Volvo FH

Lue kuljettajien kokemuksia

”Kaksoiskytkinvaihteisto oli valtavan hyvä, siitä ei pääse mihinkään. Se oli maantieajossa saumaton. Kaksoiskytkinvaihteisto oli myös kaupunkiajossa loistava, kun oppi, miten kaasupolkimella vaihdetaan vaihteita. Peruuttaminen onnistui helposti: I-Shift käyttäytyi ennalta arvattavasti, eikä tehnyt mitään yllättäviä hyökkäyksiä.” Joni Ristimäki

 

"Kaksoiskytkinvaihteisto on pätevä ja hyvä peli. Kun lähti mäestä, se kiihdytti nätisti eteenpäin. Vaihteiden vaihtamista ei huomannut, vain aluevaihdon, joten veto pysyi tasaisena mäen päälle asti. Ajoin paljon pitkää matkaa, ja keskinopeus oli 75 kilometriä tunnissa. Kaksoiskytkinvaihteisto oli viikon paras kokemus." Veli-Petteri Ovaska

 

Kuljettajat Joni Ristimäki ja Veli-Petteri Ovaska osallistuivat Volvo Trucksin Älykäs kuljetus -testijaksolle. Lue lisää heidän ja muiden kuljettajien kokemuksia kaksoiskytkinvaihteistosta ja paljon muusta.

Volvo FH16 ja I-Shift DC -kaksoiskytkin tien päällä

Keskity ajamiseen

I-Shift -vaihteisto Volvo FH:ssa

I-Shift tekee ajamisesta helpompaa, turvallisempaa ja mukavampaa. Ei raskasta kytkintä eikä hankalaa vaihteenvalitsinta. Vaihtojen ajoitus on kerta toisensa jälkeen täydellinen. Erittäin mutkaton järjestelmä vähentää väsymystä ja auttaa näin sinua keskittymään tiehen ja ympäröivään liikenteeseen. Ja jos haluat vaihtaa vaihteita itse, voit ottaa ohjat käsiisi vaihteenvalitsimen painikkeella.

Volvo FH -kuorma-auto metsätiellä

Älykkäin vaihteistomme – nyt entistä älykkäämpänä

Markkinoiden kehittynein vaihteisto on nyt saatavana aiempaakin älykkäämpänä versiona äärimmäiseen tasaiseen ja dynaamiseen kiihdytykseen. I-Shift DC -kaksoiskytkin on maailman ensimmäinen raskaisiin kuorma-autoihin kehitetty kaksoiskytkinvaihteisto. Moottoriurheilun vaihteistoista innoituksensa saanut I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa vaihteita sekunnin murto-osassa. Tasaisen voimansiirron ansiosta se muuttaa ajotapasi – ja tehostaa tuottavuuttasi.

Kenneth Storbjörk, SK Trans

– Kaksoiskytkinvaihteiston veto ei katkea missään vaiheessa. Kuljettaja saa olla rauhallisin mielin, sillä Volvo nousee mäet mukavasti ylös. En vaihtaisi kaksoiskytkinvaihteistoa mistään hinnasta pois.

Kenneth Storbjörk, SK Trans

Lue lisää Volvo Visiitistä

Olli Paavola, Pajalanmäen kuljetus

– Kaksoiskytkinvaihteisto on omaa luokkaansa. Liukkailla teillä sen pitokyky on todella hyvä. Vaihteisto säästää aikaa, hermoja ja rahaa. On merkittävä etu, että veto pysyy koko ajan päällä.

Olli Paavola, Pajalanmäen kuljetus

Lue lisää Volvo Visiitistä

Uusi Volvo FH -vetoauto tien päällä

Säästä polttoainetta

I-Shift -vaihteisto on suunniteltu säästämään polttoainetta – jopa 5 prosenttia. Sisäiset energiahäviöt ovat jopa manuaalivaihteistoja pienempiä, mutta suurin merkitys on kuitenkin elektroniikalla. Vaihtojen ajoitus on kerta toisensa jälkeen täydellinen. Tämä pitää huolen siitä, että moottori käy mahdollisimman taloudellisella kierrosalueella sekä Economy- että Performance-ajotilassa. Alamäessä I-Roll myös kytkee voimansiirron käytöstä automaattisesti ja hyödyntää polttoaineen asemesta kuorma-auton liike-energiaa. Polttoainetta säästyy jopa 2 prosenttia enemmän.

