Volvo FH:n alustaerittelyt

  • Alustakorkeudet
  • Etuakselipaino enintään
  • Takajousitus
  • Kytkentäkorkeudet, vetoautot
  • Vetopalkit
  • Polttoainesäiliöt
  • AdBlue-säiliöt
  • Vetopöydät
  • Etupään erillisjousitus
  • Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä
  • Kantoakselit
  • Pusher-akselit
  • Jarrut

Alustakorkeudet

X-matala (vetoauto) noin 810 mm
Matala
noin 850 mm
Medium noin 900 mm
Korkea
noin 1 000 mm
X-korkea noin 1 200 mm

Etuakselipaino enint. (tonnia)

  Ilma Lehti
X-matala 7.5 -
Matala
8 -
Medium 9* 9
Korkea
9 10/18**
X-korkea - 10/20**

* Etupään erillisjousituksella 8,5
** Kaksoisetuakselit (FAA20/FAA21)

Takajousitus

Tyyppi Akselit Jousitus Akselipaino/telimassa Välitys Kanto- ja pusher-akselit
Yksi          
RAD-L90 4×2 Paraabeli/pakkalehti 13 t Akseli/napa  
RAD-GR 4×2 Ilma 11,5/13 t Akseli/napa  
RAD-G2 4×2 Ilma (maansiirtoajoon) 13 t Napa  
           
Teli          
RADT-GR 6×2 Ilma 19/20,5/22,5/23 t Akseli/napa Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva)
RAPD-GR 6×2 Ilma 19/22 t Akseli/napa Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava)
RADD-G2 6×4/8×4 Ilma (maansiirtoajoon) 21/23/26 t Akseli/napa  
RADD-BR 6×4/8×4 Paraabeli 21 t Akseli/napa  
RADD-TR1 6×4/8×4 Paraabeli/tavanomainen lehti 23/26 t Akseli/napa  
RADD-TR2 6×4/8×4 Tavanomainen lehti 26/32 t Napa  
RADD-GR 6×4/8×4 Ilma 21/23/26 t Akseli/napa  
RAPDT-GR 8×2 Ilma 27/30/30,5/31,5/32 t Akseli/napa Pusher-akseli (ohjaava) + kantoakseli (kiinteä/ohjaava)
RADDT-GR 8×4/10×4 Ilma 27/33/36 t Akseli/napa Kantoakseli (ohjaava)
RAPDD-GR 8×4 Ilma 27/30,5/32/35 t Akseli/napa Pusher-akseli (ohjaava)
RADDT-G2 8×4/10×4 Ilma (maansiirtoajoon) 27/33/36 t Akseli/napa Kantoakseli (ohjaava)

Vetopöydän kytkentäkorkeudet

Vetotapa Alustakorkeus Jousitus Rungon korkeus Vetopöydän korkeus* Rengas Kytkentäkorkeus väh. Nimellinen ajokorkeus**
4×2 X-matala RAD-GR 266 140 295–55 867 912
  X-matala RAD-GR 266 140 295–60 887 932
  Matala
RAD-GR 266 140 315–60 955 1015
  Medium RAD-GR 266 140 315–70 1014 1075
  Medium RAD-GR 300 140 315–70 1031 1092
  Korkea RAD-GR 266 140 315–80 1056 1147
  Korkea
RAD-GR 300 140 315–80 1090 1164
6×2 Matala
RADT-GR 266 160 315–60 975 1035
  Medium RADT-GR 266 160 315–70 1034 1095
  Medium RADT-GR 300 160 315–70 1051 1112
  Korkea
RADT-GR 300 150* 315–80 1160 1234
  Medium RAPD-GR 266 160 315–70 1034 1095
  Medium RAPD-GR 300 160 315–70 1051 1112
  Korkea RAPD-GR 266 160 315–80 1076 1167
  Korkea RAPD-GR 300 160 315–80 1110 1184
6×4 Korkea RADD-GR 300 150* 315–80 1173 1234
8×4 Korkea RAPDD-GR 300 160 315-80 1137 1207

* +60 millimetrin asennuskorkeus
** Korkeudet likimääräisiä

Vetopalkit
Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennettu vetopalkki keskiakseliperävaunulle. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.

Polttoainesäiliöt
Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 480 litraa.

AdBlue-säiliöt
Tilavuudet 32–100 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.

Vetopöydät
Sertifioitu vetopöytäasennus jopa 36 tonnin massoille. L-profiilisia ISO-asennettuja vetopöytiä on tarjolla eri korkuisina – valinnanvaraa on todella hyvin. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopyödän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 140 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.

Jarrut
Lukitukseneston sisältävä elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS) nopeuttaa jarruttamista, parantaa jarrutustehoa ja -tuntumaa ja sisältää useita käteviä ominaisuuksia. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista.

Etupään erillisjousitus
Etupään erillisjousitus tarkoittaa, että etupyörät voivat liikkua pystysuunnassa toisistaan riippumattomasti, mikä tekee ajotuntumasta erinomaisen. Se on saatavana 4×2- ja 6×2-akselirakenteisiin ja sen kuormakapasiteetti on 8,5 tonnia. Etupään erillisjousituksen voi nyt myös yhdistää Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmään.

Volvo Dynamic Steering
Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa.
Volvo Dynamic Steering on nyt saatavana kaikkiin akselirakenteisiin – myös kahdella etuakselilla varustettuihin kuorma-autoihin. Sen saa myös yhdessä etupään erillisjousituksen kanssa.

Teliakselin nosto
Tällä ominaisuudella kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin voi kytkeä irti ja nostaa, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja pienentää kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuorma-auto on kuormattu, akseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti.
Teliakselin nostotoiminto on saatavana levyjarruilla varustettuihin 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin (kaksiakselisella telillä).

Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5, 10 tai 15 tonnia.

Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.

EBS MEDIUM

EBS-tilan ohjaus
EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.

Mäkilähdön aputoiminto
Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on
saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.

Jarrupäällysteen kulumisennuste
Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä. (Vain levyjarruille.)

Automaattinen seisontajarrun vapautus
Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa
kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift -vaihteisto).

TÄYDENTÄVÄT OHJELMAT

Stretch-jarru
Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.

ESP (Electronic Stability Program)
Ajonvakautusjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESP täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin sekä useimpiin neljä- ja viisiakselisiin autoihimme.

Hätäjarruvalo
Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välähtävät neljä kertaa sekunnissa.

Hydraulinen hidastin
Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 680 kW.

Volvon kattavat akselistoratkaisut FH16

Volvon monipuoliset akselistoratkaisut

Tutustu vaihtoehtoihin
Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Miellyttääkö? Lähde koeajolle

Ainoa oikea tapa kokea mukautumiskykyinen alustamme on siirtyä ohjauspyörän taakse. Avaimet saat paikalliselta Volvo jälleenmyyjältäsi.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä