Volvon I-See -järjestelmä oppii tienpinnan vaihtelut ja tallentaa ne pilvipalvelimelle myös muiden käytettäväksi. Polttoaineenkulutuksessa voidaan säästää jopa viisi prosenttia. I-Shift -vaihteiston, GPS-paikannuksen ja vakionopeudensäätimen yhteispeliin perustuva järjestelmä on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi säästää polttoainekuluissa.

Mikä I-See on?

Mikä I-See on?
Volvon kehittämä järjestelmä, joka yhdistää I-Shift -vaihteiston, GPS-paikannuksen ja älykkään I-Cruise -vakionopeudensäätimen. I-See tunnistaa tienpinnan korkeusvaihtelut ja osaa mukauttaa kuorma-auton vakionopeudensäätimen, vaihteiston ja muun voimansiirtolinjan toiminnan maaston muotoihin sopivaksi. Mikäli järjestelmä on koko ajan päällä, polttoaineenkulutuksessa voidaan säästää jopa viisi prosenttia.


Miten I-See toimii käytännössä?
Kun tullaan mäkeen, I-See antaa nopeuden hieman kasvaa, jotta kuorma-auton kyky nousta mäki paranee. Koska järjestelmä tuntee mäen entuudestaan, se laskee etukäteen optimaaliset vaihteenvaihdot ja minimoi vaihtamiset. Ennen mäenharjaa järjestelmä välttää turhaa kiihdytystä, jos sen jälkeen tulee alamäki, jossa nopeus saadaan takaisin rullaamalla. Alamäki rullataan vaihde vapaalla I-Shift -vaihteiston I-Roll -rullaustoiminnon turvin. Suotuisissa olosuhteissa I-Roll -toiminnon avulla voidaan rullata jopa useita kilometrejä, ja näin saadaan koottua nopeutta uutta mäkeä varten.

Kuljettajan on luotettava I-See järjestelmän toimintaan

Miten I-See vaikuttaa kuljettajan työskentelyyn ajon aikana?
Kuljettajan on osattava luottaa I-See -järjestelmän toimintaan ja annettava järjestelmän säätää kuorma-auton nopeutta ja vaihteiston vaihtamista polttoainetta säästävällä tavalla. Nopeudelle on valittavana kolme vaihteluväliä. Lähtökohtaisesti polttoaineenkulutus on sitä pienempää, mitä suurempi vaihteluväli sallitaan. On hyvä pitää mielessä, että nopeusrajoituksia on noudatettava myös rullauksen aikana.

Ajon aikana I-Seen tunnistaa mittariston näytöllä näkyvästä IS-merkistä. Kuorma-auto osaa itse päättää, kannattaako polttoaineen säästämiseksi käyttää topografiatietoa vai edetä normaalin vakionopeudensäätimen avulla. Topografiatiedon käytön huomaa siitä, että I-See saattaa rullauttaa autoa alamäessä vakionopeudensäätimen asetettua nopeutta kovempaa vauhtia tai aloittaa rullauksen ennen kuin alamäki silmämääräisesti on alkanutkaan.


Teksti: Mikko Taivainen