|
D8K |
G9K320 |
---|---|---|
Päästöluokitus | Euro 6 | Euro 6 |
Sylinterien lukumäärä |
6 |
6 |
Tilavuus |
7,7 dm3 |
8,9 dm3 |
Iskun pituus |
135 mm |
144,5 mm |
Sylinterin halkaisija |
110 mm |
114 mm |
Puristussuhde |
17.5:1 |
12:01 |
Taloudellinen kierroslukualue |
1 000–1 700 rpm |
1 200–1 700 rpm |
Pakokaasujarrun teho (2 800 rpm) |
120 kW (2 800 rpm) | - |
Puristusjarrun teho (2 800 rpm) |
170 kW (2 800 rpm) | - |
Öljynsuodattimet |
1 |
2 |
Öljyntäytösmäärä ml. suodatin |
25,5 l |
27,6 l |
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus |
17 l |
12,4 l |
Öljynvaihtoväli
Jopa 120 000 km tai kaksi vuotta (VDS5).
Polttoainetta koskevat edellytykset
EN 590 (EU-standardi) rikkiä enint. 10 ppm.
Moottorikäyttöinen voimanotto
Välityssuhde 1:1, vääntömomentti 600 Nm sekä ajettaessa että paikallaan.
Biodiesel-versio
D8K320 on saatavana myös Biodiesel-versiona (B100), joka täyttää Euro 6 -päästömääräykset. Lisätietoja huoltoväleistä saat Volvo-jälleenmyyjältä.
Vääntömomentti | Suhde | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan. Kun vaihteisto on AT2412, enimmäisvääntö ajettaessa = 150 Nm.
Nettoteho: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm |
250 hv |
Vääntö enint. alueella 900–1 700 rpm |
950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm |
280 hv |
Vääntö enint. alueella 950–1 700 rpm |
1 050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm |
320 hv |
Vääntö enint. alueella 1 050–1 600 rpm |
1 200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Teho enint. kierrosluvuilla 2 200 rpm |
350 hv |
Vääntö enint. alueella 1 200–1 600 rpm |
1 400 Nm |
Nettoteho: EC 582/2011
G9K320 |
|
---|---|
Teho enint. alueella 2 000–2 100 rpm |
320 hv (239 kW) |
Vääntö enint. alueella 1 300–1 400 rpm |
1 356 Nm |
Tyyppi | Suurin vaihde | Moottorin vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
AT2412G | Suora | 2400 | 44 |
Manuaalivaihteistojen käyttöä avustaa tehostin. Kojelautaan integroitu lyhyt vaihteenvalitsin ei tärise, ja sen liikeradat ovat lyhyitä ja selkeitä. Vaihteistoihin on saatavana voimanotto.
Tyyppi |
Suurin vaihde |
Moottorin vääntö (Nm) |
GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
ZTO1006 |
6 |
1050 |
32 |
ZTO1109 |
9 |
1200 |
44 |
Automaattivaihteiston ansiosta liikkeellelähtöominaisuudet ja vaihteenvaihtojen tasaisuus ovat erinomaisia koko nopeusalueella. Vaihteistoa käytetään kojelaudan painikkeilla. Vaihteistoon on saatavana voimanotto.
Tyyppi |
Suurin vaihde |
Moottorin vääntö (Nm) |
GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
AL306 |
6 |
1300 |
32 |
Tyyppi |
Akseli |
Vaihde |
Vääntö enint. (Nm) |
Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia) |
GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|---|---|
Akselivälitteinen vetopyörästö |
|
|
|
|
|
RSS1344C |
Yksi |
Hypoidi |
2800 |
13 |
44 |
RSS1344C | Yksi | Hypoidi | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A |
Teli |
Hypoidi |
3550 |
23 |
70 |
Napavälitys |
|
|
|
|
|
RSH1370F |
Yksi |
Planeetta |
3550 |
13 |
70 |
RTH2180C |
Teli |
Hypoidi |
1200 |
21 |
80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
D8K250 | D8K280 | D8K320 | D8K350 | G9K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Vaihteistot | |||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Akselivälitteiset vetopyörästöt | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Napavälitteiset akselit | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● |
PTER-DIN
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTER1400
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTER100
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTR-HF/FH/ZF
Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-HP/PH/ZF
Pumppukytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTRD-D1D
Kaksinopeuksinen pumpun liitäntälaitteella ja laippaliitännällä.