Kuorma-autot

Volvo FH16:n erittelyt

Kaikki mitä Volvo FH16:sta tarvitsee tietää, yksityiskohtia myöten.

Voimansiirto

Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.

D17 – teho/vääntömomentti

Diesel

D17

Päästöluokitus

Euro 6

Sylinterien lukumäärä

6

Tilavuus

17,3 dm³

Iskun pituus

165 mm

Sylinterin halkaisija

149 mm

Puristussuhde

17.3:1

Taloudellinen kierroslukualue

900–1 300 r/min

Pakokaasujarrun teho

246 kW (2 200 r/min)

Moottorijarrun teho*

525 kW (2 200 r/min)

Öljynsuodattimet

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin

Öljyntäytösmäärä ml. suodatin

42 l

  

*Lisävaruste

Polttoainetta koskevat edellytykset

Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm) Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)

Öljynvaihtoväli

Jopa 100 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4.5

 

D17 600 hv (441 kW)

 

 

Suurin teho alueella 1 500–1 700 r/min

600 hv

 

Suurin vääntö alueella 900–1 400 r/min

3 000 Nm

 

D17 700 hv (515 kW)

 

 

Suurin teho alueella 1 600–1 700 r/min

700 hv

 

Suurin vääntö alueella 950–1 400 r/min

3 400 Nm

 

D17 780 hv (574 kW)

 
 

Suurin teho alueella 1 700 r/min

780 hv

 

Suurin vääntö alueella 1 000–1 200 r/min

3 800 Nm

   

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella. I-Shift-vaihteisto on myös mahdollista tilata ryömintävaihteilla, erittäin alhaisilla ryömintävaihteilla ja usealla peruutusvaihteella varustettuna.

Erittelyt

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntö (Nm)

GCW-hyväksyntä (t)

ATO3112

Ylivaihde

3150

100

ATO3512 

Ylivaihde

3550

100

ATO3812

Ylivaihde

3800

100

    

 

Akseli

Hammaspyörästö

Vääntö enint. (Nm)

Akselipaino/telimassa enint. (t)

GCW-hyväksyntä (t)

Akselivälitteinen vetopyörästö

RSS1370A/B

Yksi

Hypoidi

3800

13

70

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3800

23

70

RTS2310

Teli

Hypoidi

3800

23

100

Napavälitys

RSH1370F

Yksi

Kartiohampainen lieriö

3800

13

70

RTH2610F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

26

100

RTH3210

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

32

100

RTH3312

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

33

100

RTH3815

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

38

100

      

 

D17 600 hv

D17 700 hv

D17 780 hv

I-Shift

ATO3112

 

 

ATO3512

 

 

ATO3812

  

    

Akselivälitteiset vetopyörästöt

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Napavälitteiset akselit

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

    

 

Vääntömomentti

Suhde

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1 000 Nm*

1.26:1

 
    

* Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.

Volvolla on laaja valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että suurivääntöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.

Voimanotto moottorista

PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.

PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

PTER100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

Vaihteistokäyttöiset voimanotot

PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.

PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.

PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.

PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.

PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

Ulkopuoli ja sisätilat

Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.

Ulkoverhoilu on saatavana kolmena eri versiona tarpeen mukaan.

Volvo FH16 with basic exterior trim level 

Perustaso

Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö ja ovenkahvat. Ajovalot kromiviimeistelyllä. Harmaa (Lightning Grey) häikäisysuoja, sivupeilien kotelot ja puskuri.

Volvo FH16 with basic with sturdy front, exterior trim level 

Järeä keulavarustus vakiona

Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö. Hopeanvärisiksi maalatut sivupeilien kotelot ja häikäisysuoja. Ovenkahvat kiiltävää kromia. Ajovalot mustalla viimeistelyllä. Harmaaksi maalattu teräspuskuri.

Volvo FH16:ssa on ainutlaatuinen nahkainen sisäverhoilu.

Volvo FH16 with leather trim Volvo FH16, interior trim level 

Nahkaverhoilu Volvo FH16

Nahkaverhoilu kestävää materiaalia oranssin (Coral) ja tummanharmaan (Raven) sävyissä, jotka on sovitettu sisustuksen muihin osiin.

Volvo FH16 globetrotter XXL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: tilaa ja mukavuutta

Globetrotter XXL tarjoaa myös turvallisen ja viihtyisän majoituksen jopa kahdelle hengelle – pidennetyn ohjaamon ansiosta alavuode on entistä leveämpi ja pidempi, mikä lisää nukkumismukavuutta.