Toimintaperiaate

Toimintaperiaate

I-Shift perustuu "perinteiseen" synkronoimattomaan manuaalivaihteistoon – siitä pieni koko ja vähäinen sisäinen tehohäviö. Varsinainen ihme on elektroninen ohjausyksikkö, joka säätelee kytkintä ja vaihteiden vaihtoja. Vaihteisto arvioi jatkuvasti tietoja esimerkiksi ajoneuvon nopeudesta, painosta, tienpinnan kaltevuudesta ja väännön tarpeesta, jotta jokainen vaihto voidaan tehdä piiruntarkasti. Järjestelmä myös viestii moottorin kanssa, jotta se voi pitää suorituskyvyn parhaana mahdollisena säätelemällä kierroksia sekä jarruja.

HD-versio kaikkein raskaimpiin tehtäviin

HD-versio kaikkein raskaimpiin tehtäviin

Jos joudut ajamaan erittäin ankarissa olosuhteissa, erikoisvahvistettu I-Shift on varmasti mieleesi. Se on suunniteltu erityisesti kuorma-autoihin, joilla ajetaan usein yli 10 asteen ylä- tai alamäissä tai muutoin erittäin vaativassa maastossa. Se tarkoittaa, että I-Shift on nyt saatavana olosuhteisiin, joissa manuaalivaihteisto tai automaattinen Powertronic olivat aiemmin ainoat vaihtoehdot.

melonJS

Entistä parempi liikkeellelähtökyky mäkisessä maastossa

I-Shift on nyt entistäkin monipuolisempi ja helpompi ajaa. Automatisoituun vaihteistoon saa nyt yhden tai kaksi ryömintävaihdetta sekä tarvittaessa myös lisäperuutusvaihteita. Raskaita kuormia kuljettavat tietävät, että liikkeellelähtö pysähdyksistä on toisinaan hankalaa, erityisesti mäkisessä maastossa tai huonoissa tieolosuhteissa. Pahimmassa tapauksessa kuorma on purettava tai kuorma-autoa hinattava, ja molemmat vaikuttavat tuhoisasti käyttöasteeseen sekä tuottavuuteen. Varusta I-Shift -vaihteistolla varustettu Volvo FH -kuorma-autosi ryömintävaihteilla ja jätä tällaiset murheet taaksesi. Liikkeellelähtökyky paranee merkittävästi ja kytkimeen kohdistuva rasitus lievenee 75 prosenttia, joten tarpeettomilta korjauksilta vältytään.

Saku Simpanen

Saku Simpanen, Kuljetus S. Simpanen

"Minulla on lähes täydellinen puuauto. Jos luoja loi paremman, niin hän piti sen itsellään"

Kuljetus S. Simpanen hoitaa puunkuljetuksia Savon sydänmailla. Volvo I-Shift -ryömintävaihteiston avulla Saku Simpanen kuljettajineen pärjää mäkisissä maastoissa ja huonoissa olosuhteissa. – Ryömintäperuutusvaihde on vähintään yhtä hyvä kuin eteen menevät vaihteet. Sen avulla pystyy peruuttamaan ja kääntämään todella tarkasti hallitusti.

Lue haastattelu ja katso video
Nicklas Hautanen

Nicklas Hautasen Volvo FH -puuautolla ajetaan erittäin vaativissa olosuhteissa metsäteillä. Ryömintävaihteella varustettu I-Shift on osoittautunut erinomaiseksi ominaisuudeksi: tehoa riittää ja polttoaineen kulutus pysyy kurissa

– Kun aikaisemmin kaikki 9 akselia upposivat maahan, piti kärry ottaa irti ja etsiä renkaille uudet jäljet. Ryömintävaihde on helpottanut ajoa paljon. Vaikka pysähtyisi jyrkkään mäkeen, yhdistelmä lähtee pehmoisesti ja ongelmitta liikkeelle.

