Tältä sivulta löydät kattavan kokoelman polttoainetaloudellisuuteen ja suorituskykyyn liittyviä artikkeleita. Tällä sivulla arkistoituna kaikki artikkelit Älykäs kuljetus -testijaksolta, kun ne on julkaistu.

Volvo FH hakemassa kuormaa

Testiviikko 7

”Tutkaohjattu vakionopeudensäädin oli tosi kätevä”

- Kaksoiskytkinvaihteisto ei nykinyt yhtään. Ajaminen oli pehmeää, eikä vaihtamisia huomannut. I-Shift ei tehnyt ihmeellisiä ratkaisuja, joten manuaalipuolta ei tarvinnut käyttää. Oli myös kiinnostavaa seurata omia ajotapoja ja kulutusta Dynafleetin kanssa. Se on yksinkertainen, selkeä ja looginen niin kuin tuollaisen sovelluksen pitääkin, kertoo Toni Puolatie Kuljetusliike Juha Korpivaara Oy:stä.

Lue haastattelu
Volvo FH satamassa

Testiviikko 6

"Volvo vastasi kaasuun herkästi"

Satu Lampinen Kuljetusliike J ja R Laatikainen Ky:stä piti siitä, että Volvo vastasi kaasuun herkästi ja väänsi mäissä, ja tankkaamassa tarvitsi käydä totuttua harvemmin. Rullaus, vakionopeudensäädin ja Dynafleet pitivät kulutuksen kurissa.

- Volvo kulutti vähemmän kuin vakiajokkini. Hyvinkää–Joensuu-lenkillä tankkasin Volvon kerran, tavallisesti sillä reissulla tarvitsee tankata kahdesti. Alhainen kulutus on tietenkin omistajalle tärkeä juttu.

Lue haastattelu
Volvo FH ajaa

Testiviikko 5

”Pääsin tosi hyvin sisälle Volvoon”

Sonja Vähämäki Kuljetusliike Marko Pohja Oy:stä on ajanut viime vuodet keppivaihteisella autolla. Hän oppi kuitenkin nopeasti Volvo FH:n niksit ja ihastui kaksoiskytkinvaihteiston tasaiseen vetoon, moottorijarruun ja ohjaamon ergonomiaan.

- Kaksoiskytkinvaihteisto oli todella hyvä. Esimerkiksi Lahden läpi ajaessa on paljon liikennevaloja, siellä I-Shift helpotti menemistä. Kun päällä oli painava kuorma sahatavaraa, kaksoiskytkinvaihteisto jaksoi vetää, eikä veto katkennut missään vaiheessa.

Lue lisää
Volvo FH:t

Testiviikko 4

”Dynafleet antoi mahdottoman hyvin tietoa kuljettajalle”

Joni Ristimäki Kuljetusliike Eero Huhtala Oy:stä ei ollut aikaisemmin istunut Volvon ratin takana, mutta hän pääsi nopeasti sisään Volvo FH:n hienouksiin. Dynafleet, kaksoiskytkinvaihteisto ja automaattinen käsijarru olivat niin mukava kokemus, että se olisi voinut jatkua pidempäänkin.

- Volvoa ajaessa ei koko ajan tarvinnut pelata nintendoa. Jos oma ajotapa on entuudestaan taloudellinen, luvut pysyvät tapissa ilman suuria ponnisteluja.

Lue haastattelu
Volvo FH

Testiviikko 3

"Volvossa tärkeät asiat ovat menneet eteenpäin"

- Juuri oikeat asiat ovat menneet eteenpäin. Vaihteisto on erittäin ystävällinen ajaa. Kaksoiskytkinvaihteistolla vaihtaminen on mukavaa ja tasaista. Myös peruuttaminen on helppoa. Tasainen meno on huomattava etu meidän ajoissamme, koska kuljetamme paljon rullakkoja, kertoo Samuel Rantala J. Kuivila Oy:stä.

 

Lue lisää
Volvo FH:t

Testiviikko 3

"Dynafleet neuvoi hyvin, mikä meni nappiin"

Kolmannella testiviikolla mukana olleet yritykset arvostivat Volvo FH:ssa mm. Dynafleetin mobiilisovellusta ja siitä saatavia tietoja.

- Käytin Dynafleetin mobiilisovellusta. Se neuvoi hyvin, mikä meni nappiin ja missä on parantamisen varaa, kertoo Kenneth Nyby Piccolo Logistics Oy:stä.

Lue lisää
Volvo FH:t

Testiviikko 2

"Volvo kulutti 24,36 litraa sadalla"

Toisella testiviikolla mukana olleet yritykset arvostivat Volvo FH:ssa mm. I-Shift –vaihteistoa, voimaa, henkilöautomaista ohjausta, hyvää näkyvyyttä ohjaamosta, taloudellisuutta ja Volvon käteensopivuutta.

- Seurasin pisteitä Dynafleetista ohjaamon näytöltä. Volvo kulutti viikon aikana 24,36 litraa sadalla kilometrillä. Polttoaineen kulutusta ihmettelin kaikkein eniten. Kun kuulin lukemat, en meinannut uskoa niitä. Ei sen puoleen kukaan mukaan, jolle olen kertonut. Mutta totta ne ovat, kertoo Henri Vanamo, Kuljetusliike Hannu Vuorinen Oy.

