Kuorma-autot

HCT parantaa kuljetusten tehokkuutta

Ensimmäiset HCT-yhdistelmien poikkeusluvat päättyvät Suomessa vuoden 2018 lopussa. Kokemukset osoittavat, että maantiekuljetuksissa on säästöpotentiaalia ja Volvon tekniset ratkaisut toimivat hyvin. Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti ja Volvo Trucksin teknisen palvelutiimin päällikkö Markus Heiskanen arvioivat HCT-yhdistelmien tulevaisuutta.
Markus Heiskanen ja Otto Lahti
Markus Heiskanen (vas.) ja Otto Lahti

Millaisia kokemuksia HCT-hankkeista on kertynyt?

OL: Väliraportin mukaan tilavuusperusteisissa kuljetuksissa, jotka ajetaan Jyväskylän eteläpuolella, on helpointa saada hyötyjä. Tie- ja sääolosuhteet ovat eteläisessä Suomessa suotuisammat. Massaperusteisissa kuljetuksissa säästöpotentiaali ei ole yhtä helposti hyödynnettävissä.

Kappaletavarakuljetuksissa on haasteita, jotka edellyttävät asioiden ajattelua uudella tavalla. Jos kuljettajalla menee tunti enemmän aikaa terminaalissa lastausta ja purkua odottaessa tai tehdessä, esimerkiksi työvuorosuunnittelu menee uusiksi.

Mitä tapahtuu, kun ensimmäiset hankkeet päättyvät?

OL: Lupalinjalla jatketaan tulevaisuudessakin, koska muita päätöksiä ei ole tehty. Kuljetusalalla riittää uusia suunnitelmia. Uudet yritykset ovat kiinnostuneita HCT-hankkeista, ja mukana olevat ovat kiinnostuneita laajentamaan omia projektejaan. Uusien projektien pitää viedä kehitystä eteenpäin. Neljä vuotta on jo tehty kokeiluja, ja tyypilliset kipupisteet on paikallistettu.

MH: On mielenkiintoista nähdä, millainen kokonaisuus HCT-hanke on kuljetusyrityksen näkökulmasta. Paljon on jo kokeiltu, mutta varmasti löytyy uutta kokeilemisen arvoista. Volvo on mielellään mukana mahdollistamassa innovatiivisia ratkaisuja, jotka vievät alan kehitystä eteenpäin. Tänäkin vuonna on käynnistynyt monta mielenkiintoista hanketta.

OL: Olin vastikään pohjoismaisessa seminaarissa, jossa oli osallistujia ympäri Eurooppaa. Siellä näkemys oli yksimielinen: kaluston pituus kasvaa tulevaisuudessa, koska kyseisellä teknisellä muutoksella saadaan suurimmat parannukset energiatehokkuuteen. Jossakin vaiheessa todennäköisesti päivitetään myös massoja. Vuonna 2013 tehty korotus 76 tonnin tasolle oli Suomen 11. massojen korotus, ja se tuskin jää viimeiseksi pidemmällä tähtäimellä.

Millaiset tekniset ratkaisut toimivat HCT-kalustossa?

MH: Tehokkuus, turvallisuus, taloudellisuus ja ajettavuus ovat Volvon vahvuuksia myös HCT-autoissa. Volvo tarjoaa monipuolisen alustan erilaisille päällirakenteille ja mahdollistaa innovatiiviset ratkaisut. Volvon tehtaalta saa suoraan kuorma-autoja ja teknisiä ratkaisuja, jotka toimivat kaikkein raskaimmissa kuljetuksissa.

Järein kalustomme, Volvo FH16, käy sellaisenaan HCT-kuljetuksiin. Vaihteisto on aina I-Shift, kun kyseessä on 16-litrainen moottori, ryömintävaihteet ovat vaihtoehto. Liputan napaperien puolesta raskaimmissa massa- ja tilavuusperustaisissa kuljetuksissa. Vaikutus polttoaineen kulutukseen on todella pieni, samalla alustan käytettävyys paranee. Perävälityksissä on enemmän valinnanvaraa, ne riippuvat ajotehtävistä.

Millaiset säästöt HCT-kuljetukset mahdollistavat?

OL: Suurissa tavaravirroissa on merkittävä säästöpotentiaali. Massatavarakuljetuksissa suoritetta on mahdollista lisätä jopa 20 prosenttia ilman henkilöstökulujen nousua. Suurempi määrä voidaan kuljettaa kerralla pienellä lisätyöllä. 5–10 prosentin pudotus polttoainekuluissa on realistinen arvio. Säästöpotentiaali on 10 prosentin luokkaa kokonaiskuluissa.

Kappaletavarakuljetuksien tehostamispotentiaali riippuu siitä, kuinka paljon aikaa kuluu lastaamiseen ja purkamiseen. Se vaikuttaa henkilöstökuluihin kuljetusyksikköä kohden. Polttoaineensäästöissä voidaan päästä 10–20 prosentin luokkaan.

Suurimmat säästöt saavutetaan pitkien merikonttien ajoissa, joissa kuormakoko kasvaa monessa tapauksessa 100 prosenttia. Kevyiden enintään 20 tonnia painavien konttien kohdalla yli 20 prosentin säästöt kokonaiskuluissa ovat täysin realistisia kokeiluissa mitattujen tulosten perusteella.

HCT-autot

HCT tulee sanoista High Capacity Transport

Joko yli 25,25 metriä pitkiä tai niiden kokonaismassa on yli 76 tonnia

HCT-yhdistelmiä on liikenteessä 39 kpl, niistä puolet on Volvoja (tilanne lokakuu 2017)

Liikennöivät Trafilta anottavalla poikkeusluvalla

Lupa voidaan myöntää uuden tekniikan kokeilun, tuotekehityksen tai muun erityisen syyn takia

Kokeiluprojektit ovat määräaikaisia, ja niihin liittyy raportointivelvoitteita (viranomaisille)