Kuorma-autot

×

Volvo FE:n voimansiirtolinjan erittelyt

Moottorit

 

D8K

G9K320

Päästöluokitus Euro 6 Euro 6

Sylinterien lukumäärä

6

6

Tilavuus

7,7 dm3

8,9 dm3

Iskun pituus

135 mm

144,5 mm

Sylinterin halkaisija

110 mm

114 mm

Puristussuhde

17.5:1

12:01

Taloudellinen kierroslukualue

1 000–1 700 rpm

1 200–1 700 rpm

Pakokaasujarrun teho (2 800 rpm)

120 kW (2 800 rpm)

-

Puristusjarrun teho (2 800 rpm)

170 kW (2 800 rpm)

-

Öljynsuodattimet

1

2

Öljyntäytösmäärä ml. suodatin

25,5 l

27,6 l

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus

17 l

12,4 l

Öljynvaihtoväli
Jopa 120 000 km tai kaksi vuotta (VDS5).

Polttoainetta koskevat edellytykset
EN 590 (EU-standardi) rikkiä enint. 10 ppm.

Moottorikäyttöinen voimanotto
Välityssuhde 1:1, vääntömomentti 600 Nm sekä ajettaessa että paikallaan.

Biodiesel-versio
D8K320 on saatavana myös Biodiesel-versiona (B100), joka täyttää Euro 6 -päästömääräykset. Lisätietoja huoltoväleistä saat Volvo-jälleenmyyjältä.

Moottorikäyttöinen voimanotto

  Vääntömomentti Suhde
PTER-DIN 600 Nm* 1:1
PTER-1400 600 Nm* 1:1
PTER-100 600 Nm* 1:1

* vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan. Kun vaihteisto on AT2412, enimmäisvääntö ajettaessa = 150 Nm.

D8K – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

Nettoteho: EC 582/2011

 

­ D8K250 (184 kW)

 

Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm

250 hv

Vääntö enint. alueella 900–1 700 rpm

950 Nm

D8K280 (206 kW)

 

Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm

280 hv

Vääntö enint. alueella 950–1 700 rpm

1 050 Nm

D8K320 (235 kW)

 

Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm

320 hv

Vääntö enint. alueella 1 050–1 600 rpm

1 200 Nm

D8K350 (258 kW)

 

Teho enint. kierrosluvuilla 2 200 rpm

350 hv

Vääntö enint. alueella 1 200–1 600 rpm

1 400 Nm

G9K320 – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

Nettoteho: EC 582/2011

G9K320

 

Teho enint. alueella 2 000–2 100 rpm

320 hv (239 kW)

Vääntö enint. alueella 1 300–1 400 rpm

1 356 Nm

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hydraulisella hidastimella, voimanotolla ja öljynlauhduttimella.

I-Shift

Tyyppi Suurin vaihde Moottorin vääntö (Nm) GCW-hyväksyntä (tonnia)
AT2412G Suora 2400 44

Manuaalivaihteistot

Manuaalivaihteistojen käyttöä avustaa tehostin. Kojelautaan integroitu lyhyt vaihteenvalitsin ei tärise, ja sen liikeradat ovat lyhyitä ja selkeitä. Vaihteistoihin on saatavana voimanotto.

Manuaalivaihteistot

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntö (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

ZTO1006

6

1050

32

ZTO1109

9

1200

44

Täysautomaattivaihteistot

Automaattivaihteiston ansiosta liikkeellelähtöominaisuudet ja vaihteenvaihtojen tasaisuus ovat erinomaisia koko nopeusalueella. Vaihteistoa käytetään kojelaudan painikkeilla. Vaihteistoon on saatavana voimanotto.

Täysautomaattivaihteistot

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntö (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

AL306

6

1300

32

Taka-akselit

Tyyppi

Akseli

Vaihde

Vääntö enint. (Nm)

Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

Akselivälitteinen vetopyörästö

 

 

 

 

 

RSS1344C

Yksi

Hypoidi

2800

13

44

RSS1344C Yksi Hypoidi 2600 13 44

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3550

23

70

Napavälitys

 

 

 

 

 

RSH1370F

Yksi

Planeetta

3550

13

70

RTH2180C

Teli

Hypoidi

1200

21

80

Taka-akselien välityssuhteet

RSS1344C RTS2370A RSH1370F RTH2180D RS1344E
2.64:1 3.09:1 3.76:1 2.63:1 2.47:1
2.85:1 3.40:1 4.12:1 2.94:1 2.64:1
3.08:1 3.78:1 4.55:1 3.13:1 2.85:1
3.36:1 4.13:1 4.67:1 3.33:1 3.08:1
3.70:1 4.50:1 5.41:1 3.57:1 3.36:1
4.11:1 5.14:1 6.18:1 3.85:1  
4.63:1 5.67:1 7.21:1 4.17:1  
5.29:1 6.17:1      
6.17:1        

Voimansiirtoyhdistelmät

  D8K250 D8K280 D8K320 D8K350 G9K320
Vaihteistot          
AT2412G  
ZTO1006      
ZTO1109    
AL306
Akselivälitteiset vetopyörästöt          
RSS1344C
RSS1344E  
RTS2370A    
Napavälitteiset akselit          
RSH1370F
RTH2180D      

Voimanotot

Volvolla on suuri valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.

Voimanotto moottorista

PTER-DIN
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.

PTER1400
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

PTER100
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

Voimanotto vaihteistosta

PTR-HF/FH/ZF
Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-HP/PH/ZF
Pumppukytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTRD-D1D
Kaksinopeuksinen pumpun liitäntälaitteella ja laippaliitännällä.

Tutustu tarkemmin Volvo FE -kuorma-autoon

Määrittele ominaisuudet, joita haluat kuorma-autolta. Kaikki tämä yhteistyössä paikallisen Volvo-jälleenmyyjän kanssa.