Lue lisää
Volvo FH

Testiviikko 1

"Volvolla pääsi helposti hyviin lukemiin"

Älykäs kuljetus –testiviikolla 1 Volvo FH on ollut monenlaisissa tehtävissä. Pääosin autot ovat olleet rahtiajossa, mutta onpa eräs testiyrityksistä ajanut sillä myös jakeluajoa.

Yritykset arvostivat Volvo FH:ssa ja Volvon palveluissa mm. testijakson koulutusta, ajoasentoa, Dynafleet-mobiilisovellusta ja vaihteistoa.

Haastattelussa Veli-Petteri Ovaska, Kuljetus J&J Ovaska Oy.

 

Lue lisää
Jyrki Maunus, Kuljetusliike Pöytälaakso Oy

Jyrki Maunus, Kuljetusliike Pöytälaakso Oy

"I-Seen ansiosta polttoaineenkulutus laski keskimäärin 2–3 litraa sadalla kilometrillä"

I-See toimii luotettavasti ja loogisesti.

– Parhaat kuljettajat pystyvät samaan kuin tekniikka. Ero tulee siitä, että kuljettaja unohtaa, mutta I-See ei koskaan, kommentoi Jyrki Maunus Kuljetusliike Pöytälaakso Oy:stä.

Lue haastattelu
Fredrik Blomqvist, Powder-Trans

Fredrik Blomqvist, Powder-Trans

Useiden prosenttien säästöt polttoaineen kulutuksessa

Powder-Trans on kouluttanut kuljettajiaan ennakoivaan ja taloudelliseen ajotapaan yhteistyössä Volvo Trucksin kanssa. Koulutuksia täydentää vuoden seurantajakso, jonka aikana Volvon asiantuntija seuraa ajosuorituksia Fuel Advice -työkalujen avulla ja auttaa kehittämään polttoainetaloudellisuutta entisestään.

– Koulutuksen, raportoinnin ja neuvonnan ansiosta ajotavat ovat rauhoittuneet, ja kuljettajat osaavat hyödyntää uusia ominaisuuksia. Olemme saavuttaneet useiden prosenttien säästöt polttoaineen kulutuksessa.

Lue haastattelu
Kenneth Storbjörk, SK Trans

Kenneth Storbjörk, SK Trans

"En vaihtaisi kaksoiskytkinvaihteistoa mistään hinnasta pois"

– Kaksoiskytkinvaihteiston veto ei katkea missään vaiheessa. Kuljettaja saa olla rauhallisin mielin, sillä Volvo nousee mäet mukavasti ylös, kertoo Kenneth Storbjörk, SK Trans.

Lue haastattelu Volvo Visiitistä
Nicklas Hautanen

Nicklas Hautanen

Tehoa riittää ja polttoaineen kulutus pysyy kurissa

Nicklas Hautasen Volvo FH -puuautolla ajetaan erittäin vaativissa olosuhteissa metsäteillä. Ryömintävaihteella varustettu I-Shift on osoittautunut erinomaiseksi ominaisuudeksi.

Lue haastattelu
Kuljetus S. Simpanen

Kuljetus S. Simpanen Oy

Ryömien läpi jäisen metsän

Jäiset, kapeat, mäkiset metsätiet. 76 tonnin kokonaismassa. Puunkuljetukset Suomen metsissä vaativat paljon kuljettajilta ja kalustolta. Volvo I-Shift -ryömintävaihteiston avulla Saku Simpanen kuljettajineen pärjää mäkisissä maastoissa ja huonoissa olosuhteissa.

Lue haastattelu ja katso video
Tarkkalan Kuljetus Oy

Tarkkalan Kuljetus Oy

Hyvät työkalut, laadukkaat kuljetukset

– Ei tarvitse polkea, riittää että pitää kenkää kevyesti kaasupolkimen päällä. Liukkailla pikkuteillä kaksoiskytkinvaihteisto on ehdoton, siellä selviää niin paljon helpommin, kertoo kuljettaja Tuomas Niittumäki.

Myös Petri Tarkkala kehuu kaksoiskytkinvaihteiston ajomukavuutta. Lisäksi se tarjoaa etuja talvikeleillä liukkaissa paikoissa, kun vaihteisto vaihtaa ilman katkoksia.

– Lisäksi Volvon koulutukset ovat olleet hyviä. Ne ovat auttaneet kuljettajia ymmärtämään, miten kuorma-auto toimii ja miten sitä kuuluu käyttää, jotta saa kaiken irti uusista ominaisuuksista.

Lue haastattelu
Olli Paavola, Pajalanmäen kuljetus

Olli Paavola, Pajalanmäen kuljetus

"Kaksoiskytkinvaihteisto on omaa luokkaansa"

– Kaksoiskytkinvaihteisto on omaa luokkaansa. Liukkailla teillä sen pitokyky on todella hyvä. Vaihteisto säästää aikaa, hermoja ja rahaa. On merkittävä etu, että veto pysyy koko ajan päällä, kertoo Olli Paavola, Pajalanmäen kuljetus.

