Älykäs kuljetus –testiviikolla 1 Volvo FH on ollut monenlaisissa tehtävissä. Pääosin autot ovat olleet rahtiajossa, mutta onpa eräs testiyrityksistä ajanut sillä myös jakeluajoa. Kuljettaja on saanut polttoainetaloudellisessa ajossa myös näissä tehtävissä erittäin hyvät pisteet. Volvo mallisto muuntautuu siis moneen.

Ensimmäisellä testiviikolla mukana olleet yritykset arvostivat Volvo FH:ssa ja Volvon palveluissa mm. testijakson koulutusta ja sparrausta, ajoasentoa, Dynafleet-mobiilisovellusta, I-Shift –vaihteistoa ja I-See -vakionopeudensäädintä.

Volvolla pääsi helposti hyviin lukemiin

Veli-Petteri Ovaska, Kuljetus J&J Ovaska Oy

Veli-Petteri Ovaska Kuljetus J&J Ovaska Oy:stä pääsi Älykäs kuljetus -testiviikolla helposti hyviin tuloksiin. Koulutuksessa saadut vinkit auttoivat hyödyntämään Volvo FH -kuorma-auton ominaisuuksia tehokkaasti. Näin Ovaska kertoo kokemuksistaan:

Volvo FH kuorma-autot

”Viikko meni hyvin, ja Volvo toimi hienosti. Käytössämme on ollut vastaava peli aikaisemmin, mutta tekniikka on muuttunut hieman. Ohjaamossa hallintalaitteet olivat hyvin ulottuvilla. Tarvittavaa tekniikkaa pystyi käyttämään kurkottelematta. Viikon aikana pääsin hyvin sisälle hallintalaitteiden käyttöön.

Dynafleet oli päällä auton näytöllä, ja kännykkäsovellusta katsoin päivittäin. Sovellus oli selkeä ja helppokäyttöinen. Seurasin ajotapojani ja sitä, mistä saa miinuspisteitä. Aika helppo oli päästä hyviin lukemiin, jos on tottunut ajamaan muutenkin taloudellisesti."

Kaksoiskytkinvaihteisto on pätevä ja hyvä peli. Kun lähti mäestä, se kiihdytti nätisti eteenpäin. Vaihteiden vaihtamista ei huomannut, vain aluevaihdon, joten veto pysyi tasaisena mäen päälle asti. Ajoin paljon pitkää matkaa, ja keskinopeus oli 75 kilometriä tunnissa.

"Viikko alkoi koulutuksella. Siellä kerrottiin, miten kuorma-autoa kannattaa käyttää ja miten kaikki laitteet toimivat. Sain hyviä vinkkejä, miten risteyksiin kannattaa hidastaa.

Monikaan ei käytä hidastinta ja moottorijarrutusta tarpeeksi tehokkaasti. Kun hidastinta käyttää oikein ja ennakoi, monesti risteyksistä pääsee läpi pysähtymättä. Sen huomasi jo, kun ajoi pelkällä veturilla koulutuksessa, kuorma päällä se oli vielä käyttökelpoisempi.

Kelit olivat vaihtelevia ja normaalisti ajan erilaisella kalustolla, joten polttoaineen kulutuksen vertailu on vaikeaa. Volvo vaikutti viikon aikana kulkevan taloudellisesti ja on siinä suhteessa kilpailukykyinen merkki."

Volvo FH Fuel & Performance

"Kaksoiskytkinvaihteisto oli viikon paras kokemus. Volvo oli meidän ajotehtäviimme tehon puolesta ehdottomasti suorituskykyinen, siitä ei pääse mihinkään.

Sellaisen vinkin antaisin muille, että aina kun mahdollista, niin jalka pois kaasulta. Rullaamalla pääsee pitkälle, ja silloin kyydit ovat ilmaisia.”

Muutamia lukuja - Ensimmäinen testiviikko

Ajettu aika kaikilla autoilla yhteensä: 141:54 h
Kokonaismatka: 8071 km
Autojen keskinopeus: 63 km/h
Polttoaineen keskikulutus: 30,55 l/100 km

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Testijaksolla mukana olleet kuljetusyritykset

Tutustu yrityksiin
Volvo FH satamassa

Raportti Älykäs kuljetus -testijaksosta

Tilaa nyt!

Haastattelu: Mikko Taivainen