Volvo FH 460hv oli kokonaiskäyttökustannuksiltaan edullisin 30 kuukautta kestäneessä testissä, jonka järjestivät saksalainen Trans aktuell –lehti ja Fehrenkötter-kuljetusliike. Testissä vertailtiin seitsemän raskaan hyötyajoneuvon kokonaiskäyttökustannuksia.

Testijakson päätyttyä voittaja ratkesi sen perusteella, kuinka paljon kustannuksia kustakin testiajoneuvosta on koitunut kuljetusyritykselle. Trans aktuell -lehden toimituksen ja asiantuntijajärjestö DEKRA:n tarkastelun kohteena olivat polttoaineenkulutus, ostohinta, huolto- ja korjauskustannukset, seisonta-ajat ajoneuvon toimintahäiriötilanteissa, kuljettajien mielipiteet ja jäännösarvo.

Kokonaiskäyttökustannusten osalta Volvo FH toi Fehrenkötter-kuljetusliikkeelle 3 000–29 000 euron säästöt verrattuna toiseksi ja viimeiseksi sijoittuneisiin automerkkeihin.


Volvo FH:n dieselin kulutus testissä 100 kilometrillä 28,93 litraa

Volvo FH:n dieselin kulutus testissä 28,93 litraa/ 100 km

Testijakson aikana kaikilla seitsemällä kuorma-autolla ajettiin arkipäivien aikana yhteensä keskimäärin 320 000 kilometriä. Volvo FH:n dieselin kulutus 100 kilometrillä oli 28,93 litraa, mikä alitti testin ainoana maagisen 30 litran rajan.

Yksi polttoainetaloudellisuuteen positiivisesti vaikuttava tekijä Volvo FH:ssa on, että tarvittava ilmastointilaite on integroitu tehtaalla täysin ajoneuvon ilmanvaihtojärjestelmään. Tällöin kuorma-auton aerodynamiikka ja polttoaineenkulutus pysyvät oikealla tasolla.

Lue lisää I-Park Cool -ilmastointilaitteesta

Voittaja teki meihin vaikutuksen jokaisella osa-alueella. Loistavien kulutusarvojen lisäksi ajoneuvo on erittäin vankka, ja tämän vahvistavat myös kalustomme muut samanmerkkiset ajoneuvot. Volvo FH on myös aidosti kuljettajaystävällinen kuorma-auto, jonka monet tarkkaan harkitut yksityiskohdat helpottavat kuljettajan elämää.

Fehrenkötter

Lue artikkeli

Testitulokset on julkaistu Trans aktuell -lehden numerossa 09/2016. Täältä voit ladata artikkelin englanniksi, suomenkielisen käännöksen sekä Volvo Trucksin lehdistötiedotteen.