Volvo FH16 globetrotter XL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XL: säilytystilaa kerrakseen

Globetrotter XL (CAB-XHSL) ‑ohjaamossa on myös turvalliset ja mukavat yöpymistilat kahdelle hengelle ja lisätyn korkeuden myötä entistä enemmän säilytystilaa. Ohjaamon sisäkorkeus on 220 cm (moottoritunnelin kohdalla 211 cm).

Volvo FH16 globetrotter cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter-ohjaamo: kahdelle

Globetrotter-ohjaamo (CAB-HSLP) toimii myös mukavana yöpymistilana kahdelle henkilölle. Lisäksi ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa sen korkeuden ansiosta. Sisäkorkeus 205 cm (moottoritunnelin kohdalla 196 cm).

Volvo FH16 sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Makuuohjaamo

Makuuohjaamossa (CAB-SLP) on mukavat yöpymistilat kahdelle henkilölle. Sisäkorkeus 171 cm, moottoritunnelin kohdalla 162 cm.

Volvo FH16 low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Matala makuuohjaamo

Ohjaamojousituksella varustetussa matalassa makuuohjaamossa (CAB-LSLP) on kuormatilaa ohjaamon katon yläpuolella. Sisäkorkeus 147 cm, moottoritunnelin kohdalla 138 cm.

Vetoauto

 

 

 

Korkeus A (mm)

Korkeus B (mm)

Korkeus C (mm)

Korkeus D (mm)

Vetolaite

Alustakorkeus

Jousitus

Renkaat

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4×2

Korkea

Lehti/Ilma

315/80-R22.5

3430

3800

3950

3225

4×2

Korkea

Lehti/Ilma

315/80-R22.5

3440

3810

3960

 

4×2

Keskikorkea

Lehti/Ilma

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

4×2

Matala

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

4×2

Matala

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3250

3620

3770

3045

6×2

Keskikorkea

Lehti/Ilma

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

Tasakuorma-auto

 

 

 

Korkeus A (mm)

Korkeus B (mm)

Korkeus C (mm)

Korkeus D (mm)

Vetolaite

Alustakorkeus

Jousitus

Renkaat

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6×2

Korkea

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6×2

Keskikorkea

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3330

3700

3850

 

6×2

Matala

Ilma/Ilma

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

6×4

Korkea

Lehti/Lehti

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6×4

Korkea

Lehti/Lehti

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

6×4

Korkea

Lehti/Lehti

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10×4

Korkea

Lehti/Lehti

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

 *Korkeudet likimääräisiä

Ohjaamon nelipistejousitus

Voit valita kierrejouset ja iskunvaimentimet, kierrejouset eteen ja ilmajousituksen taakse tai täysilmajousituksen.

 

Ilmanotot

Sijaitsevat vasemmalla puolella joko korkeana tai matalana versiona kokoonpanosta riippuen. Etuilmanotto on myös saatavana.

 

Värit

Valintasi näkyy varmasti. Valikoimassa on noin 650 värisävyä.

 

Verhoilumateriaalit

Musta kangas, nahka tai kaksisävyinen nahka. Joihinkin istuinverhoiluihin (ei tekstiili) voi tilata ilmanvaihdon.

 

Kuljettajan istuin

Valitse dynaaminen tai progressiivinen. Kaikki vaihtoehdot ovat saatavana valinnaisilla verhoilumateriaaleilla. Lisävapautta tulee joustavuudesta – pituussuunnassa säätöalueen koko on yhteensä 240 millimetriä ja pystysuunnassa 100 millimetriä. Kuljettajan istuimessa on vakiona niskatuki, säädettävä ja kääntyvä selkänoja, ristiselän tuki, säädettävyys pystysuunnassa sekä eteen/taakse sekä istuimen kaltevuuden säätö.

 

Matkustajanistuin

Saatavana on kaksi eri tasoa: Standard ja Comfort. Molemmat vaihtoehdot ovat saatavana valinnaisilla verhoilumateriaaleilla. Apukuljettajan istuimissa on vakiona niskatuki. Saatavana myös liikkuva apukuljettajan istuin.

