Kuorma-autot

Jakeluliikenteen moniosaaja

Niemi Palvelut hoitaa muuttokuljetuksia ympäristöystävällisesti Volvo FE CNG -kaasuautoilla. Martelan muuttologistiikka luistaa muttei lipsu Volvo FL -jakeluautoilla.
Volvo FL Martela

Volvolla on monipuolinen valikoima jakeluliikenteeseen sopivia malleja, jotka voi räätälöidä sopiviksi erilaisiin kuljetus- ja käyttötehtäviin.

Niemi Palvelut on asettanut itselleen kunnianhimoiset tavoitteet: vastuullisuusperiaatteiden ja ympäristöohjelman mukaisesti yrityksen pienhiukkaspäästöt ovat nolla vuoteen 2040 mennessä. Tästä syystä muutto- ja logistiikka-alan palveluyritys on hankkinut kaasukäyttöistä kalustoa, joista kaksi on Volvo FE CNG -kaasuautoja.

CNG eli compressed natural gas on paineistettua maakaasua, joka soveltuu lähi- ja alueliikenteen polttoaineeksi. Niemi Palveluiden kaasuautoissa käytetään Gasumin biokaasua, joka valmistetaan biohajoavista raaka-aineista.

Toimitusjohtaja Ilpo Niemen mukaan kaasukäyttöiseen kalustoon investoiminen on Niemi Palveluille luontevaa, koska ympäristöarvojen huomioiminen ja liikenteen päästöjen vähentäminen ovat yhtiön keskeisiä tavoitteita.

– Sitä tukee, että biokaasu on sataprosenttisesti kotimainen ja uusiutuva polttoaine, jonka pienhiukkaspäästöt ovat nolla prosenttia.

Niemi Palveluiden kaasuautoilla hoidetaan pääsääntöisesti kuluttaja- ja yritysmuuttoja sekä valtion ja kuntien virastojen ja liikelaitosten muutto- ja muutosprojekteja. Autoja käytetään myös erilaisissa koti-, toimisto- ja julkitilakalusteiden jakeluajoissa. Kaasuautojen toimintasäde on noin 300 kilometriä.

Ilpo Niemen mukaan kokemukset kaasuautoista ovat olleet hyviä.


– Kaasuautot soveltuvat mainiosti muuttologistiikkaan. Henkilökunta on ottanut uuden tekniikan kiinnostuksella vastaan. Heidän kokemuksensa mukaan biokaasuautolla ajaminen ei poikkea merkittävästi muista autoista. 

Myös tankkaaminen on sujunut hyvin. Kokeneemmat kuljettajat ovat opastaneet ensikertalaisia uudenlaiseen tankkaamiseen. Biokaasuautoissa on tiettyjä etuja myös kuljettajan kannalta. Esimerkiksi kaasuauton tankkaaminen on hygieenisempää, eikä siinä muodostu ihmiselle haitallisia höyryjä, kuten dieseliä tankatessa.

Suurimmassa osassa Niemi Palveluiden muutoista välimatka muutettavien paikkojen välillä ei ole kovin pitkä, joten harvemmassa sijaitsevat tankkausasematkaan eivät ole ongelma. Kaasun jakeluverkko ja saatavuus paranevat koko ajan.

Kalustopäällikkö Ville Mamian mukaan vaihteiston sujuva toiminta ja auton ketteryys ahtaissa paikoissa ovat ajoneuvon tärkeimmät tekniset ominaisuudet muuttologistiikassa. Volvo tarjoaa tähän tehtävään toimivan paketin.

– Muuttoauto on koon suhteen eräänlainen kompromissi. Toisaalta kokoa saisi olla, että kyytiin mahtuu isonkin muuton tavarat. Toisaalta liian korkea ja pitkä auto hankaloittaa tai jopa estää pääsyn lähelle kohdetta.

Niemi Palveluiden muuttoautoissa on täysilmajousitus, ja autot on varustettu perälaudalla. Kuormatilojen seinät on pehmustettu huovalla, ja kuorman sidontakiskot ovat upotettuna seinään. Tämä ehkäisee kuljetettavan tavaran naarmuuntumista lastatessa ja purettaessa.

