Kolmannella testiviikolla mukana olleet yritykset arvostivat Volvo FH:ssa mm. Dynafleetin mobiilisovellusta ja siitä saatavia tietoja, kaksoiskytkinvaihteistoa, auton mukavuutta ja ajon vakautta.

Älykäs kuljetus –testiviikolla 3 Volvo FH on ollut niin rahti- kuin jakelutehtävissä ja molemmissa kuljettajat ovat saavuttaneet hyvät pisteet ajon taloudellisuudessa.

Dynafleet neuvoi hyvin, mikä meni nappiin

Kenneth Nyby, Piccolo Logistics Oy

Kenneth Nyby Piccolo Logistics Oy:stä seurasi Dynafleet-mobiilisovelluksen avulla omia ajotapojaan ja kulutustaan tarkasti. Näin lyhyessä jakeluajossakin sai polttoaineenkulutuksen alas ja ajotapapisteet ylös.

”Dynafleetin ansiosta seurasin testiviikon aikana omaa ajotapaani ja kulutusta normaalia enemmän. Dynafleet on hyvä järjestelmä ja helppo käyttää. Järjestelmän avulla pystyi seuraamaan, mitkä asiat vaikuttivat kulutukseen, ja parantamaan omaa ajamista sen mukaan."

Volvo FH sillalla

"Käytin Dynafleetin mobiilisovellusta. Se neuvoi hyvin, mikä meni nappiin ja missä on parantamisen varaa.  Yllätyin itse hyvistä pisteistä. Ajattelin etukäteen, että jakeluajolla ei päästä lähelle kärkipäätä. En sentään ajanut Vaasan ydinkeskustassa mutta kaupungin laitamilla kuitenkin.

Hyville pisteille pääsi, kun ennakoi risteykset, rullasi aina kun se oli mahdollista ja piti nopeuden mahdollisimman tasaisena. Vakionopeudensäätimestä oli paljon apua. Rullaus oli minulle uusi kokemus, siitä on oikeasti taloudellista hyötyä."

Älykäs kuljetus Volvo FH

"Keskikulutus jäi alle 30 litran. Reitit olivat pääasiassa lyhyen matkan sahaamista, ja tuo on siihen sopiva kulutus. Ajoin viikon aikana lähinnä jakeluajoa Vaasan lähikunnissa. Pisimmät lenkit olivat sata kilometriä suuntaansa, lyhimmät olivat viiden kilometrin heittoja.

Kuormaa oli laidasta laitaan, pääasiassa teollisuuden tavaraa. Lastaukset ja purut hoituvat teollisuuspihoilla, jotka ovat aika tilavia. Kuorma-auton käsittely on melko helppoa, koska pihoilla on riittävästi tilaa."

Volvon kaksoiskytkinlaatikko oli viikon toinen hyvä asia, se on kyllä hieno systeemi. Ajaminen on niin helppoa, että manuaalin käyttöä ei tarvinnut edes harkita. Nyt olosuhteet olivat hyvät, mutta talvella kaksoiskytkinlaatikon paremmuus olisi korostunut varmasti vieläkin enemmän.

"Pääsin nopeasti sisälle uuteen Volvoon. Koulutus auttoi siinä. Hallintalaitteet olivat selkeästi esillä, joten ne oli helppo löytää. Ajaessa tuli mieleen, mitä koulutuksessa kerrottiin. Parin tunnin aikana käytiin hyvin läpi esimerkiksi ennakointi ja vakionopeudensäädin. Sen jälkeen tiesi, miten ne toimivat.

Volvossa on hyvä ajettavuus, ja ohjaamosta näkee hyvin joka puolelle. Volvo liikkuu hyvin maantiellä, ja sitä on näppärä pyöritellä kaupungin laitamilla. Käyntiääni on hiljainen, eikä ylimääräisiä ääniä todellakaan kuulu. Volvo sopi erittäin hyvin minun ajotehtävääni.”

Muutamia lukuja - Kolmas testiviikko

Ajettu aika kaikilla autoilla yhteensä: 149:14 h

Kokonaismatka: 9085 km

Autojen keskinopeus: 65 km/h

Polttoaineen keskikulutus: 32,39/100 km

Volvo FH työtehtävissä

Viikon aikana sanottua

"Harmittaa kun joutuu luopumaan autosta"
"Toivottavasti saisi itellekin tällaisen auton"
"Mielellään olisin lähtenyt pidemmällekin matkalle autolla"
"Vaivaton ajaa"
"Ei moitteen sijaa autossa"
"Dynafleet on hyvä systeemi"

Volvo FH satamassa

Raportti Älykäs kuljetus -testijaksosta

Tilaa nyt!
Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Tutustu yrityksiin

Haastattelu: Mikko Taivainen