 

Vuoteet

Taatusti mukavat yöunet. Vuodekoot: 74×200 cm, keskikohdan leveys 81,5 cm, tai 74×200 cm, avattavissa mittaan 88×200 cm, keskikohdan leveys 95,5 cm. Globetrotter XXL -ohjaamon vuoteen pituus on 213 cm. Leveys pään, keskikohdan ja jalkojen kohdalla on 99/106,5/91 cm. Varusta ohjaamosi vaahtomuovipatjoilla ja erittäin mukavilla 16 cm:n patjoilla, joissa on pussijousitus. Kovuusvaihtoehtoja on kolme: pehmeä, puolipehmeä ja kova. Saatavana on myös kaksi erilaista patjansuojusta: ne parantavat mukavuutta ja antavat sinun palautua nopeammin. Saatavana myös: Recline säädettävällä selkänojalla ja Comfort-ylävuode (mitat 60×190 cm tai 70×190 cm).

 

 

Sisätilojen säilytysratkaisut

Ohjaamossa on etuhylly neljällä DIN-lokerolla ja kaksi suurempaa säilytystilaa säleovilla kuljettajan ja apukuljettajan puolella. Takaseinällä on kevyt takasäilytyshylly, joka on valaistu erinomaisesti. Vuoteen alla on kaksi vetolaatikkoa, joiden kokonaistilavuus on 130 litraa. Lisäksi sängyn päädyissä patjan alla on kaksi pienempää säilytyslokeroa (10 ja 15 litraa), ja jalkapäädyssä on lisäksi säilytyslokero esimerkiksi limsapullolle.

 

Ulkoiset säilytysratkaisut

Ohjaamon kummallakin puolella on suuria säilytystiloja, joihin pääsee käsiksi niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Ohjaamon molemmilla puolilla on lämmittämätöntä lisäsäilytystilaa jopa 30 litraa.

 

Kattoikkuna/kattoluukku

Kaikissa ohjaamoissa on kiinteä kattoikkuna tai lisävarusteena saatava kattoluukku, jota voi avata 50 mm. Se toimii myös varauloskäyntinä. Kattoluukun voi avata käsin tai sähkötoimisesti.

 

Ohjauspyörä

Kuorma-auton erittelystä riippuen kaksi halkaisijaltaan erikokoista vaihtoehtoa – 450 mm tai 500 mm. Ohjauspyörän korkeuden säätövara on 90 mm ja sen kulman säätövara 28 astetta. Lisävarusteena saatavalla säädettävällä ohjauspylväällä ohjauspyörää voi säätää pystysuunnassa -5...+15 asteen kulmassa, mikä parantaa ajomukavuutta. Vakionopeudensäädintä, äänimerkkiä, puhelinta sekä mittaristonäytön ja sivunäytön valikkoja voi käyttää turvallisesti ja kätevästi ohjauspyörässä olevilla sisäisillä hallintalaitteilla.

 

Ilmastointi

Lämpötilan säätöön on saatavilla kolme eri ilmastointivaihtoehtoa. Tavanomainen lämmitysjärjestelmä. Käsisäätöinen ilmastointi (MCC). Täysautomaattinen, elektronisesti ohjattu ilmastointi (ECC/ECC2). Saatavana myös auringonvalon häikäisyn, sumun ja ilmanlaadun tunnistimilla. Järjestelmää voi täydentää ohjaamon ja moottorin pysäköintilämmittimellä sekä ohjaamon I-ParkCool-pysäköintijäähdyttimellä.

 

I-ParkCool 

Ohjaamon ilmastointi ei edellytä, että moottori on käynnissä. I-ParkCool pystyy säätelemään ohjaamon lämpötilaa, vaikka ajoneuvo on paikallaan. Se pitää lämpötilan miellyttävänä yhdessä ohjaamon pysäköintilämmittimen kanssa: tämä on hyödyllinen ominaisuus esimerkiksi öisin, kun lämpötila saattaa laskea nopeasti paljonkin. Se on myös hiljainen. Järjestelmä on noin 20 dB hiljaisempi kuin kilpailevat järjestelmät. Melusaastetta on siis vähemmän, ja hyvä lepo on taattu. Järjestelmä on integroitu kokonaan ajoneuvon normaaliin ilmanvaihtojärjestelmään, ja lämmintä sekä viileää ilmaa tulee normaaleista ilmanvaihtoaukoista tarvittaessa ja tasaisesti. Järjestelmä ei heikennä ohjaamon aerodynamiikkaa tai pienennä ohjaamon seisomatilaa. Lukuun ottamatta ohjaamon lämmitintä (PH-CAB).

Alusta

Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.

