Seitsemännellä testiviikolla kehuja Volvo FH:sta ja Volvon palveluista keräsivät mm. vakionopeudensäädin,  vaihteisto, hallintalaitteet, ohjaamon tilavuus ja työympäristö, turvallisuusjärjestelmät ja Dynafleetin ominaisuudet kuljettajalle.

Tutkaohjattu vakionopeudensäädin oli tosi kätevä

Toni Puolatie, Kuljetusliike Juha Korpivaara Oy

Toni Puolatie Kuljetusliike Juha Korpivaara Oy:stä oppi viikon aikana hyvin hyödyntämään Volvo FH:n uusia ominaisuuksia. Tutkaohjattu vakionopeudensäädin helpotti Puolatien ajamista maantiellä, ja omia ajotapoja ja kulutusta oli kätevä seurata Dynafleetin avulla.

Volvo FH:t keulat

"Volvo oli mukava peli ajella. Monelle sanoinkin, että huolisin Volvon vakituiseksi ajokiksi. Tällaisella lähtisi mielellään pidempäänkin reissuun. Ohjaamon sisustus ja hallintalaitteet ajoivat hyvin asiansa, ja tavarat sai mallikkaaseen järjestykseen. Penkki oli erinomainen pitkälle kaverille.

Tutkaohjattu vakionopeudensäädin oli tosi kätevä maantiellä. Kun ajoin toisen kuorma-auton perässä, ei tarvinnut koskea mihinkään, ja vauhti pysyi samana kuin työkaverilla edessä."

Volvon turvallisuutta parantavat ominaisuudet, kuten kaistavahdit ja muut, ovat hyödyllisiä. Autojen pitääkin kehittyä. Oikea asenne on se, että uudet jutut otetaan käyttöön. Kaikkia avustimia kannattaa käyttää, eikä työpäivää kannata aloittaa ottamalla ne pois päältä.

Volvo FH satamassa

"Testiviikon aluksi järjestetty koulutus oli hyvä. Siellä paneuduttiin asioihin, joita tuli itsekin mietittyä viikon aikana. Olen aikaisemmin ajanut pari pykälää vanhemmilla Volvoilla, alla oli siis tuttu peli.

Volvo FH meni hyvin jakoajossa. Ajoin kappaletavaraa Kouvolassa ja Anjalankoskella. Matkat olivat lyhyitä, välissä oli 15 kilometrin maantiesiirtymä. Rullausta käytin, kun siirryin Kouvolan terminaalista Anjalankosken suuntaan. Tykkimäen kohdalla sai rullattua yllättävän pitkälle."

Kaksoiskytkinvaihteisto ei nykinyt yhtään. Ajaminen oli pehmeää, eikä vaihtamisia huomannut.

Volvo FH ajaa aamulla

"I-Shift ei tehnyt ihmeellisiä ratkaisuja, joten manuaalipuolta ei tarvinnut käyttää. Olen aina tykännyt Volvon vaihdelaatikosta, jo ennen kaksoiskytkintä.

Viikon aikana opin hyödyntämään tehokkaasti Volvon uusia ominaisuuksia, kuten I-Seetä. Oli myös kiinnostavaa seurata omia ajotapoja ja kulutusta Dynafleetin kanssa. Se on yksinkertainen, selkeä ja looginen niin kuin tuollaisen sovelluksen pitääkin.

Vuoron päätteeksi tai viimeistään kotona tarkistin mobiilisovelluksesta, miten päivä oli sujunut. Joskus katsoin tulokset suoraan auton näytöltä. Se vie vain minuutin työpäivästä, mutta hyöty on huomattava."

Volvo FH kääntyy

Viikon aikana sanottua

"Veb-moottorijarru on tosi hyvä"

"Vaihteisto vaihtaa hienosti"

”ACC-tutka on tosi hyvä”

Muutamia lukuja - Seitsemäs testiviikko

Ajettu aika kaikilla autoilla yhteensä: 108:07 h

Kokonaismatka: 6071 km

Polttoaineen keskikulutus: 31,19 l/100 km

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Tutustu yrityksiin