Lue lisää Volvo Visiitistä

Pienempi polttoaineenkulutus

Ryömi hitaasti, säästä isosti

Parantaako ryömintävaihteilla varustettu I-Shift todella polttoainetaloutta? Kyllä vain. Aiemmin polttoainetalous ja hyvä liikkeellelähtökyky olivat toisensa poissulkevia asioita. Ryömintävaihteiden ansiosta kuorma-autoon voidaan valita huomattavasti nopeampi taka-akselin välitys, joten hyväkuntoisilla teillä matkanopeutta voidaan ylläpitää huomattavasti pienemmillä kierroksilla. Tämä pienentää polttoaineenkulutusta jopa pari prosenttia.

Täydellistä hallittavuutta erittäin pienillä nopeuksilla

Täydellistä hallittavuutta joka suuntaan

Kuorma-auton ohjaaminen pienillä nopeuksilla on eräs kuljettajan työn haastavimmista osa-alueista. Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin ansiosta välityssuhde on nyt jopa 32:1 (peruutusvaihteella jopa 37:1), joten ajaminen jopa 0,5–2 km/h:n nopeuksilla on mahdollista. Kuorma-auto on aina täysin hallinnassa, joten se on helppo pysäköidä tarkasti kuorman lastaamista tai purkamista varten tai työpäivän ja tuottavuuden pilaavien onnettomuuksien välttämiseksi.

Lisää kuorma-auton monipuolisuutta

Lisää töitä luottavaisin mielin.

Ryömintävaihteilla varustettu I-Shift tekee kuorma-autosta entistä monipuolisemman, joten samaa kuorma-autoa voi käyttää monissa erilaisissa ajo-olosuhteissa ja tehtävissä. Ajatko sekä maastossa että maantiellä? Kuljetatko erikoisraskaita kuormia? Teetkö töitä korkeassa ilmanalassa? Ajatko hidasta ajoa vaativia erikoistehtäviä? Hyvin onnistuu. Ryömintävaihteet lisäävät I-Shift -vaihteiston pituuteen vain 120 mm ja painoon 48 kg.

I-Shift DC -kaksoiskytkin – uudenlainen tapa ajaa

I-Shift DC -kaksoiskytkin – uudenlainen tapa ajaa

I-Shift DC -kaksoiskytkin on maailman ensimmäinen raskaisiin kuorma-autoihin kehitetty kaksoiskytkinvaihteisto, jonka ominaisuuksia ovat erittäin tasainen ja dynaaminen kiihtyvyys. Moottoriurheilun vaihteistoista innoituksensa saanut I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa vaihteita sekunnin murto-osassa. Tasaisen voimansiirron ansiosta se muuttaa ajotapasi – ja tehostaa tuottavuuttasi.

Volvo FH:t

”Kaksoiskytkimellä ajaminen on tasaista kyytiä, siitä ei pääse mihinkään. Kun ajoin paperirullakuormia, odotin, että olisin huomannut vaihteiden vaihdot. Volvo ei niiannut yhtään. Se meni niin hienosti, että ihmettelin, onko kuormaa ollenkaan päällä.” Henri Vanamo

 

"Kuljettaja kiinnittää huomiota siihen, miten auto käyttäytyy ja miten tasaisesti se kulkee. Kaksoiskytkinvaihteistolla vaihtaminen on mukavaa ja tasaista. Myös peruuttaminen on helppoa. Vaihteisto teki työstä älyttömästi helpompaa: peruuttaminen sujui tarkasti ja mäkilähdöissä vaihtaminen oli loistavaa." Samuel Rantala

 

Kuljettajat Henri Vanamo ja Samuel Rantala osallistuivat Volvo Trucksin Älykäs kuljetus -testijaksolle. Lue lisää heidän ja muiden kuljettajien kokemuksia kaksoiskytkinvaihteistosta ja paljon muusta.

Ajomukavuutta ja turvallisuutta

Ajomukavuutta ja turvallisuutta

Jos tehoja tarvitaan paljon ja vaihteita vaihdetaan usein, valitse I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto. Se on ajomukavuudeltaan vertaansa vailla. Vääntömomentti pysyy vakiona, joten vaihteet vaihtuvat kaarteissakin ongelmitta. Voima välittyy renkaisiin tasaisesti, jolloin kiinni jäämisen ja pidon menettämisen riski pienenee. Kyyti on tasaista ja turvallista jopa alamäessä moottorijarrutusta käytettäessä ja pienemmälle vaihdettaessa. I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto on saatavana 460, 500 ja 540 hv:n D13K-moottoreihin.

