Volvo FH:t

"Viimeinen reissuni Volvolla oli yli kaksi tuhatta kilometriä. Ajan elintarvikkeita ja terminaalien välistä runkoliikennettä Helsinki–Seinäjoki-reitillä. Viimeisen Helsingin reissun jälkeen tankkasin 280 litraa. Vanhemmissa autoissa on mennyt saman reissun jälkeen tankkiin yli 300 litraa. 40–50 litran säästö yhdessä päivässä on merkittävä vuositasolla, siinä säästää pitkän pennin." Samuel Rantala

 

Kuljettaja Samuel Rantala osallistuivat Volvo Trucksin Älykäs kuljetus -testijaksolle. Lue lisää Samuelin ja muiden kuljettajien kokemuksia Volvo FH:n polttoainetaloudellisuudesta ja paljon muusta.

Volvon dieselmoottorien vääntömomenttikäyrä on erinomainen pienillä kierroksilla

Katsaus käyriin

Erinomainen vääntö pienillä kierroksilla. Enimmäisvääntö on käytössä erittäin laajalla kierroslukualueella. Enimmäisvääntö ja enimmäisteho kulkevat käsi kädessä. Huomaat eron, kun vertaat vääntökäyriä. Kun kiipeät ohjaamoon, tunnet sen itse: uskomaton kiihtyvyys, ensiluokkainen vetoteho sekä taloudellista ja mukavaa kyytiä.

Aiempaa pienemmät päästöt ja silti polttoainetaloudellinen

Tehty taloudelliseksi – ja ympäristön huomioivaksi

Parannettu puristussuhde 420 ja 460 hevosvoiman moottoreissa. 500 hevosvoiman moottorissa on uusi optimoitu turboahdin. Kaikissa moottoreissa on yhteispaineruiskutus ja parhaan moottorin ohjauksen varmistaa hienosäädetty ohjelmisto. Lisäksi moottoreiden sisäistä kitkaa on pienennetty. Kaiken tämän tarkoituksena on optimoida polttoainetehokkuus ja varmistaa moottorin erinomainen vääntö ja vasteaika alhaisilla kierroksilla. Tällä kaikella on aidosti vaikutusta tulokseesi. Ympäristöä unohtamatta.

VEB+ -moottorijarru ja sen ainutlaatuinen nokka-akselirakenne

Volvon moottorijarru: VEB ja VEB+,
jopa 510 hv jarrutustehoa

Patentoitu moottorijarrumme VEB+ jarruttaa D13-moottorissa jopa 375 kW:n (510 hv:n) teholla ainutlaatuisen nokka-akselirakenteen ansiosta. D11-moottorissa moottorijarrun teho on jopa 290 kW. Yhdessä I-Shift -vaihteistomme ja älykkään vakionopeudensäätimen kanssa se auttaa sinua ylläpitämään suurta keskinopeutta heikentämättä turvallisuutta tai taloudellisuutta.

Puhtaammat, vihreämmät moottorit

Volvon Euro 6 -moottorit ovat valtava harppaus matkalla kohti puhtaampia kuljetuksia ja pienempiä ympäristövaikutuksia. Parannukset huomaa parhaiten väännössä ja polttoainetaloudellisuudessa. Euro 5 -moottoreihin verrattuna hiukkaspäästöt ovat puolittuneet ja typpioksidipäästöt pienentyneet lähes 80 prosenttia.

Euro 6 -ratkaisumme: yleiskatsaus

Toimintaperiaate
Euro 6 -ratkaisumme

1. Moottori
Moottorin uudet osat tehostavat kaasun vaihtoa ja varmistavat, että pakokaasut tulevat jälkikäsittelyjärjestelmään optimilämpötilassa.

2. Seitsemäs suutin
(ei tarvita D11K- ja D13K420-moottoreissa)
Erityistä dieselsuutinta käytetään hapetuskatalysaattorin lämmönhallintaan, millä varmistetaan dieselhiukkassuodattimen teho ja SCR:n toimintakunto.

3. Hapetuskatalysaattori (DOC)
DOC tuottaa typpioksidin (NO2), jota tarvitaan, jotta dieselhiukkassuodatin voi polttaa hiukkaset tehokkaasti. Kylmissä olosuhteissa se tuottaa myös regeneroinnissa tarvittavan lämmön.

4. Dieselhiukkassuodatin (DPF)
Suodatin kerää pienhiukkasia (PM) ja taltioi ne, kunnes ne palavat regeneroinnin yhteydessä. Regenerointi tapahtuu automaattisesti, eikä kuljettajan toimia tarvita.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
Sekoitustilassa pakokaasuihin ruiskutetaan AdBlue-ainetta. Kun pakokaasut kulkeutuvat katalysaattoriin, typpioksidit (NO2) muunnetaan tehokkaasti vaarattomaksi typpikaasuksi ja vedeksi.

6. Puhdistuskatalysaattori (ASC)
Viimeinen vaihe ennen pakoputkea. Tässä vaiheessa poistetaan mahdolliset ammoniakkijäämät (NH3).

D11- ja D13-moottorit, 330–500 hv

Valitse haluamasi hevosvoimat

Valittavissa on seitsemän eri teholuokkaa. 11-litraisia (D11) vaihtoehtoja on neljä ja 13-litraisia (D13) kolme.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Koe voima

Voit kokea moottoriemme tehon ja taloudellisuuden paikallisen Volvo jälleenmyyjäsi luona.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä