Volvo FMX:n voimansiirtolinjan erittelyt

• Moottorit
• I-Shift
• I-Shift -ohjelmistopaketit
• Manuaaliset vaihteistot
• Powertronic

• Taka-akselit
• Taka-akselin välityssuhteet
• Voimansiirtoyhdistelmät
• Voimanotot

Moottorit

  D11K D13K
Sylinterien lukumäärä 6 6
Tilavuus 10,8 dm³ 12,8 dm³
Iskun pituus 152 mm 158 mm
Sylinterin halkaisija 123 mm 131 mm
Puristussuhde 17.0:1 17.0:1
Taloudellinen kierroslukualue 950–1 400 rpm 900–1 400 rpm
Pakokaasujarrun teho 160 kW (2 400 rpm) 200 kW (2 300 rpm)
VEB-teho 290 kW (2 400 rpm)  
VEB- lisävaruste  
VEB+-teho   375 kW (2 300 rpm)
VEB+   lisävaruste
Öljynsuodattimet 2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin 2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin
Öljyntäytösmäärä mkl. suodatin 36 l 33 l
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus 36 l 38 l

Polttoainetta koskevat edellytykset

Vain rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enintään 10 ppm).

  

Moottorikäyttöinen voimanotto

  Vääntömomentti Suhde
EPTT650 650 Nm* 1.26:1
EPTT1000, 1 000 Nm* 1.26:1
* Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.
D11K – Teho/vääntömomentti

D11K – Teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D11K330 (243 kW)  
Maks. teho 1600–1900 rpm 330 hv
Maks. vääntö 950–1400 rpm 1 600 Nm
   
D11K370 (273 kW)  
Teho enint. alueella 1 600–1 900 rpm 370 hv
Vääntö enint. alueella 950–1 400 rpm 1 750 Nm
   
D11K410 (302 kW)  
Teho enint. alueella 1 600–1 900 rpm 410 hv
Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm 1 950 Nm
   
D11K450 (332 kW)  
Teho enint. alueella 1 600–1 900 rpm 450 hv
Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm 2 150 Nm
D13K – Teho/vääntömomentti

D13K – Teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D13K420 (309 kW)  
Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm 420 hv
Vääntö enint. alueella 860–1 400 rpm 2 100 Nm
   
D13K460 (338 kW)  
Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm 460 hv
Vääntö enint. alueella 900–1 400 rpm 2 300 Nm
   
D13K500 (368 kW)  
Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm 500 hv
Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm 2 500 Nm
   
D13K540 (397 kW)  
Teho enint. alueella 1 450–1 800 rpm 540 hv
Vääntö enint. alueella 1 000–1 450 rpm 2 600 Nm
I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

Erittelyt

Tyyppi
Suurin vaihde
Moottorin vääntömomentti
GCW-hyväksyntä
AT2412F Suora 2 400 Nm 44 t
AT2612F Suora 2 600 Nm 100 t
ATO2612F Ylivaihde 2 600 Nm 100 t

I-Shift -ohjelmapaketit

Perusversio (TP-BAS)
TP-BAS on I-Shift -vaihteiston mukana toimitettava perusohjelmistopaketti. Se sisältää kaikenlaiseen ajamiseen soveltuvat vaihteiston perustoiminnot.

I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto jakeluajoon (TP-DIST)
TP-DIST mukauttaa vaihteiston toiminnot jakelusegmentin erityisolosuhteisiin. Ohjelmistopaketin toiminnot auttavat ajoneuvon hallinnassa liikkeelle lähdettäessä sekä ajettaessa alhaisilla nopeuksilla.

I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto maansiirtoajoon (TP-CON)
TP-CON mukauttaa vaihteiston toiminnot maansiirtosegmentin erityisolosuhteisiin. Ohjelmistopaketin toiminnot auttavat ajoneuvon hallinnassa liikkeelle lähdettäessä sekä ajettaessa alhaisilla nopeuksilla. Ohjelmisto sopii myös vaativiin tieolosuhteisiin.

I-Shift -vaihteenvaihto-ohjelmisto kaukokuljetuksiin (TP-LONG)
TP-LONG sisältää kehittyneitä toimintoja, joiden ansiosta polttoaineenkulutus on mahdollisimman pientä. Tämä ohjelmistopaketti sopii erinomaisesti kaikkiin kuljetuksiin, joissa polttoaineenkulutuksen vaikutus on merkittävä. Tämä paketti sisältää I-Roll -toiminnon.

Raskaskuljetusohjelmisto (TP-HD)
TP-HD optimoi I-Shiftin toiminnan raskaisiin kuljetuksiin, joissa ajetaan suurilla yhdistelmämassoilla (yli 85 tonnia). Kuljettaja voi optimoida ajettavuuden yhdistelmämassasta riippumatta valitsemalla raskaskuljetustilan tai poistamalla sen käytöstä ja aktivoimalla kaukokuljetustilan. Ohjelmistopaketin toiminnoista on hyötyä myös
useita perävaunuja vetäville kuorma-autoille.

