Kuorma-autot

Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuutta

Volvo Trucks esittelee uuden Volvo FH- ja Volvo FM kuorma-autoihin tarkoitetun akkujärjestelmän, joka tuottaa riittävästi virtaa kaikkiin ohjaamon sisätilojen toimintoihin ja vähentää akkujen purkautumisesta johtuvia seisokkeja.
Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuutta

- Kuljettajilla on entistä mukavammat oltavat ohjaamossa, kun virtaa riittää kaikkiin tarpeisiin eikä käynnistysakkujen ehtymisen riskiä juuri ole, kertoo Volvo Trucksin sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien tuotepäällikkö Samuel Nerdal.


Uudessa akkujärjestelmässä on kaksi erillistä akkusarjaa - yksi käynnistysmoottoria ja toinen ohjaamon kaikkia muita sähkölaitteita varten. Käynnistysakun ainoa tehtävä on moottorin käynnistäminen, eikä kuorma-auton muu virrankulutus vaikuta siihen. Kaikki muut toiminnot, kuten pysäköintilämmitin, pysäköintijäähdytin, jääkaappi, mediajärjestelmät ja henkilökohtaiset varusteet, kuten kannettavat tietokoneet, matkapuhelimet ja tabletit, saavat virran erillisistä geeliakuista.

Monilla asiakkailla virrantarve kasvaa jatkuvasti, ja geeliakkuteknologiaa hyödyntävä uusi akkuratkaisu täyttää tämän tarpeen. Geeliakkuteknologian ansiosta suuria energiamääriä voidaan varastoida pidempiä aikoja perinteisiin lyijyakkuihin verrattuna.

- Nämä edut näkyvät pääasiassa kaukokuljetustehtävissä ja erityisen kuumissa tai kylmissä ilmasto-olosuhteissa. Kuljettaja voi nauttia hyvistä yöunista jopa kylminä talviöinä heräämättä aika ajoin käynnistämään moottoria akkujen lataamista varten, Nerdal kertoo.

Ja kun käynnistysten määrä vähenee, myös polttoainekulutus ja ympäristövaikutukset pienenevät. - Pysäköity kuorma-auto kuluttaa tyhjäkäynnillä noin kolme litraa polttoainetta tunnissa. Ratkaisumme ansiosta tyhjäkäyntiaika voidaan minimoida, jolloin polttoainekustannuksia voidaan pienentää merkittävästi, Nerdal kertoo.

Uusien geeliakkujen käyttöikä on huomattavasti perinteisiä lyijyakkuja pidempi, ja niissä on myös enemmän lataussyklejä. Vaativien syklien yhteydessä geeliakut kestävätkin vähintään 10-15 kertaa kauemmin.

- Akkujärjestelmämme paitsi turvaa virransaannin erittäin vaativassa käytössä myös parantaa ajoneuvon käyttöastetta ja pienentää sen käyttökustannuksia. Tästä ratkaisusta hyötyvät monet asiakkaat, Nerdal kertoo.


Faktat: Volvo Trucksin uusi akkujärjestelmä

  • Saatavana lisävarusteena uusiin VolvoFH- ja VolvoFM ‑kuorma-autoihin Euroopan markkinoilla.
  • Kaksi akkusarjaa, joilla on erilliset virtapiirit.
  • Sähkötoimisten mukavuusjärjestelmien ja lisävarusteiden virranlähteenä toimivat 210 Ah:n geeliakut.
  • Käynnistysakkujärjestelmä koostuu perinteisistä lyijyakuista, 800A (CCA).
  • Geeliakut voidaan asentaa joko rungon takaosaan (ja käynnistysakut rungon vasemmalle puolelle) tai rungon vasemmalle puolelle yhteiseen akkukoteloon käynnistysakkujen kanssa.

Lisätiedot: 
Mikko Aules, Tuotepäällikkö, Volvo Trucks, Volvo Finland Ab

Puhelin: 010 655 5843, sähköposti mikko.aules@volvo.com

http://www.volvotrucks.fi/

Tätä lehdistötiedotetta tukevaa TV-lähetystasoista videosisältöä ja muuta sisältöä on osoitteessa: http://www.thenewsmarket.com/volvotrucks

Lehdistökuvia ja - videoita: http://images.volvotrucks.com/

Volvo Trucks myy asiakkailleen kuorma-autoja ja kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskisuurista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on vahva 2 000 toimipisteen verkosto yli 120 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 15 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2016 Volvo toimitti maailmanlaajuisesti 102 800 kuorma-autoa. Volvo Trucks kuuluu Volvo Group ‑yhtymään, joka on maailman suurimpia kuorma-, linja- ja maansiirtoautojen sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Yhtymä tarjoaa myös täydelliset rahoituspalvelut. Volvon työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristö.

 

Gallery