Kuorma-autot

Sorakuormat perille laadukkaasti ja varmasti

Laadukas sora ja varmat toimitukset ovat Pärhä Oy:n toiminnan perusta. Jotta asiakkaille annetut lupaukset pystytään täyttämään, tarvitaan luotettava kuljetuskalusto. Volvo on se merkki, johon yrityksessä luotetaan.
Pärhä Oy kiviasema

Kaivinkone nostaa kalliosta räjäytettyä kivimassaa murskauslaitoksen kuljettimelle. Paikka on Pärhä Oy:n omistama Peruskallion kiviasema Nastolassa. Neljältä linjalta putoaa maahan eri kokoista sepeliä, jonka pyöräkuormaajat kuljettavat omiin varastokasoihinsa.

Tommi Pärhä pysäköi Volvo FH16 750 -kasettiyhdistelmän sateen kasteleman montun pohjalle. Hän hyppää Volvo pyöräkuormaajan ratin taakse ja lastaa sorakuorman, jonka määränpää on nastolalainen yksityistie. Tommi on työskennellyt kuljettajana perheyrityksessä 1,5 vuotta, mutta hän on ollut mukana firman toiminnassa siitä lähtien, kun oppi kävelemään.

Tommi Pärhän mielestä Volvo soveltuu hyvin kiviaineksen ajoon. Hyödyllisimmät ominaisuudet ovat Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä ja I-Shiftin ryömintävaihteet.

– Ajo-olosuhteet ovat paikoin haastavia, ja ahtaissa paikoissa rattia joutuu pyörittelemään paljon. Volvon sähköinen ohjaus on herkkä ja mukava. Ryömintävaihteen ansiosta Volvo lähtee liikkeelle raskailla kuormilla pehmeiltäkin alustoilta, hän sanoo.

Tommi Pärhän mukaan I-See -vakionopeudensäätimestä on hyötyä pidemmillä matkoilla Porvooseen. Varsinkin kuorma päällä järjestelmä toimii hyvin.

– Mitä huonompi kuljettaja, sitä tärkeämpi fiksu vakionopeudensäädin on. Se säästää polttoainetta vaihtamalla vapaalle ennen mäenlakea ja rullaamalla alamäkeen.

Pärhä Oy on päijäthämäläinen kiviainesten toimituksiin erikoistunut perheyritys. Veljekset Petri ja Jari Pärhä omistavat firman puoliksi. Petrin vaimo Helena huolehtii toimistolla taloushallinnosta ja Tommi-poika on kuljettajana. Kristiina-tytär työskentelee sekä toimistolla että yhdistelmän ratin takana. Henkilökunnan kokonaismäärä on 14.

Veljesten Tuomo-isä perusti yrityksen vuonna 1980. Vuoteen 2006 asti firma keskittyi metsätöihin. Reilu kymmenen vuotta sitten hankittiin ensimmäiset omat murskaimet, ja Pärhä aloitti kiviainesbisneksen tosissaan. Siitä on tullut yrityksen pääliiketoiminta, ja metsäkoneet ovat jääneet pois.

– Vuodesta 2008 lähtien olemme toimittaneet betonikiviaineksia. Meillä on viisi betonitehdasta asiakkaina, ja ne ovat liiketoiminnan peruspilari ympäri vuoden. Se on tärkeää varsinkin talvella, jolloin rakentaminen hiljenee, kertoo Petri Pärhä.

Pärhä Oy:llä on neljä Volvon kasettiyhdistelmää ja yksi Volvon puoliperän vetäjä sekä viisi Volvon pyöräkuormaajaa. Kahdesta kaivinkoneesta toinen on Volvo.

– Emme ole ihan täydellinen Volvo talo mutta melkein, Petri Pärhä sanoo.

Yrityksellä on oma murskauskalusto, jolla tehdään omien tuotteiden lisäksi murskausta myös muille. Kiviainesten lisäksi toimitetaan myös puutarhamultaa.