I-Shift -ohjelmapaketit

Myytävät mallit TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Voimanoton perustoiminnot (APF-BAS)
Laajennetut voimanottotoiminnot (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Enhanced Gear Selection Adjustment, mkl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Enhanced Performance – huonoille teille (AVO-ENH) o o o
Basic Shift Strategy
Performance Shift
Gearbox Oil Temperature Monitor
Heavy Start Engagement
I-Roll (•)
Smart Cruise Control (•)
Launch Control
Enhanced Shift Strategy (GCW ≤ 85 t)
Heavy Duty GCW Control (85 t < GCW ≤ 180 t)
Erikoisalhaisiin nopeuksiin tarkoitettu ryömintävaihde* (ASO-ULC) o o o
Ryömintävaihde* (ASO-C) o o o
Moninopeuksinen peruutusvaihde* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) – GPS-tietojen käyttö o o
I-See (PVT-EXT) – GPS-tietojen käyttö o o
• Vakiovaruste (•) Toimintoa voi käyttää, kun TP-LONG on aktivoituna o Lisävaruste – ei saatavana
*Vain AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR edellyttää ASO-ULC:tä tai ASO-C:tä.
**Vain AT2612F ja ATO2612F

I-Shift -toimintojen kuvaus

Basic Shift Strategy
Oikean liikkeellelähtövaihteen automaattinen valinta (1.–6. vaihde). Vaihteen valintaan vaikuttavat kokonaismassa ja tienpinnan kaltevuus.

Performance Shift
Vaihtaa nopeammin ja pehmeämmin moottorijarrun, ajoneuvon kytkimen ja erityisen vaihteistojarrun älykkään hyödyntämisen ansiosta.

Basic Gear Selection Adjustment
Mahdollistaa vaihteen valinnan vaihteenvalitsinpainikkeen avulla, kun moottorijarru on käytössä ja valitsin automaattiasennossa.

Gearbox Oil Temperature Monitor
Näyttää vaihteistoöljyn lämpötilan kuljettajan näytössä.

Enhanced Shift Strategy
Toimii yhteistyössä EBS:n ja ECS:n kanssa liikkeellelähdöissä ja esim. terminaaliajossa. Maksimoi VEB/VEB+-jarrutustehon valitsemalla automaattisesti oikean vaihteen, jotta moottori käy korkeilla kierrosluvuilla. Kun vaihteita vaihdetaan moottorijarrutuksen yhteydessä, pyöräjarrut aktivoituvat ja korvaavat menetetyn jarrutusmomentin.

Launch Control
Optimoi vaihteen valinnan ja EBS-toiminnot ajettaessa alhaisilla kierrosluvuilla. Tämä varmistaa muun muassa, ettei mäkilähdön aputoiminto aktivoidu muulloin kuin ylämäessä.

I-Roll
Polttoainetta säästävä vapaavaihdetoiminnon automaattinen kytkentä päälle/pois. I-Roll -toimintoa käytetään, kun moottoritehoa tai moottorijarrutusta ei tarvita, kuten tasaisilla teillä.

Smart Cruise Control
Toimii yhteistyössä ajoneuvon Brake Cruise -toiminnon kanssa ja varmistaa, ettei lisäjarruja aktivoida tarpeettomasti. Näin vapaavaihdetoimintoa voidaan hyödyntää tehokkaammin.

I-See
Tämä kehittynyt I-Shift -ohjelma tallentaa teiden pinnanvaihtelut. Tietojen perusteella se säästää polttoainetta ja parantaa ajomukavuutta. Tiedot tallennetaan tietokantaan, joka on myös muiden I-See -käyttäjien käytettävissä. Kun I-See tilataan, myös I-Cruise -vakionopeudensäädin kuuluu pakettiin. (I-Cruise voidaan tilata myös erikseen.)

Heavy Duty GCW Control
Optimoi vaihteiden valinnan ajettaessa raskailla yhdistelmämassoilla (85–180
tonnia).

Täydentävät ohjelmat

Laajennetut voimanottotoiminnot
Useita voimanoton käyttöä helpottavia toimintoja.

Enhanced Gear Selection Adjustment, mkl. Kickdown
Mahdollistaa vaihteen valitsemisen vaihteenvalitsimen painikkeella lähdettaessä liikkeelle ja ajettaessa valitsin automaattiasennossa. Kickdown-toiminto valitsee kiihtyvyyden kannalta parhaan mahdollisen vaihteen.

