Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Kaasukäyttöiset kuorma-autot pienentävät ekologista jalanjälkeäsi

Etsitkö kuljetusratkaisua, joka pienentäisi sekä ekologista jalanjälkeä että polttoainekuluja? Tutustu kaasukäyttöisiin kuorma-autoihimme. Niitä on saatavana niin jätehuolto- ja toimituskuljetuksiin kuin vaativiin alue- ja kaukokuljetuksiin. Näiden mallien versiot käyttävät joko CNG:tä tai LNG:tä, ja kaasun valmistukseen on käytetty saatavuuden mukaan sekä maakaasua että biokaasua. Polttoaineen hyvän maailmanlaajuisen tarjonnan ja CO2-päästöjen 20–100 %* vähennyksen ansiosta nämä kuorma-autot mahdollistava sujuvan siirtymisen ympäristöystävälliseen kuljetusratkaisuun.

CNG- ja LNG-kuorma-automallimme

Kaupunkikuljetuksiin, kuten jätehuoltoon ja jakelutoimituksiin, sopii kevyt ja monipuolinen Volvo FE CNG. Kuorma-auton toimintasäde on jopa 400 km, kun käytössä on paineistettu maakaasu tai biokaasu. Alue- ja kaukokuljetuksiin sopivia malleja ovat Volvo FM LNG ja Volvo FH LNG, joiden toimintasäde on jopa 1 000 km, kun käytössä on tehokas nesteytetty maakaasu tai biokaasu.

Mikä on CNG?

CNG on korkeapaineiseksi paineistettu maakaasua tai biokaasua, jota säilytetään kuorma-autossa säiliöissä. CNG-käyttöisten kuorma-autojemme teho, vääntö ja toimintasäde riittää vaativiinkin toimituskuljetuksiin ja jätehuoltoon. Paineistettua biokaasua käytettäessä CO2-päästöt vähenevät jopa 70 %**.

Mikä on LNG?

LNG on maakaasua tai biokaasua, joka on nesteytetty laskemalla sen lämpötila alhaiseksi. Kun kaasua nesteytetään, sen tilavuus pienenee, ja tämän vuoksi polttoainetta mahtuu mukaan riittävästi myös kaukokuljetuksia varten. EU:n tukemien LNG-täyttöasemien verkosto laajenee jatkuvasti Euroopassa. LNG:llä onkin valtavasti potentiaalia kuorma-autojen dieselpolttoaineen korvaajana. LNG-käyttöisten kuorma-autojen CO2-päästöt ovat 20 %* pienemmät kuin dieselkäyttöisissä kuorma-autoissa. Biokaasua käytettäessä CO2-päästöt pienenevät 100 %***.

* Tämä kattaa ajoneuvon päästöt pitkillä matkoilla, ns. tank to wheel eli säiliöstä pyörään, verrattuna kuorma-autoon, jossa käytetään eurooppalaisen standardin mukaista dieseliä.

***Tämä kattaa biokaasua ja HVO:ta käyttävän ajoneuvon päästöt pitkillä matkoilla ns. tank-to-wheel-laskentatavalla eli säiliöstä pyörään, verrattuna kuorma-autoon, jossa käytetään eurooppalaisen standardin mukaista dieseliä.

Oletko valmis siirtymään kaasukäyttöiseen kuorma-autoon?