Hän kytkee Volvo FH:n kojelaudan painikkeesta vetoakselin irti ja nostaa sen ylös. Näin paluumatkalla säästyy polttoainetta.
Kruunupyyläinen SK Trans on perheyritys, jota Kenneth Storbjörk vetää. Hänen isänsä ja yrityksen perustaja, 71-vuotias Stig Storbjörk, on edelleen mukana ajamassa pylväitä. Kuljetusliike ajaa neljän kuorma-auton voimin pylväitä ja tukkeja Suomessa ja Pohjoismaissa.
Pylväsautoissa on raskas keula, sillä nosturi sijaitsee ohjaamon takana. Huonoilla metsäteillä tarvitaan telivetoa, ja myös I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto helpottaa metsässä ajamista.
– Teliakselin nostotoiminnon ansiosta tyhjänä ajo sujuu taloudellisemmin, kertoo Storbjörk.
– Kaksoiskytkinvaihteiston veto ei katkea missään vaiheessa. Kuljettaja saa olla rauhallisin mielin, sillä Volvo nousee mäet mukavasti ylös. En vaihtaisi kaksoiskytkinvaihteistoa mistään hinnasta pois.
SK Transin kaksi viimeisintä uutta kuorma-autoa ovat olleet Volvoja. Niiden uudet ominaisuudet vakuuttivat sekä kuljettajat että Kenneth Storbjörkin siitä, että oli aika kokeilla uutta merkkiä. Siirtymistä tasoittivat myös kokemukset Wetterin Kokkolan-toimipisteen hyvistä huoltopalveluista.