Petri Pärhän mukaan laatu ja toimintavarmuus ovat kiviainesbisneksen kulmakivet. Hyvät raaka-aineet varmistavat laadukkaat tuotteet, ja toimintavarmuus pitää asiakkaiden tuotannon käynnissä.

– Betonilaitos ei saa hörpätä tyhjää. Se ei ole selitys, että auto hajosi. Jos toimitus ei tule perille, siitä seuraa heti sanktiot meille.

Jari Pärhä korostaa, että uusi ja ajanmukainen kalusto on tärkeä menestystekijä. Yrityksen huoltopolitiikka on se, että autot huolletaan ja korjataan ennakkoon. Hyvän kaluston lisäksi tarvitaan ammattitaitoista henkilökuntaa.

– Meillä on osaava porukka, ja vaihtuvuus on pientä. Siksi ei koko ajan tarvitse kouluttaa uutta henkilökuntaa. Se on melkein niin, että kun tulee taloon töihin, niin täältä jää myös eläkkeelle, Petri Pärhä sanoo.

Jari ja Petri Pärhä ovat olleet tyytyväisiä Volvon huolto- ja korjaussopimuksiin. Neljässä uusimmassa Volvossa on Gold-sopimukset.

– Luotettavan kaluston merkitys on meille todella suuri. Emme voi odottaa, että onko pajalla tilaa huomenna tai ylihuomenna. Vikatilanteissa autot pitää saada heti työn alle, he sanovat.

Viidestä autosta viisi on Volvoja. Se kertoo omaa kieltään.

Millaisia kokemuksia Volvoista on kertynyt vuosien varrella?

– Viidestä autosta viisi on Volvoja. Se kertoo omaa kieltään, Petri Pärhä toteaa.

Kesä on sesonkiaikaa kiviainestoimituksissa, koska silloin rakentaminen on vilkkaimmillaan. Liukkaudentorjunta työllistää talvisin, siinä tarvitaan sepeliä ja hiekkaa. Kiviainesta saadaan neljältä omalta tuotantoalueelta.

Helena Pärhä kertoo, että multakuormia tilataan erityisesti keväisin ja syksyisin. Kun ruoho alkaa kasvaa, syttyy into laittaa puutarhaa. Syksyllä puolestaan rakennusprojektit valmistuvat, ja silloin on toinen tyypillinen hetki laittaa piha kuntoon.

Sujuvat toimitukset ovat tärkeitä, koska kuljetuksen osuus lopputuotteen hinnasta on keskimäärin kolmasosa. Palkkojen jälkeen polttoaine on suurin kuluerä kuljetuksissa. Siksi sitä seurataan tarkasti.

– Meillä on käytössä Dynafleet, joka on erinomainen työkalu seurantaan. Saan viikoittain raportit sähköpostiin. Meillä on yksi merkki ja samat lenkit, joten vertailu on helppoa. Kuljettajat näkevät omat tuloksensa kätevästi kännykkäsovelluksesta, Petri Pärhä kertoo.

Pärhä Oy

Kotipaikka: Heinämaa, Orimattila

Perustettu: v. 1980

Yhtiömuoto: perheyritys

Omistajat: Petri ja Jari Pärhä

Liiketoiminta: Erikoistunut kiviaineksiin

Palvelut: kiviaines-, kuljetus-, murskaus- ja seulontapalvelut

Asiakkaat: mm. betoni- ja asfalttitehtaat, kunnat, yksityiset rakentajat ja maansiirtoliikkeet

Kuljetuskalusto: 2 kpl Volvo FH16 750 (76t), Volvo FH16 650 (76t), Volvo FH16 600 (64t) ja Volvo FH13 540 (lavetti & sorakippari)

"Kaluston toimintavarmuudella on erittäin suuri merkitys"

Katso yrityksen videohaastattelu täältä