Volvo FMX:n alustaerittelyt

  • Alustakorkeudet
  • Etuakselipaino enintään
  • Takajousitus
  • Vetopalkit
  • Polttoainesäiliöt
  • AdBlue-säiliöt
  • Vetopöydät
  • Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä
  • Teliakselin nosto
  • Automaattinen etuvedon kytkentä
  • Kantoakselit
  • Pusher-akselit
  • Jarrut

Alustakorkeudet

Medium  noin 900 mm
Suuri noin 1 000 mm
X-korkea  noin 1 200 mm
XX-korkea  noin 1 240 mm

Etuakselipaino enint. (tonnia)

  Ilma  Lehti 
Medium  10 
Suuri  10/20*
X-korkea    10/20*
XX-korkea    10/20*
* Kaksi etuakselia (FAA20/FAA21)

Etuakselipaino enint. (tonnia)

FA-LOW Matala etuakseli Medium-alustakorkeudelle, akselipaino enintään 9 tonnia.
FA-MED Medium-etuakseli Medium-alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10 tonnia.
FA-HIGH Korkea etuakseli Normaali-alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10 tonnia.
FA-XHIGH Erikoiskorkea etuakseli erikoiskorkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/18* tonnia.
FA-XXHIGH Vetävä etuakseli, akselipaino enintään 9/18* tonnia.
Kaksoisetuakselit – FA-HIGH/FA-XHIGH Saatavana vetotavoilla 8×2 ja 8×4, akselipaino enintään 18 tonnia.

Takajousitus

Tyyppi Akseliyhdistelmä Jousitustyyppi Akselipaino/telimassa Välitys Muut akselit
Yksi           
RAD-L90 4×2 Paraabeli/pakkalehti 13 t Akseli/napa  
RAD-GR 4×2 Ilma  13 t Akseli/napa  
RAD-G2 4×2 Ilma  13 t Akseli/napa  
RAD-L90 4×4 Paraabeli/pakkalehti 13 t Napa   
           
Teli           
RADT-AR 6×2 Paraabeli 19/21 t Akseli/napa Kiinteä kantoakseli
RADT-GR 6×2/8×2 Ilma 19/20,5/22,5/23 t Akseli/napa Kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva kantoakseli
RAPD-GR 6×2 Ilma 19/22 t Akseli/napa Kiinteä/ohjaava pusher-akseli
RADD-G2 6×4/8×4 Ilma 21/23/26 t Akseli/napa  
RADD-BR 6×4/8×4 Paraabeli 21 t Akseli/napa  
RADD-TR1 6×4/8×4 Paraabeli/tavanomainen lehti 23/26 t Akseli/napa  
RADD-TR2 6×4/8×4 Tavanomainen lehti 26/32 t Napa  
RADD-GR 6×4/8×4 Ilma 21/23/26 t Akseli/napa  
RADD-BR 6×6 Paraabeli 21 t Napa  
RADD-TR1 6×6 Paraabeli/tavanomainen lehti 26 t Napa  
RADD-TR2 6×6 Tavanomainen lehti 26/32 t Napa  
RAPDT-GR 8×2 Ilma 27/30/30,5/31,5/32 t Akseli/napa 3 akselia/ohjaava pusher-akseli ja ohjaava tai kiinteä kantoakseli
RADDT-GR 8×4 Ilma 27/33/36 t Akseli/napa 3 akselia / ohjaava kantoakseli
RAPDD-GR 8×4 Ilma 27/30,5/32/35 t Akseli/napa 3 akselia/ohjaava pusher-akseli
RADDT-G2 8×4 Ilma 27/33/36 t Akseli/napa 3 akselia / ohjaava kantoakseli
RADD-BR 8×6 Paraabeli 21 t Napa  
RADD-TR1 8×6 Paraabeli/tavanomainen lehti 26 t Napa  
RADD-TR2 8×6 Tavanomainen lehti 26/32 t Napa  

Vetopalkit
Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunuille. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella. 

Polttoainesäiliöt
Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 480 litraa. 

AdBlue-säiliöt
Muovi. Tilavuudet 32–90 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. 

Vetopöydät
Sertifioitu vetopöytäasennus jopa 36 tonnin massoille. L-profiilisia ISO-asennettuja vetopöytiä on tarjolla eri korkuisina – valinnanvaraa on todella hyvin. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopyödän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 140 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.

Jarrut
Lukitukseneston sisältävä elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS) nopeuttaa jarruttamista, parantaa jarrutustehoa ja -tuntumaa ja sisältää useita käteviä ominaisuuksia. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista.

Volvo Dynamic Steering
Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa.

Volvo Dynamic Steering on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin lukuun ottamatta malleja, joissa on vetävä etuakseli (4×4, 6×6, 8×6 ja 10×6).

Teliakselin nosto
Tällä ominaisuudella kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin voi kytkeä irti ja nostaa, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja pienentää kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuormaa lastataan, akseli laskee automaattisesti ja kytkeytyy jälleen päälle.

Teliakselin nosto on saatavana levyjarrullisiin 6×4- ja 8×4-kokoonpanoihin (joissa on kaksiakselinen teli).

Automaattinen etuvedon kytkentä (ATC)
Kytkee vetävän etuakselin päälle automaattisesti, kun sitä tarvitaan, ja pois päältä ajo-olosuhteiden niin salliessa, mikä säästää polttoainetta ja parantaa ajettavuutta. ATC kuuluu vakiona kaikkiin Volvo FMX -kokoonpanoihin, joissa on vetävä etuakseli (4×4, 6×6, 8×6 ja 10×6).

Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5 tai 10 tonnia. 

Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 7,5 tai 9 tonnia.

EBS MEDIUM

EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi:

EBS-tilan ohjaus
EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+ -järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.

Mäkilähdön aputoiminto
Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.

Jarrupäällysteen kulumisennuste
Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä. (Vain levyjarruille.)

Automaattinen seisontajarrun vapautus
Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift -vaihteisto).

TÄYDENTÄVÄT OHJELMAT

Ohjelmapakettien lisäksi saatavana on seuraavia ohjelmatoimintoja:

Stretch-jarru
Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.

ESP (Electronic Stability Program)
Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESP täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin.

Hätäjarruvalo
Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välähtävät neljä kertaa sekunnissa. 

Hydraulinen hidastin
Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 440 kW.

Lataa

Alustaerittely

Lataa täydelliset alustaerittelyt PDF-tiedostona.

Lataa(PDF, 3.2 MB)
Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Miellyttääkö? Lähde koeajolle

Ainoa oikea tapa kokea mukautumiskykyinen alustamme on siirtyä ohjauspyörän taakse. Avaimet saat paikalliselta Volvo jälleenmyyjältäsi.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä