D8K-moottorin kaikissa tehovaihtoehdoissa voi käyttää synteettistä dieseliä (HVO). D8K 320 -moottori on saatavana myös versiona, joka toimii tarvittaessa pelkällä biodieselillä (B100) – ja joka täyttää Euro 6 -päästömääräykset. Se on ihanteellinen valinta, jos haluat valita ympäristöystävällisen vaihtoehdon ja hyödyntää markkina-alueesi mahdolliset ympäristökannustimet.
|
D8K |
G9K320 |
---|---|---|
Sylinterien lukumäärä |
6 |
6 |
Tilavuus |
7,7 dm3 |
8,9 dm3 |
Iskun pituus |
135 mm |
144,5 mm |
Sylinterin halkaisija |
110 mm |
114 mm |
Puristussuhde |
17.5:1 |
12:1 |
Taloudellinen kierroslukualue |
1 000–1 700 rpm |
1 200–1 700 rpm |
Pakokaasujarrun teho (2 800 rpm) |
120 kW |
- |
Puristusjarrun teho (2 800 rpm) |
170 kW |
- |
Öljynsuodattimet |
1 |
2 |
Öljyntäytösmäärä mkl. suodatin |
25,5 l |
27,6 l |
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus |
17 l |
12,4 l |
Öljynvaihtoväli
Jopa 100 000 km tai kaksi vuotta (VDS4 ja VDS4.5).
Polttoainetta koskevat edellytykset
EN 590 (EU-standardi) rikkiä enint. 10 ppm.
Moottorikäyttöinen voimanotto
Välityssuhde 1:1, vääntömomentti 600 Nm sekä ajettaessa että paikallaan.
Biodiesel-versio
D8K320 on saatavana myös Biodiesel-versiona (B100), joka täyttää Euro 6 -päästömääräykset. Lisätietoja huoltoväleistä saat Volvo-jälleenmyyjältä.
Nettoteho: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm |
250 hv |
Vääntö enint. alueella 900–1 700 rpm |
950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm |
280 hv |
Vääntö enint. alueella 950–1 700 rpm |
1 050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm |
320 hv |
Vääntö enint. alueella 1 050–1 600 rpm |
1 200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Teho enint. kierrosluvuilla 2 200 rpm |
350 hv |
Vääntö enint. alueella 1 200–1 600 rpm |
1 400 Nm |
Nettoteho: EC 582/2011
G9K320 |
|
Teho enint. alueella 2 000–2 100 rpm |
320 hv (239 kW) |
Vääntö enint. alueella 1 300–1 400 rpm |
1 356 Nm |
I-Shift on kaikenlaisiin käyttötarkoituksiin sopiva Volvon vaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. Nopeasta vaihteiden vaihtamisesta tunnettu I-Shift lisää ajomukavuutta ja pienentää polttoaineen kulutusta. Se voidaan varustaa voimanotolla tai hätätilanteisiin tarkoitetulla varaohjausjärjestelmällä. Joitain sovelluksia varten on saatavilla vaihteistoöljyn lisäjäähdytin. I-Shiftiä hallitaan ohjauspyörän takana sijaitsevasta vivusta.
Basic (TP-BAS)
Perusohjelmisto on suunniteltu useimpiin kuljetustarpeisiin sopivaksi.
Jakeluajo-ohjelmisto (TP-DICON)
Jakeluajo-ohjelmistolla parannetaan suorituskykyä haastavissa olosuhteissa, esimerkiksi ahtaissa ajoympäristöissä.
Polttoainetaloudellisuus-ohjelmisto (TP-FUEC) Tällä ohjelmapaketilla optimoidaan kaukokuljetustyön polttoainetalous.
I-Shift -ohjelmapaketit
Toiminnot |
TP-BAS |
TP-DICON |
TP-FUEC |
---|---|---|---|
Basic Shift Strategy |
● |
● |
● |
Performance Shift |
● |
● |
● |
Basic Gear Selection Adjustment |
● |
● |
● |
Gearbox Oil Temperature Monitor |
● |
● |
● |
Enhanced Shift Strategy |
|
● |
● |
Launch Control |
|
● |
● |
I-Roll |
|
|
● |
Kick-down-toiminnon esto/aktivointi |
|
|
● |
Täydentävät ohjelmat |
|
|
|
Laajennetut voimanottotoiminnot |
● |
● |
● |
Enhanced Gear Selection Adjustment, mkl. Kickdown |
● |
● |
● |
Käsivälitteisten vaihteistojen käyttöä avustaa tehostin. Moottoritunnelin päällä sijaitseva lyhyt vaihteenvalitsin ei tärise, ja sen liikeradat ovat lyhyitä ja selkeitä. Automaattivaihteistoa käytetään painikkeilla. Kaikkiin vaihteistoihin on saatavana voimanotto.