Matala

noin 850 mm

Keskikorkea

noin 900 mm

Korkea

noin 1 000 mm

X-korkea

noin 1 200 mm

  

 

Ilma

Lehti

Matala

8

-

Keskikorkea

10/20*

9

Korkea

10/20*

10/20*

X-korkea

-

10/20*

   

*Kahdella etuakselilla

Tyyppi

Akselit

Jousitus

Akselipaino/telimassa

Välitys

Kanto-/pusher-akselit

Yksi

RAD-L90

4×2

Paraabeli/pakkalehti

13 t

Akseli/napa

 

RAD-GR

4×2

Ilma

11,5/13 t

Akseli/napa

 

RAD-G2

4×2

Ilma (maansiirtoajoon)

13 t

Napa

 

RAD-G4

4×2

Ilma

12 t

Yksittäinen

 

Teli

RADT-GR

6×2

Ilma

19/20,5/22,5/23 t

Akseli/napa

Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva)

RAPD-GR

6×2

Ilma

16/19/22 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava)

RADD-G2

6×4/8×4

Ilma (maansiirtoajoon)21/23/26 tAkseli/napa 

RADD-BR

6×4/8×4

Paraabeli20/21 tAkseli/napa 

RADD-TR1

6×4/8×4

Paraabeli / tavanomainen lehti23/26 tAkseli/napa 

RADD-TR2

6×4/8×4

Tavanomainen lehti26/32 tNapa 

RADD-TR3

8×4

Tavanomainen lehti38 tNapa 

RADD-GR

6×4/8×4

Ilma21/23/26 tAkseli/napa 

RAPDT-GR

8×2

Ilma27/30/30,5/31,5/32 tAkseli/napaPusher-akseli (ohjaava), kantoakseli (kiinteä/ohjaava)

RAPDT-GR

8×4/10×4

Ilma27/33/36 tAkseli/napaKantoakseli (ohjaava)

RAPDT-GR

8×4

Ilma27/30,5/32/35 tAkseli/napaPusher-akseli (ohjaava)

RADDT-G2

8×4/10×4

Ilma (maansiirtoajoon)27/33/36 tAkseli/napaKantoakseli (ohjaava)
      

Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunulle. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.

Polttoainesäiliöt

Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 510 litraa.

AdBlue-säiliöt

Tilavuudet 32–112 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.

Jarrut

Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin tehokkaat, ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista.

 

EBS-tilan ohjaus 

EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.

 

Auto Hold

Kun kuorma-autoa jarrutetaan täyspysähdykseen asti, Auto Hold säilyttää viimeksi käytetyn jarrupaineen ja pitää kuorma-auton paikallaan, kunnes kuljettaja painaa kaasupoljinta.

 

Jarrupäällysteen kulumisennuste

Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä (vain levyjarruilla varustetut mallit).

 

Automaattinen seisontajarrun vapautus

Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift-vaihteisto).

 

 

Täydentävät ohjelmat:

Ohjelmapakettien lisäksi saatavana on seuraavia ohjelmatoimintoja:
 

Stretch-jarru

Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti, ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.

 

ESC-ajonvakautusjärjestelmä

Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana 2-, 3-, 4- ja 5-akselisiin autoihin.

 

Hätäjarruvalo

Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välkkyvät neljä kertaa sekunnissa. 

 

Hydraulinen hidastin

Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 680 kW.

 

Nopeudesta riippuvainen automaattinen laskujärjestelmä

Järjestelmä laskee ajoneuvon ilmajousituksen automaattisesti tietyn nopeuden alapuolelle ilmanvastuksen rajoittamiseksi.

Volvo Dynamic Steering

Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin – myös kahden etuakselin kuorma-autoihin. Sen saa myös yhdessä etupään erillisjousituksen kanssa.

Pusher-akselit

Kiinteä ja ohjattava variantti sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.
 

Kantoakselit

Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5 tai 10 tonnia.

Teliakselin nosto

Mahdollistaa kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin irtikytkemisen ja nostamisen, mikä pienentää sekä polttoaineenkulutusta että kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuorma-auto on kuormattu, akseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti. Teliakselin nostotoiminto on saatavana levyjarruilla ja ilmajousituksella varustettuihin 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin (kaksiakselisella telillä).

Tietotaulukot

Tiedot – kaikki tarvittava on tässä. Voit ladata Volvo FH16 ‑malliston tietolomakkeet PDF-muodossa seuraavista linkeistä.

Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.

Haluatko esittää kysymyksiä?

Paikallinen Volvo Trucks -jälleenmyyjä vastaa mielellään kysymyksiisi. Käy paikan päällä, soita tai pyydä heitä käymään.