Kuljetus S. Simpanen hoitaa puunkuljetuksia Savon sydänmailla. Volvo I-Shift -ryömintävaihteiston avulla Saku Simpanen kuljettajineen pärjää mäkisissä maastoissa ja huonoissa olosuhteissa.

Simpanen omistaa raakapuun kuljetuksiin erikoistuneen Kuljetus S. Simpanen Oy:n yhdessä vaimonsa Jaana-Riitan kanssa. Saku on toimitusjohtaja ja ajaa kuormia, ja Jaana-Riitta huolehtii taloushallinnosta ja kuljetussuunnittelusta.

Volvo FH 16 sahalla

Simpasen uusin Volvo FH16 on varustettu I-Shiftin ryömintävaihteilla, jotka parantavat liikkeellelähtökykyä vaikeissa olosuhteissa. Muutenkin kaikki on laitettu viimeisen päälle. Simpanen pitää ryömintävaihteen suurimpana hyötynä sitä, että kuorma-auto jaksaa aina lähteä liikkeelle isoillakin massoilla.

– Ryömintäperuutusvaihde on vähintään yhtä hyvä kuin eteen menevät vaihteet. Sen avulla pystyy peruuttamaan ja kääntämään todella tarkasti hallitusti.

Minulla on lähes täydellinen puuauto. Jos luoja loi paremman, niin hän piti sen itsellään

Saku Simpanen, kuljetusyrittäjä, Kuljetus S. Simpanen

Saku Simpanen ohjaamossa

Ryömintävaihde on vain yksi esimerkki siitä, että Simpanen haluaa olla jatkuvasti teknisen kehityksen kärjessä. Kun vuonna 2013 yhdistelmien suurin sallittu kokonaismassa nousi Suomessa 76 tonniin, Simpasen Volvo oli ensimmäisten joukossa muutoskatsastettu uusien massojen mukainen kuorma-auto.

– Haluan koko ajan mennä eteenpäin ja kehittää uutta. Lähes 50 vuoden yhteistyö Volvon kanssa on auttanut meitä menestymään, Simpanen painottaa.

I-Shift -vaihteisto on ohjelmoitu siten, että ryömintävaihteet menevät automaattisesti päälle, kun lähdetään liikkeelle kuorma päällä.

– Ryömintävaihteinen Volvo on hyvä paketti puukuljetuksiin. Siinä on kaikki tarvittavat elementit: tehoa, ajomukavuutta ja turvallisuutta.