– Kuormatiloissa on lisäksi muun muassa kattokruunukoukut ja henkaritangot. Osasta isoista muuttoautoista löytyy kylkiaukeava kuormatila, kuormatilan lämmitys ja kuormatilan sähkökytkentä. Sähkökytkentä mahdollistaa esimerkiksi pakastimen muuttamisen virrat päällä, Mamia kertoo.

Martelan muuttologistiikan pyörät rullaavat hyvän suunnittelun ja kaluston ansiosta. Volvo FL -muuttoautot ovat tärkeä lenkki tässä toimitusketjussa.

Martela on työympäristöjen toimittaja, jonka kokonaispalvelu kattaa kaiken määrittelystä ja suunnittelusta muuttoon ja ylläpitoon saakka. Logistiikan langat yhtiö pitää omissa käsissään.

– Tuotteiden käsittely ja sijoittelu edellyttävät omaa osaamista ja ammattitaitoa. Siksi hoidamme kuljetukset ja asennukset itse, kertoo Martelan Sourcing Manager Janne Nurmela.

Martelan toimitusten tärkein lenkki sijaitsee Vihdin Nummelassa, josta lähetetään tuotteet Suomen lisäksi muualle Skandinaviaan. Ajoneuvoja ja logistiikkahenkilökuntaa on myös Vantaalla, Tampereella, Turussa, Oulussa ja Kuopiossa sekä seitsemällä pienemmällä paikkakunnalla. Logistiikan merkitys on suuri vastuullisuuden näkökulmasta.

– Hyvällä suunnittelulla ja kalustolla voidaan pienentää ympäristövaikutuksia. Tehokas logistiikka näkyy myös taloudellisessa tuloksessa, Nurmela muistuttaa.

Martelan kuljetuskalustosta hieman yli puolet on raskaampia ajoneuvoja ja loput kevyempiä pakettiautoja. Noin neljännes raskaasta kalustosta on Volvoja.

– Kokonaisvaltainen palvelu, laatu ja yhteistyön sujuvuus vaikuttivat valintaan, Nurmela luettelee.

Kuljettajat olivat alusta asti mukana hankintaprosessissa, ja heidän näkemyksensä otettiin huomioon. Näin voitiin varmistaa kaluston käytettävyys ja soveltuvuus muuttologistiikkaan.

– Saimme Volvolta ammattitaitoista apua suunnittelussa. Näin löysimme meille sopivan ratkaisun, Nurmela kertoo.

Martela hyödyntää Volvon huolto- ja korjauspalveluita sekä koulutuksia. Lisäksi yhtiö käyttää Volvon vuokrakalustoa kesä- ja joulukuun ruuhkahuippuina.

– Volvo on meille tärkeä kumppani, ja yhteistyö on sujunut hyvin. Mietimme yhdessä, miten asioita voi kehittää ja viedä eteenpäin, Nurmela sanoo.

Ajoneuvo on kuljettajien ja muuttotyöntekijöiden työympäristö. Siksi Martela haluaa panostaa sen suunnitteluun yhtä paljon kuin omien asiakkaidensa työympäristöjen toteutuksiin. Muuttoauto on myös tiimin tärkein työväline.

– Jos kuljettaja ei tiedä, miten auto toimii, hienot ominaisuudet menevät hukkaan. Volvon käyttökoulutukset ovat olleet tässä mielessä todella hyödyllisiä, Nurmela toteaa.

Nurmelan mukaan hyvin työssään viihtyvät muuttotyöntekijät ovat myös tehokkaita. Viihtyisyys on monesti kiinni pienistä yksityiskohdista. Martelan kuljettajat ovat esimerkiksi pitäneet siitä, että myös kuormatilassa on radion kaiuttimet.

Kuljetettavat huonekalut ovat erikokoisia ja -muotoisia. Jotta lähetykset saapuvat ehjänä perille, lastaamisessa tarvitaan ammattitaitoa ja silmää, joka kehittyy vain koulutuksen ja kokemuksen myötä. Ajojärjestelijöiden osaaminen on tärkeää, jotta kuljetukset voidaan hoitaa taloudellisesti ja tehokkaasti.

– Pyrimme ajamaan vain täysiä kuormia, ja reittien suunnittelulla voidaan vaikuttaa polttoaineenkulutukseen. Myös kuljettajien ajotavalla on suuri merkitys, Nurmela toteaa.

Lue lisää Volvo FL:stä

Lue lisää Volvo FE:stä

Lue lisää Volvo FE CNG -kaasuautosta