Älykäs kuljetus –testiviikolla 2 Volvo FH on tehnyt niin rahti- kuin jakelutehtäviä.

Toisella testiviikolla mukana olleet yritykset arvostivat Volvo FH:ssa mm. I-Shift –vaihteistoa, voimaa, henkilöautomaista ohjausta, hyvää näkyvyyttä ohjaamosta, taloudellisuutta ja Volvon käteensopivuutta. Hyvä näkyvyys korostuu erityisesti silloin, kun auto on ollut jakelutehtävissä, koska kaupunkiympäristössä on niin paljon erilaista havainnoitavaa.

Aluejakeluun Volvo mallistosta sopii esimerkiksi Volvo FM matalamman ohjaamoon nousun ansiosta siinä missä korkeampiohjaamoinen Volvo FH-sarja on erikoistunut kauko- ja raskaisiin kuljetuksiin.

Tutustu Volvo FM:n

Volvo kulutti 24,36 litraa sadalla

Henri Vanamo, Kuljetusliike Hannu Vuorinen Oy

Henri Vanamo Kuljetusliike Hannu Vuorinen Oy:stä yllättyi siitä, kuinka nopeasti Volvo FH istui omaan käteen. Vielä suurempi yllätys oli polttoaineen kulutus: 24,36 litraa sadalla kilometrillä. Näin Vanamo kertoo kokemuksistaan:

Volvo FH Polttoaine ja suorituskyky

”Viikko oli mielenkiintoinen ja erilainen. Rullaus oli minulle uusi juttu. En tiennyt, kuinka paljon voi oikeasti rullata. Turun ja pääkaupunkiseudun väli tuntui siltä, että molemmat suunnat ovat yhtä alamäkeä.

Aluksi mietin, miten homma toimii, kun kaikki napit ja kytkimet ovat uusissa paikoissa. Se oli iloinen yllätys, miten nopeasti Volvo sopi minun käteeni. Oli helppo lähteä liikkeelle aivan nollasta. Volvon käyttö oli yksinkertaista, kun oli tottunut hallintalaitteisiin. Nukuin kaksi yötä autossa, joten sekin puoli tuli koeponnistettua.

Volvon ohjaamo on selkeä ja looginen. Huomasi, että joku oli miettinyt jokaisen napin paikan. Katkaisimet löytyvät sieltä, mistä niitä itsekin etsisi. Pidän siitä, että hallintalaitteet tuodaan kuljettajan ulottuville. Kun istuu Volvon jakkaran taakse, tulee sellainen olo, että voi keskittyä ajamiseen."

Seurasin pisteitä Dynafleetista ohjaamon näytöltä. Volvo kulutti viikon aikana 24,36 litraa sadalla kilometrillä. Polttoaineen kulutusta ihmettelin kaikkein eniten. Kun kuulin lukemat, en meinannut uskoa niitä. Ei sen puoleen kukaan mukaan, jolle olen kertonut. Mutta totta ne ovat.

Volvo FH töissä

"Keskinopeus oli varmasti ratkaiseva tekijä alhaisessa kulutuksessa. Aluksi tuntui oudolta, kun nopeus laski rullatessa. Ensimmäisenä päivänä mietin, että osuiko sormi vahingossa johonkin. Kun tottui rullaamiseen, ajamisesta alkoi nauttia uudella tavalla. Ei siellä liikenteessä ole muiden edessä sen enempää.

Loppuviikosta olin oppinut luottamaan autoon ja siihen, että se tietää, mitä tekee. Ehkä se tappia vastaan ajaminen ei kuitenkaan ole kovin fiksu juttu."

Kaksoiskytkimellä ajaminen on tasaista kyytiä, siitä ei pääse mihinkään. Kun ajoin paperirullakuormia, odotin, että olisin huomannut vaihteiden vaihdot. Volvo ei niiannut yhtään. Se meni niin hienosti, että ihmettelin, onko kuormaa ollenkaan päällä.

"Koko viikko oli positiivinen kokemus. Jos tällainen mahdollisuus tulee, suosittelen tarttumaan siihen. Olen saanut katsoa omia hommia uudelta kantilta. Mieleen on tullut ajatus, että näitä töitä pystyy tekemään taloudellisemminkin.”

Muutamia lukuja - Henri Vanamon ajot

Ajoaika: 23:58 h
Matka: 1542 km
Polttoaineenkulutus: 24,36 l/100 km

Salolainen Kuljetusliike Hannu Vuorinen Oy, jossa Henri Vanamo työskentelee, on keskittynyt tieliikenteen tavarakuljetuksiin. Huolintaliikkeiden ajossa on irtoperävetureita ja muussa ajossa täysperäyhdistelmiä.

Viikon aikana kaikki kuljettajat ajoivat yhteensä 114:33 h, 6553 km kokonaismatkan 63 km/h keskinopeudella.

Volvo FH satamassa

Viikon aikana sanottua

”Omistaja ei usko lukemia, kun on niin hyvät”

”Mieluinen peli, minun puolestani voisi jäädä taloon”

”Voimaa on ja vaihtaminen on tosi hyvä, ohjaus on henkilöautomainen”

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Tutustu yrityksiin
Volvo FH satamassa

Raportti Älykäs kuljetus -testijaksosta

Tilaa nyt!

Haastattelu: Mikko Taivainen