Kuorma-autot

Teliakseli ylös, polttoaineenkulutus alas

SK Transin Kenneth Storbjörk on purkanut pylväskuorman Pellon kunnassa, joka sijaitsee keskellä Pohjoiskalottia. Edessä on 450 kilometrin ajomatka tyhjänä Kruunupyyhyn.
SK Trans, Kenneth Storbjörk

Hän kytkee Volvo FH:n kojelaudan painikkeesta vetoakselin irti ja nostaa sen ylös. Näin paluumatkalla säästyy polttoainetta.

Kruunupyyläinen SK Trans on perheyritys, jota Kenneth Storbjörk vetää. Hänen isänsä ja yrityksen perustaja, 71-vuotias Stig Storbjörk, on edelleen mukana ajamassa pylväitä. Kuljetusliike ajaa neljän kuorma-auton voimin pylväitä ja tukkeja Suomessa ja Pohjoismaissa.

Pylväsautoissa on raskas keula, sillä nosturi sijaitsee ohjaamon takana. Huonoilla metsäteillä tarvitaan telivetoa, ja myös I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto helpottaa metsässä ajamista.

– Teliakselin nostotoiminnon ansiosta tyhjänä ajo sujuu taloudellisemmin, kertoo Storbjörk.

– Kaksoiskytkinvaihteiston veto ei katkea missään vaiheessa. Kuljettaja saa olla rauhallisin mielin, sillä Volvo nousee mäet mukavasti ylös. En vaihtaisi kaksoiskytkinvaihteistoa mistään hinnasta pois.


SK Transin kaksi viimeisintä uutta kuorma-autoa ovat olleet Volvoja. Niiden uudet ominaisuudet vakuuttivat sekä kuljettajat että Kenneth Storbjörkin siitä, että oli aika kokeilla uutta merkkiä. Siirtymistä tasoittivat myös kokemukset Wetterin Kokkolan-toimipisteen hyvistä huoltopalveluista.

Lue lisää I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteistosta

Lue lisää teliakselin nostosta