Järjestelmä on uskomattoman nopea: kynsikytkimen kytkeminen päälle kestää alle puoli sekuntia. Tämä takaa parhaan pidon ja liikkuvuuden kaikissa ajotilanteissa.

Jonas Odermalm

Volvo Trucksin maansiirtosegmentin johtaja

Automaattisen etuvedon kytkennän testivideo

Pääosassa neljävuotias Sophie

Kaikkien aikojen kovin testikuljettajamme

ATC kytkeytyy automaattisesti päälle

Toimintaperiaate

Liukkaalla kelillä automaattinen etuvedon kytkentä kytkee etupyörävedon automaattisesti päälle ja pois juuri oikeaan aikaan. Takapyörän anturit havaitsevat, kun pyörien pito alkaa pettää, jolloin jokapyöräveto kytkeytyy heti päälle. Tämän jälkeen kynsikytkin siirtää voiman vetävään etuakseliin, ja kuorma-auto jatkaa eteenpäin vääntöä tai pitoa menettämättä. Vetävä etuakseli pysyy kytkettynä, kunnes kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen.

ATC-järjestelmä ei edellytä toimia kuljettajalta. Se vain toimii. Kojelaudan katkaisimesta etuveto voidaan kuitenkin kytkeä manuaalisesti päälle. Jos olosuhteet ovat erityisen vaativat, kaikki tasauspyörästön lukot voidaan kytkeä päälle.

Tämä erittäin toimiva ominaisuus on ollut käytössä Volvon maansiirtokoneissa ja vuosikausia. Olemme tuoneet tämän mullistavan järjestelmän maansiirtoautoon ensimmäisenä valmistajana maailmassa.

ATC-järjestelmää käytetään vain tarpeen mukaan polttoaineen säästämiseksi ja kulumisen hidastamiseksi

Säästä arvokasta polttoainetta

Tutkimuksemme osoittavat, että useimmat tarvitsevat jokapyörävetoa vain 5 % ajasta. Se tarkoittaa, että 95 % ajasta vetävä etuakseli kuluttaa turhaan polttoainetta. Automaattinen etuvedon kytkentä auttaa sinua maksimoimaan polttoainetehokkuuden. Kun lisäpitoa ei tarvita, järjestelmä kytkee etuvedon automaattisesti pois päältä. Tällöin polttoaineenkulutus pienenee jopa 2 prosenttia (perustuu alueellisiin kuljetusajotehtäviin). Kun etuveto kytketään automaattisesti pois päältä, myös kuluminen vähenee.

ATC antaa huippuluokan pitoa aina tarvittaessa

Ilman kompromisseja

Vetävä etuakseli ehkäisee juuttumisongelmat. Kytkettynä se kuitenkin heikentää hallittavuutta. Automaattinen etuvedon kytkentä hoitaa molemmat tilanteet, toisin kuin jatkuvat jokapyörävedot. Kun vetävä etuakseli kytketään päälle, pitoa riittää. Ja kun akseli ei ole kytkettynä (enimmän osan ajasta), kuorma-auton hallittavuus paranee.

Volvo FMX:n alusta on suunniteltu suojaamaan kaikkia tärkeitä osia

Kaikki osat suojattu

Volvo FMX:n alusta on suunniteltu suojaamaan kaikkia tärkeitä osia. Raide- ja yhdystangot ovat yhdensuuntaisesti akselin kanssa akselikotelon sisällä. Jarrukammiot ja polttoainesäiliöt ovat myös hyvässä suojassa alustassa.

Lisäksi vetävä etuakseli on samassa kohdassa kuin ei-vetävä etuakseli, millä on saatu aikaiseksi jyrkissä nousuissa hyödyllinen 28 asteen lähestymiskulma (13R22.5-renkailla). Vetävään etuakseliin on saatavana myös takailmajousitus, jonka maavara on 300 mm.

Lisätietoja takailmajousituksesta
FMX:n automaattisen etuvedon kytkennän saatavana olevat vaihtoehdot

Saatavana olevat vaihtoehdot

  • Tasakuorma-auto 4×4
  • Vetoauto 4×4
  • Tasakuorma-auto 6×6
  • Vetoauto 6×6
  • Tasakuorma-auto 8×6
  • Tasakuorma-auto 10×6

Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Ohjat ovat sinulla

Haluatko kokeilla automaattista etuvedon kytkentää itse? Ota yhteyttä paikalliseen Volvo jälleenmyyjään.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä