Neljännellä testiviikolla mukana olleet yritykset arvostivat Volvo FH:ssa ja Volvon palveluissa mm. auton ajettavuutta, voimansiirtolinjaa kokonaisuutena, kaksoiskytkinvaihteistoa, auton mukavuutta sekä Dynafleetin mobiilisovellusta ja siitä saatavia tietoja.

Dynafleet antoi mahdottoman hyvin tietoa kuljettajalle

Joni Ristimäki, Kuljetusliike Eero Huhtala Oy

Joni Ristimäki Kuljetusliike Eero Huhtala Oy:stä ei ollut aikaisemmin istunut Volvon ratin takana, mutta siitä huolimatta hän pääsi nopeasti sisään Volvo FH:n hienouksiin. Dynafleet, kaksoiskytkinvaihteisto ja automaattinen käsijarru olivat niin mukava kokemus, että se olisi voinut jatkua pidempäänkin.

Volvo FH terminaalilla

"Olen ajanut kymmenen vuotta raskasta kalustoa, mutta ikinä aikaisemmin en ole ajanut Volvoa. Mielelläni olisin ajanut enemmänkin, koska viikko meni niin mukavasti. Juuri kun pääsi kunnolla vauhtiin, viikko loppui. Aluksi kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Volvossa kiinnitin huomiota tasaiseen ajettavuuteen.

Eniten tykkään seurata polttoaineen kulutusta. Dynafleet antoi mahdottoman hyvin tietoa kuljettajalle. Sen avulla kuljettaja voi seurata omaa tekemistään ja parantaa sitä. Dynafleetissä on paljon hyödyllisiä parametreja. Käytin mobiilisovellusta, ja ajon aikana Dynafleet oli koko ajan auki auton näytöllä. Jos jokin arvo tippui, näin heti, mitä pitää tehdä toisin"

Volvoa ajaessa ei koko ajan tarvinnut pelata nintendoa. Jos oma ajotapa on entuudestaan taloudellinen, luvut pysyvät tapissa ilman suuria ponnisteluja.

Volvo FH etukulma

"Volvo oli helposti lähestyttävä. Kaikki toiminnot löytyivät helposti, ja ajotietokonetta oppi käyttämään puolessa tunnissa. Kun katkaisimien paikan oli löytänyt kerran kojetaulussa, jatkossa kyllä muisti, missä ne ovat.

Ajoin Volvolla kaksi pidempää reissua Seinäjoki–Vantaa-välillä ja yhden yövuoron lähimaastossa, Seinäjoki–Vaasa-reitillä. Seinäjoelta Vantaalle vietiin kukkamultaa, maanantaina lisänä oli kermaviiliä ja tiistaina puuroa. Ylöspäin tuli elintarvikkeiden jakelukuormia.

Volvo soveltui tähän tehtävään erittäin hyvin."

Kaksoiskytkinvaihteisto oli valtavan hyvä, siitä ei pääse mihinkään. Se oli maantieajossa saumaton. Kaksoiskytkinvaihteisto oli myös kaupunkiajossa loistava, kun oppi, miten kaasupolkimella vaihdetaan vaihteita. Peruuttaminen onnistui helposti: I-Shift käyttäytyi ennalta arvattavasti, eikä tehnyt mitään yllättäviä hyökkäyksiä.

Volvo FH kiihdyttää

"Ohjaamossa tunsi olonsa mukavaksi. Siellä oli mukille ja pullolle omat telineet, ja laatikot olivat lähellä. Jääkaappi toimi papereiden alustana tarvittaessa. Hallintalaitteet olivat hyvin paikoillaan, ja jousitus pelasi hienosti. Peilit oli sijoitettu siten, että ohjaamosta näki tosi hyvin ulos. Työviihtyvyys oli hyvä, ja kaikki oli kondiksessa.

Volvon automaattinen käsijarru oli tosi hyvä juttu, siihen ei tarvinnut koskea ollenkaan. Minulla on tapana aina sammuttaa auto pysähtyessä. Tällöin käsijarru menee automaattisesti päälle. Kun auton käynnistää ja lähtee eteenpäin, käsijarru menee itsestään pois päältä."

Volvo rullaa vapaalla hirmuisen matkan. Kaasun saa päästää pois tosi aikaisin, ja auto tulee silti risteykseen hienosti. Yöllä, kun ketään muuta ei ollut liikkeellä, rullasin yli kolme kilometriä risteykseen. Tarvitsi vain vähän hiljentää ennen kääntymistä. Yhdistelmän paino oli tuolloin yli 50 tonnia.

Volvo FH:t rinnakkain

Viikon aikana sanottua

”Ajettavuus autossa on tosi hyvä”
”Ei autoa voi moittia”
”Kaksoiskytkin tosi hyvä myös moottorijarrutuksessa”
”Sängyssä oli mukava nukkua”
”Oishan tällä autolla lisääkin halunnut ajella”
”Volvo on erittäin hyvä kuljettajan näkökulmasta”
”Voimansiirrossa on saatu hyvästä vieläkin parempi”
”Henkilöautomainen ajaa”
”Mahtava jousitus”

Muutamia lukuja - Neljäs testiviikko

Ajettu aika kaikilla autoilla yhteensä: 249:11 h
Kokonaismatka: 16 725 km
Autojen keskinopeus: 71 km/h

Volvo FH satamassa

Raportti Älykäs kuljetus -testijaksosta

Tilaa nyt!
Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Tutustu yrityksiin

Haastattelu: Mikko Taivainen