Volvo FM:n alustaerittelyt

 

 

  • Alustakorkeudet
  • Etuakselipaino enintään
  • Takajousitus
  • Vetopöydän kytkentäkorkeudet
  • Vetopalkit
  • Polttoainesäiliöt
  • AdBlue-säiliöt
  •  

     

     

     

  • Vetopöydät
  • Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä
  • Teliakselin nosto
  • Kantoakselit
  • Pusher-akselit
  • Jarrut 
  •  

     

    Alustakorkeudet

    X-matala (vetoauto) noin 810 mm
    Pieni noin 850 mm
    Medium noin 900 mm
    Suuri noin 1 000 mm

    Etuakselipaino enint. (tonnia)

      Ilma Lehti
    X-matala 8
    Pieni 8
    Medium 9 9
    Suuri 9 10/20*
    * Kaksoisetuakselit (FAA20).

    Takajousitus

    Tyyppi Akselit Jousitus Akselipaino/telimassa Välitys Pusher-/kantoakselit
    Yksi
    RAD-L90 4×2 Paraabeli/pakkalehti 13 t Akseli/napa  
    RAD-GR 4×2 Ilma 11,5/13 t Akseli/napa  
    Teli
    RADT-AR 6×2 Paraabeli 19/21 t Akseli/napa Kantoakseli (kiinteä)
    RADT-GR 6×2/8×2 Ilma 19/20,5/22,5/23 t Akseli/napa Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva)
    RAPD-GR 6×2 Ilma 19/22 t Akseli/napa Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava)
    RADD-BR 6×4/8×4 Paraabeli 21 t Akseli/napa  
    RADD-TR1 6×4/8×4 Paraabeli/tavanomainen lehti 23/26 t Akseli/napa  
    RADD-TR2 6×4/8×4 Tavanomainen lehti 26/32 t Napa  
    RADD-GR 6×4/8×4 Ilma 21/23/26 t Akseli/napa  
    RADDT-GR 8×4/10×4 Ilma 27/33/36 t Akseli/napa Kantoakseli (ohjaava)
    RAPDD-GR 8×4 Ilma 27/30,5/32/35 t Akseli/napa Pusher-akseli (ohjaava)
    RAPDT-GR 8x2 Ilma 27/30/30,5/31,5/32 t Akseli/napa Pusher-akseli (ohjaava) + kantoakseli (kiinteä/ohjaava)

    Vetopöydän kytkentäkorkeudet

    Vetotapa Alusta Jousitus Rungon korkeus Vetopöydän korkeus* Rengas Kytkentäkorkeus väh.** Nimellinen ajokorkeus**
    4×2 X-matala RAD-GR 266 140 295/55 867 912
      X-matala RAD-GR 266 140 295/60 887 932
      Pieni RAD-GR 266 140 315/60 955 1015
      Medium RAD-GR 266 140 315/70 1014 1075
      Medium RAD-GR 300 140 315/70 1031 1092
      Suuri RAD-GR 266 140 315/80 1056 1147
      Suuri RAD-GR 300 140 315/80 1090 1164
    6×2 Pieni RADT-GR 266 160 315/60 975 1035
      Medium RADT-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Medium RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      Suuri RADT-GR 300 150* 315/80 1160 1234
      Medium RAPD-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Medium RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      Suuri RAPD-GR 266 160 315/80 1076 1167
      Suuri RAPD-GR 300 160 315/80 1110 1184
    6×4 Suuri RADD-GR 300 150* 315/80 1173 1234
    8x4 Suuri RAPDD-GR 300 160 315/80 1137 1207
    * +60 mm:n asennuskorkeus.
    ** Korkeudet likimääräisiä.

    Vetopalkit
    Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunuille. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.

    Polttoainesäiliöt
    Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 480 litraa.

    AdBlue-säiliöt
    Muovi. Tilavuudet 32–90 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin.

    Vetopöydät
    Sertifioitu vetopöytäasennus jopa 36 tonnin massoille. L-profiilisia ISO-asennettuja vetopöytiä on tarjolla eri korkuisina – valinnanvaraa on todella hyvin. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopyödän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 140 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.

    Volvo Dynamic Steering
    Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa.

    Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin – myös kahden etuakselin kuorma-autoihin.

    Teliakselin nosto
    Tällä ominaisuudella kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin voi kytkeä irti ja nostaa, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja pienentää kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuormaa lastataan, akseli laskee automaattisesti ja kytkeytyy jälleen päälle. 

    Teliakselin nosto on saatavana levyjarrullisiin 6×4- ja 8×4-kokoonpanoihin (joissa on kaksiakselinen teli).

    Kantoakselit
    Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5 tai 10 tonnia.

    Pusher-akselit
    Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 7,5 tai 9 tonnia.

    Jarrut

    Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin tehokkaat, ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista.

    EBS MEDIUM

    EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi.

    EBS-tilan ohjaus

    EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.

    Mäkilähdön aputoiminto

    Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.

    Jarrupäällysteen kulumisennuste

    Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä. (Vain levyjarruille.)

    Automaattinen seisontajarrun vapautus

    Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift -vaihteisto).

    TÄYDENTÄVÄT OHJELMAT

    Ohjelmapakettien lisäksi saatavana on seuraavia ohjelmatoimintoja:

    Stretch-jarru

    Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.

    ESP (Electronic Stability Program)

    Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESP täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin.

    Hätäjarruvalo

    Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välkkyvät neljä kertaa sekunnissa.

    Hydraulinen hidastin

    Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 440 kW.

    Lataa

    Alustaerittelyt

    Lataa täydelliset alustaerittelyt PDF-tiedostona.

    Lataa(PDF, 2.7 MB)
    Etsi paikallinen jälleenmyyjä

    Miellyttääkö? Lähde koeajolle

    Ainoa oikea tapa kokea mukautumiskykyinen alustamme on siirtyä ohjauspyörän taakse. Avaimet saat paikalliselta Volvo jälleenmyyjältäsi.

    Etsi paikallinen jälleenmyyjä