Lue haastattelu
Volvo FH ajaa tiellä

Polttoaineasiantuntijoiden tarkastelemat 3 avainaluetta

Fuel Advice -palvelu auttaa yrityksiä pienentämään polttoaineenkulutusta parantamalla kuljettajien tietämystä tehokkaista kuorma-auton ajotekniikoista.

Polttoaineasiantuntijat keskittyvät uusien asiakkaiden kanssa aluksi seuraaviin kolmeen avainalueeseen; ajaminen, kuorma-auto ja tuki.

Lue artikkeli
Näin se toimii: Aerodynamiikka

Näin se toimii: Aerodynamiikka

Ilmanvastus vaikuttaa merkittävästi polttoaineenkulutukseen. Volvo Trucksin uusimmat parannukset aerodynamiikkaan pienentävät ilmanvastusta ja tuovat näin polttoaine- ja kustannussäästöjä.  

Lue artikkeli

Teliakselin nostotoiminto

Teliakselin nosto mahdollistaa paremman kääntösäteen ja pienentää polttoaineenkulutusta. Vetoakseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti heti, kun kuorma-auto on lastattu. Näin varmistetaan paras mahdollinen pito ja ajettavuus. Katso video.

Volvo Trucksin päivitetty voimansiirtolinja

Volvo Trucksin päivitetty voimansiirtolinja – Kysymyksiä ja vastauksia

Volvo Trucksin päivitetty voimansiirtolinja on tehokkaampi kuin koskaan, ja samanaikaisesti erittäin polttoainetaloudellinen. On tärkeää määritellä kuljetustehtävään sopiva voimansiirtolinja.

Lue artikkeli
I-See – kysymyksiä ja vastauksia

I-See – kysymyksiä ja vastauksia

Volvon I-See -järjestelmä oppii tienpinnan vaihtelut ja tallentaa ne pilvipalvelimelle myös muiden käytettäväksi. Polttoaineenkulutuksessa voidaan säästää jopa 5%.

Lue artikkeli
Volvo FH kokonaiskäyttökustannuksiltaan edullisin

Volvo FH kokonaiskäyttö-
kustannuksiltaan edullisin

Volvo FH 460hv oli kokonaiskäyttö-
kustannuksiltaan edullisin 30 kuukautta kestäneessä testissä, jonka järjestivät saksalainen Trans aktuell –lehti ja Fehrenkötter-kuljetusliike.

Testissä vertailtiin seitsemän raskaan hyötyajoneuvon kokonaiskäyttökustannuksia.

Tutustu testiin
Miksi polttoainetaloudelliset kuorma-autot ovat tulevaisuus?

Miksi polttoainetaloudelliset kuorma-autot ovat tulevaisuus?

Autoteollisuus on tasapainotellut kahden keskenään ristiriitaisen tavoitteen välillä, kun on pyritty sekä vähentämään päästöjä että parantamaan polttoainetaloudellisuutta. Tähän asti päästöjen vähentäminen on ollut etusijalla, joten nykyiset dieselmoottorit ovat nyt puhtaampia kuin koskaan ennen. Nyt painopiste on siirtynyt polttoaineenkulutuksen pienentämiseen.

Lue artikkeli
Australialaisfirma leikkasi kuluja Dynafleetin avulla

Australialaisfirma leikkasi kuluja Dynafleetin avulla

BLU Logistics pyrkii kehittämään palvelujaan jatkuvasti. Dynafleetin eli Volvon kuljetusten tietojärjestelmän avulla yritys onnistui parantamaan kuljettajien tehokkuutta ja samalla myös kassavirtaansa.

Lue artikkeli

I-Shift DC -kaksoiskytkin - näin se toimii

I-Shift DC -kaksoiskytkimen ansiosta vaihteita voidaan vaihtaa saumattomasti. Kuorma-autoissa tämä urheiluautoista tuttu teknologia on täysin ainoa laatuaan.

Tämä vaihteisto on omimmillaan, kun vaihteiden vaihtoja tulee olosuhteiden vuoksi paljon. Katso video.

6 vinkkiä - säilytä suorituskyky, säästä polttoainetta

6 vinkkiä

Kuinka säilytän suorituskyvyn ja säästän samalla polttoainetta? Nostamalla keskinopeuttasi voit parantaa tuottavuuttasi. Ja samalla myös asiakkaidesi tuottavuutta. Lisäksi polttoainetta säästyy ja ympäristövaikutukset pienenevät.

Kuulostaako helpolta?

Tutustu kuuteen vinkkiimme, joiden avulla se on mahdollista
Tutustu testijakson kuorma-autoihin

Tutustu testijakson kuorma-autoihin

Testijakson kuorma-autoissa on suorituskyvyltään ja polttoainetaloudellisuudeltaan kaukoliikenteeseen optimoitu kuorma-auton erittely.

Tutustu erittelyyn
Volvo FH satamassa

Raportti Älykäs kuljetus -testijaksosta

Tilaa nyt!