokoisia säiliötä, joista kaksi suurinta soveltuvat Suomeen. 205 kilon säiliö on sopiva rahtikäyttöön, koska sillä voi ajaa jopa tuhat kilometriä. 155 kilon säiliö soveltuu rekkaveturiin. Lisäksi autossa on aina 170 litran dieselsäiliö. Volvo käyttää moottorissa dieselsykliä varmistaakseen mahdollisimman hyvän suorituskyvyn ja hyötysuhteen raskaissa kuljetuksissa.

Seuraavan kahden vuoden aikana Suomessa on tarkoitus avata 15–25 kaasun tankkausasemaa. Mikäli suunnitelmat toteutuvat, jakeluverkostosta tulee valtakunnallinen.