Tyyppi |
|
Vaihteiden määrä |
Vääntö enint. |
GCW-hyväksyntä |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AL306 |
Automaattinen |
6 |
1 300 Nm |
32 tonnia |
● |
● |
● |
● |
Tyyppi |
|
Vaihteiden määrä |
Vääntö enint. |
GCW-hyväksyntä |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ZTO1006 |
Käsivälitteinen |
6 |
1 050 Nm |
32 tonnia |
● |
● |
|
|
ZTO1109 |
Käsivälitteinen |
9 |
1 200 Nm |
44 tonnia |
● |
● |
● |
● |
Tyyppi |
|
Vaihteiden määrä |
Vääntö enint. |
GCW-hyväksyntä |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AL306 |
Automaattinen |
6 |
1 300 Nm |
32 tonnia |
● |
● |
● |
● |
Tyyppi |
Akseli- |
Vaihde |
Vääntö enint. |
Enimmäisakselipaino |
GCW-hyväksyntä |
---|---|---|---|---|---|
Akselivälitteinen vetopyörästö |
|
|
|
|
|
RSS1344C |
Yksi |
Hypoidi |
2 600 Nm |
13 tonnia |
44 tonnia |
RTS2370A |
Teli |
Hypoidi |
3 550 Nm |
23 tonnia |
70 tonnia |
Napavälitys |
|
|
|
|
|
RSH1370F |
Yksi |
Planeetta |
3 550 Nm |
13 tonnia |
70 tonnia |
RTH2180C |
Teli |
Hypoidi |
1 200 Nm |
21 tonnia |
80 tonnia |
RSS1344C |
RTS2370A |
RSH1370F |
RTH2180C |
---|---|---|---|
2.64:1 |
3.09:1 |
3.76:1 |
2.96:1 |
2.85:1 |
3.40:1 |
4.12:1 |
3.08:1 |
3.08:1 |
3.78:1 |
4.55:1 |
3.22:1 |
3.36:1 |
4.13:1 |
4.67:1 |
3.36:1 |
3.70:1 |
4.50:1 |
5.41:1 |
3.52:1 |
4.11:1 |
5.14:1 |
6.18:1 |
3.70:1 |
4.63:1 |
5.67:1 |
7.21:1 |
3.89:1 |
5.29:1 |
6.17:1 |
|
4.12:1 |
6.17:1 |
|
|
4.35:1 |
|
|
|
4.62:1 |
|
|
|
4.82:1 |
|
|
|
5.12:1 |
|
|
|
5.43:1 |
|
|
|
5.86:1 |
|
|
|
6.31:1 |
|
Voimanottovariantti |
Tyyppi |
Välityssuhde |
Vääntö enint. (Nm) |
Pyörintäsuunta |
---|---|---|---|---|---|
ZTO1006 |
PTR-ZF4 |
Laippa |
1:1.699 |
320 |
Sama |
|
PTR-ZF5 |
pumppu |
1:1.699 |
320 |
Sama |
|
PTR-FH5 |
Laippa |
1:0.963 |
450 |
Sama |
|
PTR-PH4 |
pumppu |
1:0.963 |
450 |
Sama |
|
|
|
|
|
|
ZTO1109 |
PTR-ZF2 |
Laippa |
1:1.903 |
410 |
Sama |
|
PTR-ZF3 |
pumppu |
1:1.903 |
410 |
Sama |
|
PTR-FH1 |
Laippa |
1:0.970 |
800 |
Käänteinen |
|
PTR-PH1 |
pumppu |
1:0.970 |
800 |
Käänteinen |
|
PTR-FH2 |
Laippa |
1:1.253 |
430 |
Sama |
|
PTR-PH2 |
pumppu |
1:1.253 |
430 |
Sama |
|
PTR-FH5 |
Laippa |
1:1.778 |
450 |
Sama |
|
PTR-PH4 |
pumppu |
1:1.778 |
450 |
Sama |
|
PTRA-PH1* |
pumppu |
1:0.970 |
600 |
Käänteinen |
|
PTRA-PH2* |
pumppu |
1:1.253 |
430 |
Sama |
|
|
|
|
|
|
AT2412F |
PTRD-D1D (TPTT730) |
Laippa |
1:1.292–1.645 |
730 |
Käänteinen |
|
PTRD-D1D (TPTT730) |
pumppu |
1:1.292–1.645 |
730 |
Sama |
|
PTRD-D1D (TPTT870) |
Laippa |
1:1.040–1.325 |
870 |
Käänteinen |
|
PTRD-D1D (TPTT870) |
pumppu |
1:1.040–1.325 |
870 |
Sama |
|
PTR-FH1 |
Laippa |
1:0.705–0.897 |
1000 |
Käänteinen |
|
PTR-PH1 |
pumppu |
1:0.705–0.897 |
1000 |
Käänteinen |
|
PTR-FH2 |
Laippa |
1:0.910–1.159 |
430 |
Sama |
|
PTR-PH2 |
pumppu |
1:0.910–1.159 |
430 |
Sama |
|
|
|
|
|
|
AL306 |
PR-HP4T |
pumppu |
1:1.401 |
400 |
Sama |
|
PR-HP4TL |
pumppu |
1:1.139 |
400 |
Sama |
|
PR-HP6TH |
pumppu |
1:1.401 |
600 |
Sama |
|
PR-HP6TL |
pumppu |
1:1.139 |
600 |
Sama |
|
|
|
|
|
|
D8K |
PTER1400 |
Laippa |
1:1.000 |
600** |
Käänteinen |
|
PTER-DIN |
pumppu |
1:1.000 |
600** |
Käänteinen |
|
PTER-100 |
Laippa |
1:1.000 |
600** |
Käänteinen |
*Lisävoimanotto saatavana lisävarusteena PTR-ZF2-/ZF3-malleihin
**Kun vaihteisto on AT2412F, enimmäisvääntö ajettaessa = 150 Nm