Kuudennella testiviikolla mukana olleet yritykset arvostivat Volvo FH:ssa ja Volvon palveluissa mm. vaihteistoa, työympäristöä ja Dynafleet –sovelluksen toimintaa.

Volvo vastasi kaasuun herkästi

Satu Lampinen, Kuljetusliike J ja R Laatikainen Ky

Satu Lampinen Kuljetusliike J ja R Laatikainen Ky:stä piti siitä, että Volvo vastasi kaasuun herkästi ja väänsi mäissä, ja tankkaamassa tarvitsi käydä totuttua harvemmin. Rullaus, vakionopeudensäädin ja Dynafleet pitivät kulutuksen kurissa.

Volvo FH kuorma-auton keula

"Tein viikon aikana kolme reissua Volvolla. Ajoin kappaletavaraa Mikkelistä Joensuuhun, Uimaharjusta haettiin sellua etelään. Volvo toimi näissä ajoissa hyvin. Volvo jaksoi mäet hienosti, se oli väännöltään parempi kuin vakiajokkini. Myös ajettavuus oli erinomainen. Volvon alusta oli riittävän jäykkä, eikä auto jäänyt tiellä olevien monttujen jäljiltä hyllymään.

Volvo vastasi kaasuun herkästi, mistä oli hyötyä ylämäissä ja kiihdytyksissä. Tietyömaiden vuoksi joutui välillä hiljentämään vauhtia. Kiihdytys takaisin matkavauhtiin ei kestänyt kauaa. Pääsin nopeasti liikenteeseen mukaan, enkä joutunut olemaan tien tukkona."

Kaksoiskytkinvaihteisto vaihtoi tosi nätisti. Meno oli mukavan tasaista, ei yhtään repivää – myös raskailla kuormilla ja mäissä. Isoilla painoilla vaihtaminen oli niin nopeaa, ettei vauhti hyytynyt yhtään.

Volvo FH kiihdyttää

"Rullaus oli entuudestaan tuttua. Volvo kuitenkin rullasi paremmin, herkemmin ja pidemmälle kuin olin tottunut. Käytin rullausta aina, kun se oli mahdollista. Kyllä sen avulla saa tehtyä polttoaineen säästöjä.

Yllättävän vähän tarvitsi tehdä hyvien tulosten eteen. En muuttanut ajotapojani mitenkään, rullaukseen kiinnitin enemmän huomiota. Auto teki itse suurimman työn. Vakionopeudensäädin oli tosi näppärä."

Volvo kulutti vähemmän kuin vakiajokkini. Hyvinkää–Joensuu-lenkillä tankkasin Volvon kerran, tavallisesti sillä reissulla tarvitsee tankata kahdesti. Alhainen kulutus on tietenkin omistajalle tärkeä juttu.

Volvo FH etukulma

"Tuli tosi nopeasti tunne, että olisin ajanut Volvolla pidempäänkin. Volvo oli kodikas ja käteen sopiva. Ohjaamossa kaikki oli käden ulottuvilla. Näppäimet oli sijoitettu siten, että ne ymmärsi naisen logiikallakin. Sirojen peilien ja A-pilarin ansiosta näkyvyys ulos oli hyvä.

Testiviikon jälkeen selkäni ei ollut niin jumissa kuin sillä on tapana olla. Myös meidän firman kookkaammat kaverit kävivät koeistumassa Volvon. He kiittelivät, ettei tarvitse istua polvet kiinni kojelaudassa.

Minulla oli ajoparini kanssa kisa, kumpi ajaa viikon paremmin. Vertailimme tuloksia ja keskustelimme, miten toinen toimii tietyissä tilanteissa ja miten asioita voi tehdä paremmin. Työkaverini oli tällä kertaa kaksi sijaa parempi."

Volvo FH etukulma

"Dynafleet on selkeä ja helppokäyttöinen. Omia ajotapoja ja kulutusta tuli seurattua enemmän, koska sen pystyi tekemään reaaliajassa ja mielenkiintoisella tavalla. Dynafleetistä näki helposti, mitä oli tullut touhuttua tien päällä.

Viikko oli kovin lyhyt aika. Olisin jatkanut Volvolla ajamista mieluusti pidempäänkin."

Volvo FH kuorma-auto kääntyy

Viikon aikana sanottua

”H******n hyvä vehje”

”Ei tunnu työnteolta kun tällä ajaa”

”Nopeasti sai tuntuman autoon”

”Parhaimpia autoja, mitä olen koskaan ajanut”

”Tosi hyvin rullaa”

Muutamia lukuja - Kuudes testiviikko

Ajettu aika kaikilla autoilla yhteensä: 201:07 h
Kokonaismatka: 13 301 km
Autojen keskinopeus: 69 km/h

Volvo FH satamassa

Raportti Älykäs kuljetus -testijaksosta

Tilaa nyt!
Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Tutustu yrityksiin