Kaksoiskytkinvaihteiston tuoma lisäarvo

Kaksoiskytkinvaihteiston tuoma lisäarvo

Kaksoiskytkinvaihteisto voi esivalita seuraavan vaihteen, kun edellinen on vielä kytkettynä. Näin ollen yksi kytkin on vapaana ja toinen kytkettynä. Kahden kytkinakselin sekä nerokkaasti järjestettyjen hammaspyörien ja valitsinosien ansiosta kaksi vaihdetta voi olla samanaikaisesti valittuna. Lopputulos? Vaihtaminen tapahtuu murto-osasekunnissa – ilman vetokatkoksia.

Läpivalaisukuva I-Shift -vaihteistosta

Näin se toimii...

I-Shift perustuu "perinteiseen" synkronoimattomaan manuaalivaihteistoon – siitä pieni koko ja vähäinen sisäinen tehohäviö. Varsinainen ihme on elektroninen ohjausyksikkö, joka säätelee kytkintä ja vaihteiden vaihtoja. Vaihteisto arvioi jatkuvasti tietoja esimerkiksi ajoneuvon nopeudesta, painosta, tienpinnan kaltevuudesta ja väännön tarpeesta, jotta jokainen vaihto voidaan tehdä piiruntarkasti. Järjestelmä myös viestii moottorin kanssa, jotta se voi pitää suorituskyvyn parhaana mahdollisena säätelemällä kierroksia sekä jarruja.

Vaihteiston kaksoiskytkinyksikkö

...ja näin kaksoiskytkin täydentää sen toimintaa

Kaksoiskytkinvaihteisto voi esivalita seuraavan vaihteen, kun edellinen on vielä kytkettynä. Näin ollen yksi kytkin on vapaana ja toinen kytkettynä. Kahden kytkinakselin sekä nerokkaasti järjestettyjen hammaspyörien ja valitsinosien ansiosta kaksi vaihdetta voi olla samanaikaisesti valittuna. Lopputulos? Vaihtaminen tapahtuu murto-osasekunnissa – ilman vetokatkoksia.

Tarkkalan Kuljetus

Volvo Dynamic Steering ja kaksoiskytkinvaihteisto helpottavat kuljettajan työtä

- Volvo sopii minun käteeni. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä helpottaa tosi paljon työtä, tarvittaessa rattia voi pyörittää vaikka sormella. Ei tarvitse polkea, riittää että pitää kenkää kevyesti kaasupolkimen päällä. Liukkailla pikkuteillä kaksoiskytkinvaihteisto on ehdoton, siellä selviää niin paljon helpommin, kertoo kuljettaja Tuomas Niittumäki Tarkkalan Kuljetuksesta.

Lue haastattelu
Millainen I-Shift saisi olla?

Millainen I-Shift saisi olla?

Ohjelmien avulla I-Shift voidaan räätälöidä yksilöllisiin ajo-olosuhteisiin. Valikoimassa on neljä ohjelmapakettia – Maansiirto, Jakeluajo, Taloudellisuus ja Raskaskuljetukset – sekä useita täydentäviä vaihtoehtoja, kuten I-See, ryömintävaihteet sekä voimanoton lisätoiminnot.

Päivitä I-Shift -vaihteistosi

Päivitä I-Shift -vaihteistosi

I-Shift -vaihteisto voidaan päivittää kaikenlaisiin kuljetustehtäviin sopivaksi. Useita vaihtoehtoja, joilla kuljetuksia voidaan tehostaa entisestään.

Tutustu vaihtoehtoihin
Näin I-See voi säästää polttoainetta mäkisessä maastossa

I-See: maksimoi tehokkuus ja säästöt

Mäkisessä maastossa I-Shift ja I-Shift DC -kaksoiskytkin toimivat saumattomasti intuitiivisen I-See -teknologian kanssa ja säästävät entistäkin enemmän polttoainetta.

Tutustu I-See:n toimintaperiaatteisiin
Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Lähde koeajolle

Haluatko kokea I-Shift -vaihteiston ja I-Shift DC -kaksoiskytkimen itse? Ota yhteyttä paikalliseen Volvo jälleenmyyjään ja pyydä avaimet.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä