Sopii erinomaisesti jätehuoltoon ja kaupunkijakeluun

Ulkopuolelta se näyttää tavalliselta Volvo FE:ltä. Uuden Volvo FE CNG:n konepellin alla on kuitenkin uusi Euro 6 -moottori, jonka käyttövoimana toimii yksinomaan paineistettu maakaasu – tai biokaasu (mieluummin paineistettu). Moottorissa hyödynnetään kipinäsytytteistä tekniikkaa.

Moottori on myös varustettu automaattivaihteistolla. Tuottavuudeltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan se on näin ollen tavallisen Volvo FE -mallin veroinen. Tämä versio on kuitenkin erityisen sopiva lyhyille matkoille, kun pysähdyksiä on paljon – kuten jätehuoltotehtäviin ja kaupunkijakeluun. 

Monet kaupungit eri puolilla maailmaa etsivät vaihtoehtoja dieselkuorma-autoille. Uusiutuvat polttoaineet ovat usein edellytys urakan saamiselle – erityisesti jätehuollossa. Volvo FE CNG -mallin ansiosta voimme nyt tarjota kaupunkiympäristöissä toimiville yrityksille kuorma-auton, jonka ympäristövaikutukset ovat selvästi pienemmät.

Metaanikaasu palaa täysin hajuttomasti. Se sisältää myös erittäin vähän haitallisia hiukkasia. Kun metaani erotellaan biokaasusta – eli orgaanisesta aineksesta – hiilidioksidipäästöt pienenevät jopa 70 prosenttia dieselillä toimiviin kuorma-autoihin verrattuna. 

Pienhiukkasia on jopa niin vähän, että kolmitoimikatalysaattori riittää. Erillistä hiukkassuodatinta ei tarvita eikä myöskään AdBlue-ainetta. 

Euro 6 -moottori FE CNG -malliin

Polttoaineessa tapahtunutta kehitystä täydentävät ominaisuudet, jotka tekevät kaikista Volvo FE -kuorma-autoista suorituskykyisiä ja luotettavia.

FE CNG Euro6 -moottori. 
Teho: 320 hv. Vääntömomentti: 1 356 Nm. Volvo FE CNG -malliin on saatavana 2x4 tai 2x3 polttoainesäiliötä. Paineistetulle kaasulle tarkoitetut säiliöt on sijoitettu alustan molemmille puolille. Optimaalisissa ajo-olosuhteissa toimintasäde voi olla jopa 400 kilometriä kevyessä jakeluajossa ja jopa 250 kilometriä vaativassa jätehuoltoajossa.

Automaattivaihteisto
Uuden kaasukäyttöisen moottorin lisäksi Volvo FE CNG on varustettu automaattivaihteistolla, joten se on tuottavuuden ja suorituskyvyn puolesta tavallisen Volvo FE -mallin veroinen.

Metaanikaasu on polttoaine, josta pitkällä aikavälillä muodostuu kestävä vaihtoehto dieselille. Nyt yhteiskunnan eri toimijoiden on luotava tarvittavat säännöstöt ja edellytykset positiiviselle kehitykselle.

Lars Mårtensson

Volvo Trucksin ympäristöjohtaja

Volvo FE CNG -moottorin teho-/vääntömomenttikäyrä

G9K320 – Teho/vääntömomentti

Volvo FE CNG (Compressed Natural Gas) on kehitetty ensisijaisesti käyttöön, johon liittyy lyhyitä ajosyklejä ja toistuvia pysähdyksiä.

Moottori

  G9K320
Suurin teho alueella 2 000–2 100 rpm 320 hv (239 kW)
Kierr. enint. 2 200 rpm
Vääntö enint. alueella 1 300–1 400 rpm 1 356 Nm
Sylinterien lukumäärä 6
Tilavuus 8,9 dm3
Iskun pituus 144,5 mm
Sylinterin halkaisija 114 mm
Puristussuhde 12:1
Taloudellinen kierroslukualue 1 200–1 700 rpm
Öljynsuodatin Päävirtasuodatin
Öljyjärjestelmän kapasiteetti 27,6 l
Jäähdytysjärjestelmän kapasiteetti 12,4 l
Kuivapaino (moottori) 373 kg
Järjestelmän jännite, moottori 12 V
Järjestelmän jännite, kuorma-auto ja käynnistysmoottori 24 V
Niemi Palvelut

Kaasuautot soveltuvat mainiosti muuttologistiikkaan

Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Ilpo Niemen mukaan kaasukäyttöiseen kalustoon investoiminen on Niemi Palveluille luontevaa, koska ympäristöarvojen huomioiminen ja liikenteen päästöjen vähentäminen ovat yhtiön keskeisiä tavoitteita.

– Sitä tukee, että biokaasu on sataprosenttisesti kotimainen ja uusiutuva polttoaine, jonka pienhiukkaspäästöt ovat nolla prosenttia. Kaasuautot soveltuvat mainiosti muuttologistiikkaan. Henkilökunta on ottanut uuden tekniikan kiinnostuksella vastaan. Heidän kokemuksensa mukaan biokaasuautolla ajaminen ei poikkea merkittävästi muista autoista.

Lue artikkeli

VT

Kokeile sitä itse!

Paikallinen Volvo jälleenmyyjäsi kertoo sinulle mielellään Volvo FE CNG -mallin ominaisuuksista ja eduista.

Etsi paikallinen jälleenmyyjä