Enhanced Performance – huonoille teille
Useita toimintoja, jotka säätelevät vaihteiden valintaa ja joista on hyötyä käynnistyksessä, huonoissa tieolosuhteissa ja mäkisillä teillä.

Powertronic

Täysautomaattinen Powershift-vaihteisto, jossa on momentinmuunnin ja öljynlauhdutin. Vaihtaa vaihteita ilman tehohäviöitä. Powertronic voidaan varustaa tehtaalla voimanotolla, sisäisellä hidastimella ja varaohjausjärjestelmällä.

Powertronic

Tyyppi Suurin vaihde Moottorin vääntömomentti (Nm) GCW-hyväksyntä (tonnia)
PT2106 Suora 2100 44
PT2606 Suora 2600 60

Powertronic, integroidut ajo-ohjelmat.

Taloudellinen istuin

Tarkoitettu tuottamaan mahdollisimman hyvä polttoainetalous. Vaihtamiset tapahtuvat kaikkein taloudellisimmilla kierrosluvuilla.

Suorituskyky

Käytetään, kun tarvitaan suurta moottorin tehoa. Vaihtamiset pienemmälle ja suuremmalle tapahtuvat korkeilla kierrosluvuilla.

Manuaalivaihteistot

14-vaihteinen manuaalinen alue-/jakovaihteisto, jossa on kaksi ryömintävaihdetta, kaksitoista synkronoitua ajovaihdetta ja neljä peruutusvaihdetta. Vaijeriohjatun vaihtamisen ansiosta vaihdeliikkeet ovat lyhyitä ja tarkkoja eikä vaihteenvalitsimen nuppi tärise. Patentoitu ja tehostettu synkronointi keventää vaihtamista. Vaihteisto voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

Manuaalivaihteistot

Tyyppi Suurin vaihde Moottorin vääntömomentti (Nm) GCW-hyväksyntä (tonnia)
VT2009B Suora 2000 60
VT2214B Suora 2200 100
VTO2214B Ylivaihde 2200 100
VT2514B Suora 2500 100
VTO2514B Ylivaihde 2500 100
VT2814B Suora 2800 100
VTO2814B Ylivaihde 2800 100

Taka-akselit

Tyyppi Akseli- Vaihde Vääntö enint. (Nm) Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia) GCW-hyväksyntä (tonnia)
Akselivälitteinen vetopyörästö          
RSS1344C/D Yksi Hypoidi 2600 13 44
RSS1356 Yksi Hypoidi 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Yksi Hypoidi 3550 13 60
RTS2370A Teli Hypoidi 3550 23 70
           
Napavälitys          
RSH1365 Yksi Planeetta 2400 13 65
RSH1370F Yksi Kartiohampainen lieriö 3550 13 70
RTH2610F Teli Kartiohampainen lieriö 3550 26 100
RTH3210F Teli Kartiohampainen lieriö 3550 32 100
RTH3312 Teli Kartiohampainen lieriö 3550 33 120
           

Taka-akselien välityssuhteet

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1365 RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1

3.61:1

3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1

3.76:1

3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1

4.12:1

3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.55:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1   4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1   5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1     4.55:1 4.55:1  
4.11:1     4.50:1     5.41:1 5.41:1  
4.63:1     5.14:1       7.21:1  
5.29:1     5.67:1          
      6.17:1          
* Tuotteeseen RSS1344D.

Voimansiirtoyhdistelmät

  D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 D13K540
Manuaalivaihteisto                
VT2009B          
VT2214B    
VTO2214B    
VT2514B        
VTO2514B        
VT2814B              
VTO2814B              
                 
Powertronic                
PT2106        
PT2606        
                 
I-Shift                
AT2412F    
AT2612F
ATO2612F
                 
Akselivälitteiset vetopyörästöt                
RSS1344C
RSS1344D
RSS1356
RSS1360
RTS2370A
                 
Napavälitteiset akselit                
RSH1365  
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
                 
Vetävä etuakseli / jakovaihteisto                
FAA11/FAA21/V2501TB

Voimanotot

VOIMANOTTO MOOTTORISTA

PTER-DIN
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.

PTER1400
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

PTER100
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

VOIMANOTTO VAIHTEISTOSTA

PTR-F
Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-FL/FH
Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.

PTRD-F
Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.

PTRD-D
Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.

PTRD-D1
Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.

PTRD-D2
Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.  

Lataa

Voimansiirtolinjan erittelyt

Lataa täydelliset voimansiirtolinjan erittelyt PDF-tiedostona.

Lataa(PDF, 4.2 MB)
Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Tutustu tarkemmin Volvo FMX -kuorma-autoon

Määrittele ominaisuudet, joita haluat kuorma-autolta. Kaikki tämä yhteistyössä paikallisen Volvo jälleenmyyjän kanssa.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä