Dieselmoottorin vääntömomenttikäyrä

Katsaus käyriin

Erinomainen vääntö pienillä kierroksilla. Enimmäisvääntö on käytössä erittäin laajalla kierroslukualueella. Keskikierroksilla enimmäisteho ja enimmäisvääntö kulkevat käsi kädessä. Huomaat eron, kun vertaat vääntökäyriä. Kun kiipeät ohjaamoon, tunnet sen itse: uskomaton kiihtyvyys, ensiluokkainen vetoteho sekä taloudellista ja mukavaa kyytiä. 

Polttoainetaloudellisuus näkyy suoraan kannattavuudessa ja vaikuttaa kestävään kehitykseen

Tehty taloudelliseksi – ja ympäristön huomioivaksi

Parannettu puristussuhde 420 ja 460 hevosvoiman moottoreissa. 500 ja 540 hevosvoiman moottoreissa on uusi optimoitu turboahdin. Kaikissa moottoreissa on yhteispaineruiskutus ja parhaan moottorin ohjauksen varmistaa hienosäädetty ohjelmisto. Lisäksi moottoreiden sisäistä kitkaa on pienennetty. Kaiken tämän tarkoituksena on optimoida polttoainetehokkuus ja varmistaa moottorin erinomainen vääntö ja vasteaika alhaisilla kierroksilla. Tällä kaikella on aidosti vaikutusta tulokseesi. Ympäristöä unohtamatta.

VEB+ -moottorijarru ja sen ainutlaatuinen nokka-akselirakenne

Volvon moottorijarru – VEB+

Patentoitu moottorijarrumme VEB+ jarruttaa D13-moottorissa jopa 510 hv:n (375 kW) ja D16-moottorissa jopa 639 hv:n (470 kW) teholla ainutlaatuisen neljällä keinuvivulla varustetun nokka-akselirakenteen ansiosta. Yhdessä I-Shift -vaihteistomme ja älykkään vakionopeudensäätimen kanssa se auttaa sinua ylläpitämään suurta keskinopeutta heikentämättä turvallisuutta tai taloudellisuutta.

Puhtaammat, vihreämmät moottorit

Volvon Euro 6 -moottorit ovat valtava harppaus matkalla kohti puhtaampia kuljetuksia ja pienempiä ympäristövaikutuksia. Parannukset huomaa erityisesti väännössä ja taloudellisuudessa. Lisäksi hiukkaspäästöt ovat puolittuneet ja typpioksidipäästöt pienentyneet lähes 80 prosenttia Euro 5 -moottoreihin verrattuna.

Euro 6 -ratkaisumme: yleiskatsaus

Euro 6 -ratkaisumme toiminta

1. Moottori
Moottorin uudet osat tehostavat kaasun vaihtoa ja varmistavat, että pakokaasut tulevat jälkikäsittelyjärjestelmään optimilämpötilassa.

2. Seitsemäs suutin
(ei tarvita D13K420-moottorissa)
Erityistä dieselsuutinta käytetään hapetuskatalysaattorin lämmönhallintaan, millä varmistetaan dieselhiukkassuodattimen teho ja SCR:n toimintakunto.

3. Hapetuskatalysaattori (DOC)
DOC tuottaa typpioksidit (NO2), joita hiukkassuodatin tarvitsee hiukkasten tehokkaaseen polttamiseen. Kylmissä olosuhteissa se tuottaa myös regeneroinnissa tarvittavan lämmön.

4. Dieselhiukkassuodatin (DPF)
Suodatin kerää ja taltioi pienhiukkasia (PM), kunnes ne palavat regeneroinnin yhteydessä. Regenerointi tapahtuu automaattisesti, eikä kuljettajan toimia tarvita.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
Sekoitustilassa pakokaasuihin ruiskutetaan AdBlue-ainetta. Kun pakokaasut kulkeutuvat katalysaattoriin, typpioksidit (NO2) muunnetaan tehokkaasti vaarattomaksi typpikaasuksi ja vedeksi.

6. Puhdistuskatalysaattori (ASC)
Viimeinen vaihe ennen pakoputkea. Tässä vaiheessa poistetaan mahdolliset ammoniakkijäämät (NH3).

Volvo FH:ssa on kahdeksan eri teholuokkaa

Valitse haluamasi hevosvoimat

Valittavissa on kahdeksan eri teholuokkaa. Sekä 13-litraisia (D13) että 16-litraisia (D16) vaihtoehtoja on neljä kumpaakin.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä

Enemmän tehoa. Vähemmän polttoainetta.

Voit kokea moottorivalikoimamme tehon ja taloudellisuuden paikallisen Volvo jälleenmyyjäsi luona.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä